نوشین جعفری

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رئیسیان با بیان اینکه در تاریخ ۲۷ مرداد ماه برای به عهده گرفتن وکالت نوشین جعفری به دادسرای امنیت مراجعه کرده، گفته است بازپرس اعلام کرده که این پرونده امنیتی‌ست و به همین دلیل اجازه بر عهده گرفتن وکالت نوشین جعفری را به وی نداده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به تماس تلفنی نوشین جعفری به نقل از خانواده او گفته نوشین جعفری در تماسی که با خانواده خود گرفته ظاهرا حالش خوب بوده اما خانواده او همچنان نگران حال فرزند خود هستند.

نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر و خبرنگار روز ۱۲ مرداد ماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و با وجود اینکه اتهام‌های مطرح علیه او همچنان به وکیلش اعلام نشده، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد در هشتمین نشست خبری خود گفت که او با اتهاماتی همچون «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» روبه‌روست.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین گفت:

«بازداشت نوشین جعفری به دلیل شغلش نبود بلکه به دلیل اهانت به مقدسات و سید‌الشهدا [حسین بن علی، امام سوم شیعیان] و تبلیغ علیه نظام بوده که تحت تعقیب کیفری قرار گرفته است.»

در روزهای گذشته شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری گفته بود بعضی افراد در فضای مجازی قصد دارند علیه خواهرش پرونده‌سازی کنند:

«اتهام‌ها اولین بار از سوی یک اکانت به نام “آسید پویان” منتشر شد و ما به عنوان خانواده نوشین نخواستیم این مساله را رسانه‌ای کنیم تا برای خواهرم بدتر نشود.»

این اتهام‌ها همان اتهام‌هایی بودند که از سوی سخنگوی قوه قضاییه تکرار شدند.

مشرق نیوز، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، اواخر مرداد ماه در خبری که درباره بازداشت نوشین جعفری منتشر کرد، نوشت:

«شنیده‌ها و اخبار غیررسمی حاکی‌ست نوشین جعفری در یک مهمانی در محله ولنجک دستگیر شد. مهمانی خاصی که برخی عوامل سفارت انگلستان و چند تن از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون در آن حضور داشته‌اند. این مهمانی از قضا بسیار پرحاشیه بوده و تعدد افراد مشهور سینما، آن را تبدیل به مهمانی پرسرو صدای ولنجک کرده است. در این مهمانی مشخص می‌شود که نوشین جعفری علاوه بر هتاکی به مقدسات در فضای مجازی، رابط اصلی سفارت انگلستان با هنرمندان سینماست. موضوعی که بسیاری از اهالی سینما از آن آگاهی داشتند اما از افشای آن خودداری می‌کردند.»

بازداشت و پرونده‌سازی علیه نوشین جعفری اما واکنش بسیاری از روزنامه‌نگاران و اهالی سینما را در پی داشته است.

محمد یعقوبی، کارگردان سرشناس تئاتر که مدتی‌ست ممنوع‌الفعالیت است با اعلام اینکه اتهام‌های طرح شده علیه نوشین جعفری بی اساس است از هنرمندان خواست تا در برابر بازداشت این عکاس و هنرمند سکوت نکنند.

رضا درمیشیان، کارگردان سینما در واکنش به این بازداشت در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«نوشین جعفری عکاس چند فیلمم از جمله “لانتوری” و “مجبوریم” است. در طول همکاری با او جز روحیه حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری ندیده‌ام. او برای فیلم “لانتوری” در دومین جشن عکاسان سینمای ایران خانه سینما، برنده تندیس بهترین عکاس سال شد. … امیدوارم سوتفاهمات زود حل شود.»

به دنبال انتشار خبر بازداشت نوشین جعفری اما مهدی محمودیان، عضو کمیته اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت و انجمن دفاع از حقوق زندانیان در توئیتر خود نوشت:

«اگر می‌خواهید بدانید اعتراف‌گیری‌های کثیف چگونه رخ می‌دهند، بازداشت خانم نوشین جعفری را دنبال کنید.»