PEZHVAKEIRAN.COM روایت صدرالساداتی از ساکنان مجهول باستی هیلز
 

روایت صدرالساداتی از ساکنان مجهول باستی هیلز

busti_092819.jpgعطیه هوشمند، انصاف نیوز: حدود یک ماه بعد از آنکه نمازگزاران جمعه‌ی لواسانی طی نامه‌ای از ریاست قوه قضاییه خواستند سرزده از شهرک باستی هیلز دیدن کند، گیت‌های این شهرک قرار گرفته در شمال لواسان که حدود ۵۲ ملک بسیار گران قیمت دارد به دستور حوزه‌ی قضایی لواسان برداشته شد. خبرنگاران هم یکی یکی به لواسان آمدند که از این شهرک که دیگر ممنوعه نبود عکس و فیلم تهیه کنند. اگرچه حراست ورودی این شهرک روی خبرنگاران و تهیه‌ی عکس از طرف آن‌ها حساس است. مدتی پیش خبرنگار انصاف نیوز هم یکی از چندین خبرنگاری بود که پا به این شهرک گذاشت که از آن گزارش تهیه کند و درمورد آن تحقیق کند.

در این گزارش [لینک] او در جستجوهایش به فردی برخورد می‌کند که در این شهرک نگهبان است و ادعا می‌کند در باستی هیلز تمام شناسنامه‌های ملک‌های نیمه ساز به دروغ و برای رد گم کنی و برخی از املاک این شهرک برای شخصیت‌های رده بالای سیاسی است و مشخصاً نام افرادی را ذکر می‌کند.

اما آیا واقعاً شخصیت‌های سیاسی در این شهرک ویلا دارند؟ از آنجایی که زمین املاک باستی هیلز همگی در آغاز متعلق به غلامحسین مطهری اصل، مالک پتروشیمی «نوید زرشیمی» بوده و به گفته‌ی یکی از فعالانی که به موضوع املاک باستی هیلز ورود کرده است، تشخیص دادن نام صاحبان ویلاها از روی پروانه‌های ساخت این املاک ممکن نیست و به راحتی نمی‌شود به این نوع اطلاعات دست یافت. به همین دلیل نام مالکان این املاک و اطلاعاتی درباره‌ی صاحبانش جز از طریق پیج‌های اینستاگرام «ریچ کیدز»ها و یا برخی اطلاعات جسته گریخته مشخص نیست.

پرسشی ضروری است که همه‌ی مالکان این ۵۲ ملک چه کسانی هستند و چه شغلی دارند که توانسته‌اند این گونه ثروتی عظیم را برای تفریحات آخر هفته‌ای در لواسان بخوابانند؟ در گزارش پیشین انصاف نیوز اما به برخورد جالبی اشاره شده است: «در یکی از خیابان‌ها خانمی در حال بازی با دختربچه‌ای بود؛ ابتدا فکر کردم همسن هستند اما نزدیک‌تر که رفتم متوجه شدم خانمی تقریباً ۴۰ ساله بدون حجاب در حال بازی کردن با دختر خود است. در همین لحظه یک ماشین پرشیای نوک مدادی پارک کرد افرادی که پیاده شدند کاملاً تیپی مذهبی داشتند و خیلی سریع وارد یکی از خانه‌های لوکس در این منطقه شدند.» حتی می‌شود سؤالات بیشتری راجع به این محله‌ی بیشتر وقت‌ها خلوت پرسید: «آن‌ها از نظر فرهنگی، پوشش، سبک زندگی و اعتقادی چگونه هستند؟» در این باره از چند فعال رسانه‌ای و مدنی که برخی از آن‌ها مستقیماً به این محله آمده و تحقیق کرده‌اند پرسیده‌ایم. مهدی صدرالساداتی یکی از این افراد است که حضور سیاستمداران را در این شهرک تأیید می‌کند و آن‌ها را جزو طیف خاصی هم نمی‌داند اما به دلیل نبود مدرک نام آن‌ها را نمی‌آورد. اگرچه او هم نمی‌داند افرادی که یکی از نگهبانان شهرک در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز ادعا کرده در این شهرک خانه دارند، مورد تأیید است یا نه، اما درباره‌ی مدل فرهنگی و حداقل وضعیت ظاهری سبک زندگی آن‌ها می‌گوید: «طبقه‌ی جدیدی به وجود آمده است که تفریحاتش تفریحات لاکچری روز دنیاست و ادبیاتش ادبیات قرآن و روایت است.»

