PEZHVAKEIRAN.COM شمال ایران غرق در زباله
 

شمال ایران غرق در زباله

هنوز مدت زیادی از سرکوب خشن اهالی چهاردانگه در استان مازندران نگذشته است. اما امروز آنها در کمال استیصال شاهد ادامه رفت و آمد کامیون‌هایی هستند که گاهی با اسکورت یگان ویژه صدها تن زباله را در اطراف محل زندگی و کشت و کار آنها تخلیه می‌کنند.

به گزارش بی بی سی، بیش از دو میلیارد کیلو زباله خانگی و بیمارستانی در چهاردانگه دپو شده و وقتی مردم به دود سوزاندن زباله‌ها و ورود شیرابه‌های آنها به آب‌های زیرزمینی معترض شدند، صدها نیروی یگان ویژه، آنها را "قلع و قمع" کردند.

اعتراض مدنی مردم چهاردانگه در مهر امسال مسئله محیط زیست و سلامت عمومی را در استان‌های شمالی ایران به مسئله‌ امنیتی بدل کرد.

معمولا این اتفاق زیاد نمی‌افتد چرا که هفده میلیون جمعیت استان‌های شمالی تا وقتی شهر و محله آنها تمیز باشد به موضوع زباله حساسیت نشان نمی‌دهند. به همین دلیل مدیریت پسماند و نهادهای متولی آن یعنی شهرداری‌ها هم ضرورتی برای اولویت دادن به این معضل نمی‌بینند.

دولت ایران سال گذشته کوشید با برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی، بودجه‌ای را به ساخت تاسیسات زباله‌سوز و زیرساخت‌های تفکیک زباله اختصاص دهد.

اما مجلس موافقت نکرد و اکنون حادترین جلوه سوء‌مدیریت پسماند در ایران، در طبیعت استان‌های شمالی دیده می‌شود که بیشتر و بیشتر زیر زباله دفن می‌شود.
زباله‌های خانگی، بیمارستانی و صنعتی که دور از چشم مردم در دل جنگل‌های گیلان، مازندران و گلستان تخلیه می شوند، خطر ورود صدها هزار لیتر شیرابه مسموم را به آب و خاک این سه استان به همراه م
ی‌آورند.

نفوذ شیرابه‌ها به چرخه‌های طبیعی هم خطر بزرگی برای محیط زیست هم برای کشاورزی و سلامت عمومی است و می‌تواند باعث بیماری‌های عفونی و غیرعفونی مختلفی شود.

انتشار گاه و بی‌گاه تصاویر گستردگی معضل زباله در استان‌های شمالی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی تکان‌دهنده بوده است.

مسافران استان‌های شمالی روایت می‌کنند که در بسیاری از جاده‌های بین شهری، گاه هیچ جا را عاری از زباله نمی‌بینند هر چند که همین مسافران خود حجم عظیمی زباله را در طبیعت شمال ایران رها می‌کنند.

با این ترتیب به نظر نمی‌رسد حاکمیت ایران برای این رفع این معضل که راه حل‌هایش روشن و مشخص است اراده جدی داشته باشد و ضعف فرهنگ سازی هم اکثر مردم را در سوء‌مدیریت پسماند شریک و سهیم کرده است.

منبع:بی بی سی