PEZHVAKEIRAN.COM بازداشت کمال جعفری یزدی؛ امضاکننده بیانیه نه به جمهوری اسلامی
 

بازداشت کمال جعفری یزدی؛ امضاکننده بیانیه نه به جمهوری اسلامی

استان وایر- ساعت ۲۲ شب جمعه ۹ شهریورماه سال جاری، ۱۵ نفر از ماموران امنیتی با یورش به منزل دکتر کمال جعفری یزدی از امضاکنندگان بیانیه نه به جمهوری اسلامی وی را بازداشت کردند.

ماموران امنیتی که دو مامور امنیتی زن هم آنها را همراهی می‌کردند، در بازرسی و تفتیش منزل، دو دستگاه تلفن و لپ تاب فرزندان وی را نیز ضبط نموده و با خود برده‌اند.

کمال جعفری یزدی که یکی از اساتید دانشگاه مشهد است پیشتر روز سه شنبه دوم مرداد سال ۱۳۹۷ در منزل شخصی‌اش از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده بود. وی پس از تحمل بیش از سه ماه بازداشت و بازجویی با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی بصورت موقت آزاد شده بود.

۲۷ فروردین‌ماه سال جاری استاد دانشگاه ساکن مشهد در دادگاه انقلاب شهر مشهد به ۱۳ سال حبس محکوم شد. این حکم به وکیل مدافع وی ابلاغ شد. بر اساس حکم صادره وی به اتهام «تشکیل دسته و گروه به قصد براندازی نظام» به ۱۰ سال حبس، برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس، و برای اتهام «توهین به رهبری» به دو سال حبس محکوم شده است. کمال جعفری یزدی، ۵۳ ساله، پدر یک دختر و دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک است. یکشنبه ۲۰ مرداد در جریان برگزاری دادگاه تجدیدنظر وی در شهر مشهد، برخی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ امضایی که در حمایت از «کمال جعفری» و اعتراض به صدور حکم ۱۳ سال زندان برای او، مقابل دادگستری کل خراسان تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.

اسامی بازداشت‌شدگان عبارت است از: «محمد نوری‌زاد»،«هاشم خواستار؛ فعال صنفی معلمان»،«عبدالرسول مرتضوی؛ جانباز»، «غلام‌حسین بروجردی؛ جانباز»،«جواد لعل‌محمدی؛ فعال صنفی معلمان»، «محمدحسین سپهری؛ فعال صنفی معلمان»، «مرتضی قاسمی؛ جانباز»؛ «هاشم رجایی؛ بازنشسته دولتی»، «پوران ناظمی؛ پزشک»، « فاطمه سپهری، همسر شهید»، «حوریه فرج‌زاده طارانی؛خواهر جان باخته اعتراضات سال ۱۳۸۸». از هویت دو تن از زنان بازداشت شده اطلاعی در دست نیست. این افراد که توسط اداره اطلاعات مشهد بازداشت شدند؛ به دستور این نهاد و تایید شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای انقلاب مشهد، با تعیین قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان، به زندان اعزام شدند. در پی انتشار بیانیه ۱۴ تن از کنشگران سیاسی و مدنی در ایران مبنی بر درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی و نه به جمهوری اسلامی، بیانیه‌های دیگری نیز در حمایت از این چهارده تن منتشر شده است.

به دنبال برگزاری دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی برای دکتر جعفری؛ قاضی دادگاه حکم ۱۳ سال حبس تعزیری وی را عینا تائید و به وکیل وی ابلاغ کرد. از مجموع ۱۱ سال حبسی که درحکم دادگاه آقای جعفری یزدی آمده ، به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، «اشد مجازات» آن یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری قابل اجرا خواهد بود.

منبع:ایران وایر