مقام سیاسی نمی‌شناسم که در باستی هیلز ویلا داشته باشد

از طرفی یکی از فعالانی که درباره‌ی این موضوع تحقیق کرده اما نمی‌خواهد نامش منتشر شود به انصاف نیوز می‌گوید: «مرجعی برای اطلاع یافتن از مالکان تمام املاک باستی هیلز وجود ندارد اما مواردی که با پرس و جو یا اقرار خود افراد به دست آمده نشان می‌دهد این افراد فعالان اقتصادی و کارخانه‌دار هستند و نام سیاستمداران میان ملاکان باستی هیلز شنیده نشده: «ما نمی‌دانیم تمام مالکان آن ویلاها چه کسانی هستند. یعنی مرجع مشخصی وجود ندارد که براساس آن بدانیم ۵۲ ویلایی که در منطقه‌ی باستی هیلز هست متعلق به چه کسانی است. پروانه‌ها آنطور که من دیده‌ام در آغاز به نام مالک اولیه‌ی شهرک ثبت می‌شده که همان آقای غلامحسین مطهری اصل است. بنابراین از طریق پروانه‌ها نمی‌شود فهمید متعلق به چه کسانی است. اما آن مواردی که ما از طریق بنگاهی‌ها و تک و توک شناخته‌ایم، از کسانی که اطلاع داشته‌اند پرسیده‌ایم یا خودشان اقرار کرده‌اند، خیر، آدم‌های سیاسی و مسوول بین این‌ها نمی‌شناسم. عمدتاً آدم‌های تاجر و پتروشیمی دارها و کارخانه دارها و اینها هستند. آقای «ر» که اخیراً محکوم شد، مالک یکی از این ویلاهاست. خانواده‌ی آقای «الف» مالک یک بانک، دو پلاک که یکی شده را در آن شهرک در اختیار دارند. خود مطهری اصل مالک زمین شهرک بوده که فروخته است خودش مالک پتروشیمی «نوید زرشیمی» است. عمدتاً کارخانه‌دار یا وارد کننده در حوزه‌های خاص هستند. خیلی‌هایشان را اصلاً ما نمی‌شناسیم و می‌رویم سرچ می‌کنیم و می‌بینیم که شرکتی دارند. خارج از باستی هیلز ویلای متعلق به سیاسی‌ها زیاد است اما من مسوول و مقام سیاسی نمی‌شناسم که در باستی هیلز ویلا داشته باشد».

او درباره‌ی مدل فرهنگی و اعتقادی ساکنان این شهرک می‌گوید: «واقعاً نمی‌شود دسته بندی کرد. طرف سرمایه‌دار است و ممکن است مذهبی باشد یا غیرمذهبی. ممکن است هم پول پارتی برگزار کند و هم هیئت. من مشاهداتی به این صورت نداشته‌ام که در شهرک بچرخم. تصاویری هم که در اینستاگرام و اینها منتشر می‌شود بیشتر پارتی‌های مختلف و این چنینی است. بیشتر این دسته بندی‌ها موضوعیت ندارد که مذهبی هستند یا نه. سرمایه دارند و یا به خلاف یا به غیر از آن رفته‌اند و آنجا پول درآورده‌اند.»

صدرالساداتی: این سبک زندگی رایج اشرافی-مذهبی است

سیدمهدی صدرالساداتی، روحانی نزدیک به جریان عدالتخواهان که در چند هفته‌ی اخیر نامش به حواشی ناپدید شدنی یکباره گره خورده بود، از افرادی است که پیش از برداشتن درب این شهرک با دستور قضایی از آن بازدید کرده بود. او پیش از مساله‌ی ناپدید شدن خودخواسته‌شان، در پاسخ به این سؤال خبرنگار انصاف نیوز که آیا از افراد سیاسی کسی در این شهرک املاک دارد یا خیر این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «از زمانی که درب را باز کردند، به آنجا نرفته‌ام اما همه نوع آدمی آنجا هست. از مفسدین اقتصادی تا دیگران یا افراد سیاسی یا مرتبط به افراد سیاسی. شنیده‌ها را نمی‌توانم الان نام ببرم، چون متاسفانه سند ندارم اما انگار درست است. راجع به اینکه چه افراد سیاسی هستند نمی‌دانم که بتوانم اسم ببرم اما همه نوع آدمی هستند.»

یکی از نام‌هایی که فردی در باستی هیلز به خبرنگار دیگری از انصاف نیوز گفته و ادعا کرده بود این شخصیت سیاسی و نظامی در باستی هیلز ویلا دارد را نام می‌برم و می‌پرسم نام او را شنیده یا خیر. در جواب می‌گوید: «من اسم ... را راجع به جاهای دیگر مثل منطقه‌ی لواسان شنیده‌ام اما راجع به اینکه در باستی هیلز خانه داشته باشند خیر. از افراد سیاسی قطعاً در باستی هیلز هستند. به هرحال سیاست و قدرت و ثروت به هم متصل‌اند و هرجا که دیدید که یکدفعه ثروت اندوخته‌ای ایجاد شده و کاخ‌هایی درست شده است، در کنارش قدرت هم حال مستقیم یا غیرمستقیم حضور دارد و من مشاهده کرده‌ام.»

صدرالساداتی ادامه می‌دهد: «جمله‌ی معروفی هست که می‌گوید «تو نیاز نداری که ببینی کسی ثروتش را از کجا آورده، برو ببین چه طوری آن را خرج می‌کند، مشخص می‌شود که از کجا به دست آورده است.» آن هم این خرج‌های وحشتناک. برای مثال اکثر ویلاهای باستی هیلز خالی است و فقط برای پنجشنبه و جمعه، یا دوهفته و سه هفته یکبار به آن جا سر می‌زنند. ۴۰۰، ۵۰۰ میلیارد را گذاشته‌اند آنجا و خرج‌های عجیب و غریبی که می‌کنند و تفریحات لاکچری که دارند، اصلاً توجیه اقتصادی ندارد. چرا؟ چون اصلاً آن پولی که به دست آورده‌اند، پول هنگفت وحشتناک یک شبه بوده است. مانند کاری که در «کلاک» کردند. یعنی زمین اصلی باستی هیلز، متعلق به آقای «مطهری اصل» است، آقای نجفی آمده دیده شهرکی مانند باستی وجود دارد و از نظر زمانی هم به هم نزدیک هستند، باستی برای سال ۸۰ است و کلاک را در سال ۸۲ کلید زدند. دیدند می‌توانند و به قول معروف خرشان آنجا می‌رود. برای مثال آقای نجفی آنجا ارتباطات خوبی با آقای ناطق نوری و همینطور طبری که الان دستگیر شده است داشتند. همه‌ی اینها از این نشات می‌گیرد که پولی که به صورت وحشتناک خرج بشود به صورت وحشتناکی هم به دست آمده است.»

موضوع دیگری که از او می‌پرسم اما راجع به مدل ظاهری، اعتقادی و سبک زندگی ساکنان این شهرک است و مشاهدات در گزارش قبلی را از گشت گذار در این شهرک، برای او توضیح می‌دهم که نشان از یک تناقض آشکار و قابل بررسی میان چنین قشری است که ارتباطات یا عدم ارتباط و نسبتشان با مسوولان و صاحبان مناصب مذهبی باید مورد بررسی قرار بگیرد، از نظر صدرالساداتی اما این تناقض طبیعی و قابل پیش بینی است: «این‌ها یک مساله‌ی طبیعی است. یعنی طبقه‌ی جدیدی به وجود آمده است که تفریحاتش تفریحات لاکچری روز دنیاست و ادبیاتش ادبیات قرآن و روایت است. حتی من یکی از افرادی که در لواسان حضور دارد و صفحه‌ی اینستاگرامش را دارم و حالا شاید بعداً معرفی کردم، آیه‌ی قرآن به اشتراک می‌گذارد که: «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» و آنوقت تصویرش چیست؟ یکی از تصاویرش در سری لانکاست و در این خانه‌هایی که استخر رو به کوه و دریا و جنگل دارند و از آن طرف از این تیپ آدم‌هاست که با سیاسیون، آقای خاتمی و سیداحمد خمینی عکس دارند. این مدل تفکر و سبک زندگی درحال حاضر دیگر چیزی عادی است.»

او ادامه می‌دهد: «زمانی که با لباس مبدل به دریاکنار رفته بودم، ویلای اولی که نزدیک دریا بود و خدا تومان قیمت داشت متعلق به یک خانواده‌ی کاملاً روحانی بود. یعنی کاملاً معلوم بود که اینها آخوند هستند و تفریحاتشان را در آنجا به سبک آخوندی دارند. [می‌خندد] این سبک زندگی قاطی مذهبی-اشرافیت است که یک قسمت‌هایی از دین را قبول دارد و قسمتی از آن را نه. قسمت‌هایی که با رفاه خودشان می‌سازد اصلاً ایراد ندارد. جاهایی مخالف دینشان نیست، مانند امام حسین و زیارت و نماز و اینها را سرجای خودشان دارند و تعداد بسیار زیادی از این تیپ وجود دارد. برای مثال پیج پسر آقای علی آبادی -وزیر وزرش دولت احمدی نژاد- را بروید نگاه کنید، قبلاً آدرس پیج او را گذاشته بودم. این خودش عجیب غریب‌ترین نوع تفریحات لاکچری را دارد و بعد استوری می‌گذارد که با زن‌ها دارند می‌رقصند. اما در عین حال امام حسین و انقلاب و طرفداری سپاه و این طور چیزها هم در پیجش وجود دارد.»

می‌پرسم: «پس قاطبه‌ی مالکان باستی هیلز همین سبک زندگی مذهبی-اشرافی را پی می‌گیرند؟» می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم قاطبه‌ی افرادی که در این شهرک هستند این مدلی هستند اما این سبک زندگی وجود دارد و خیلی هم دارد رواج پیدا می‌کند. من با برخی از این‌ها صحبت کردم، برای مثال با هادی رضوی. او می‌گفت پولی که از طریق قدرت باشد، درکنارش مشروب و قلیان و پارتی و دختر و اینها هم به صورت طبیعی همه جای دنیا وجود دارد و در ایران هست و اما در عین حال برخی از این‌ها عقاید خودشان را هم، جاهایی که با آن چیزها مغایرت داشته باشند هنوز دارند. یعنی قرآنش را می‌خواند و هنوز انقلاب و شهدا و مانند این را قبول دارد. خود آقای رضوی که از این مدل استوری‌ها [مذهبی] می‌گذاشت اما وقتی به پول و کاسبی و اینها که می‌رسد، حتی وامی که گرفتنش مشکل دارد، دیگر آن عقاید خیلی برایش مهم نیست.»

صدرالساداتی در پاسخ به اینکه «آیا می‌شود ساکنان باستی هیلز یا شهرک‌هایی شبیه به این مورد را دسته بندی یا طیف بندی کرد یا گفت از قشر فلان مشاغل و مناصب خاص هستند؟» تاکید می‌کند: «این مدل افراد سیاسی از هیچ گروه یا طیف بندی خاصی نیستند: «دسته بندی حکومتی نمی‌شود کرد و اینکه بشود گفت در کجای حکومت بیشتر به این ثروت رسیده‌اند ممکن نیست. یکی ممکن است بازنشسته‌ی نظامی باشد. ممکن است کسی مانند طبری از طریق قوه قضاییه به چنین ثروتی رسیده باشد. طبری هم خیلی اموال داشت.»

او درواکنش به اینکه مگر طبری هم در باستی ویلا دارد می‌گوید: «نمی‌دانم اما «روما رزیدنس» را که داشت که ارزش آن ممکن است ۷۰، ۸۰ میلیارد تومان بشود. این یکی از املاک طبری است و املاک بسیاری دارد.»

برج لوکس روما رزیدنس مجموعه‌ای فوق مجلل در محله‌ی کامرانیه و یکی از ۴ برج لاکچری تهران است.

این روحانی ادامه می‌دهد: «این ثروت می‌تواند از شهرداری باشد، مانند آقای [عیسی] شریفی که دست راست آقای قالیباف بود و او را دستگیر کردند. حالا من این را صرفاً شنیده‌ام و به یقین نمی‌دانم اما اینها شاید بیش از ۳۰۰، ۴۰۰ عدد ملک را به دست آورده و تقسیم می‌کرده‌اند. می‌تواند این ثروت از نهادی خارج از دولت و یا دولت هم باشد. این‌ها تیم هستند و طبعاً به صورت فردی این فسادها را انجام نمی‌دهند. اگر مطمئن باشد کسی مانند طبری هم هست می‌ماند اینجا و می‌سازد. آقای ریخته گران برای چه می‌آید اینجا چنین چیزهایی را می‌سازد؟ برای اینکه مطمئن باشد کسی مانند طبری هم هست که هرکاری انجام بدهد بازهم با پول تمام پرونده‌هایش را رفع و رجوع می‌کند. به قول یکی از این سیاست مداران حتی شما می‌توانید گزارش سازمان بازرسی را هم بخرید. وگرنه باید فرار کنید، همانطور که من شنیدم خانواده‌ی آقای نجفی هم فرار کرده‌اند و دیگر در ایران نیستند.»

منبع:انصاف نیوز