یک مقام ایرانی گمان کرد که جهان کشتار۳۱سال پیش او را فراموش کرده؛ او اشتباه می‌کرد

Image may contain: 9 people, outdoor

واشینگتن‌پست: «یک مقام ایرانی گمان کرد که جهان کشتار۳۱سال پیش او را فراموش کرده؛ او اشتباه می‌کرد.»
مطلب، درباره‌ی چگونگی دستگیری حمید نوری‌- دستیار دادستان اوین در کشتار جمعی ۳۱سال پیش در اوین است که اخیرا به دست پلیس سوئد دستگیر شد؛ درست زمانی که که گمان می‌کرد با ویزای شنگن که تازگی توی پاسپورتش خورده می‌تواند در همه‌ی اروپا بچرخد.

چگونه تلاش حقوق بشری یک فرد می‌تواند یک سیستم ضدبشری را به زانو دربیاورد؟
نویسنده در این مطلب از تلاش بی‌وقفه‌ی چندین فرد و سازمان حقوق بشری از چند دهه پیش تاکنون پرده برمی‌دارد (کاوه موسوی، حقودان بریتانیایی متولد ایران، ایرجمصداقی، عبدالرحمن برومند که از سوی دخترانش رویا و لاله اداره می‌شود و ...) که چگونه برای مستند کردن جزییات کشتارها و نقض حقوق بشر تلاش کرده‌اند تا امروز که کم‌کم نتیجه‌ی فعالیت‌های‌شان به بار نشسته؛ جامعه‌ی جهانی در برابر افرادی که برای نوع بشر خطرناکند و دست به کشتار زده‌اند بی‌تفاوت نیست و هرچند جنایتکاران به فراموشی جامعه‌ی سرکوب‌شده‌ی خودشان عادت کرده‌اند اما به زودی به نتیجه‌ی اعمالی که خلاف بشریت مرتکب شده‌اند خواهند رسید.
مقامات ایران پیش از این کشتارهایی را در آلمان و فرانسه ترتیب داده بودند اما این اولین بار است که مقامی رسمی در بیرون از خاک ایران به دادگاه کشانده می‌شود، درست بر پایه‌ی همان قوانین بین‌الملی که آگوستو پینوشه دیکتاتور شیلی را در لندن به دستگیری و دادگاه کشاند.
در جایی از این مطلب، به گفتگوی جالب ایرج مصداقی و کاوه موسوی در دادگاه ایران‌تریبونال ۲۰۰۹ اشاره می‌شود:
کاوه موسوی به یاد دارد که ایرج مصداقی از او در این دادگاه نمایشی پرسیده بود:
«اگر بگویم که یک نفر از این افراد (آدمکش دولتی) به غرب می‌آید آیا می‌توانی دستگیر و محاکمه‌اش کنی؟» و موسوی به او جواب داده بود که قول می‌دهد.
هشت سال بعد، روز هفدهم اکتبر امسال، ایرج مصداقی به کاوه موسوی زنگ زد. او که از طریق یکی از منابعش فهمیده بود حمید نوری به اروپا می‌رود، از کاوه موسوی خواست وعده‌اش را عملی کند.

مصداقی می‌گوید که دوست دارد عدالت درباره حمید نوری اجرا شود، می‌گوید: حالا حمید نوری، حالش بد نیست؛ وکیل سوئدی دارد، من وکیل و اجازه دفاع از خودم را نداشتم. (نوری در این ارتباط گفته به خاطر تشابه اسمی اشتباه شده!) مصداقی خوشحال است که حمید نوری مثل خودش شکنجه نمی‌شود و منتظر است پس از طی مراحل مقدماتی دادگاه، روند دادگاه را بگذراند.

به قلم کریستیان داریل https://wapo.st/2rdoo8O

در این ارتباط: عفو بین‌الملل- چگونه محکومیت ژنرال پینوشه مفهوم عدالت را تغییر داد؟
به زبان انگلیسی-https://bit.ly/2O9AicA
.............
تلگرام telegram.me/shahrvandyar
توییتر twitter.com/shahrvandyar
اینستاگرام www.instagram.com/shahrvandyar
کارگاه آموزشی #شهروندیار

منبع:کارگاه آموزشی شهروندیار


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران