نظام مقدس و مقابله دو سر باخت با معضل برگزاری مسابقات فوتبال
م. کامبوزیا

هیچ قانون، مقررات یا مصوبه دولتی ای با بار مالی هنگفت در جمهوری اسلامی به اجرا در نمی آید مگر اینکه اجرای آن به انباشت ثروت از سوی مقامات و یا به دوام و بقای نظام مقدس یاری رساند.

الگوی نفرت از رضا شاه که ناشی از 40 سال تلاش روحانیون برای دگرگونه نشان دادن خدمات این مرد بزرگ به ایران و ایرانیان بوده است به یک باره با یک شعار چهار واژه ای ساده؛ رضا شاه، روحت شاد؛ آنهم در برابر مسجد گوهرشادی که نظام آنجا را به سمبل شقاوت و خونریزی رضا شاه تبدیل کرده بود فرو ریخت و رژیم را در عرصه شطرنجی که چهل سال روی آن سرمایه گزاری تبلیغاتی کرده بود آچمز مطلق کرد.

پیدا شدن جسد مومیایی شده رضاشاه و ترفندهای رژیم برای انکار و مخفی نگاه داشتن آن نیز توجه مردم را بیش از پیش به این ابر مرد تاریخ معاصر ایران جلب نمود.

سردادن شعار رضا شاه روحت شاد تا زمانی که به میان تماشاگران مسابقات فوتبال لیگ برتر گسترش پیدا نکرده بود برای نظام قدری قابل تحمل می بود. اما وقتی در چند مسابقه پایانی لیگ برتر فصل پیش این شعار با شدت هر چه تمام تر از طرف تماشاگران به ویژه در هنگام خروج از ورزشگاه سر داده شد؛ حکومت را در برابر معضل جدیدی قرار داد؛ معضلی که بی اعتنایی به آن و یا کنترل و سرکوبش امری دو سر باخت برای نظام خواهد بود.

اجتماع هفتگی چند ده هزار نفری تماشاگران مسابقات فوتبال که برای تجمع در یک مکان معین؛ در روز و ساعتی مشخص نیازی به مجوز وزارت کشور نیز ندارند برای نظام حکم "درِ مسجد" را پیدا کرده که نه کندنی است و نه سوزاندی.

وقتی تمامی احزاب مستقل منحل می گردند؛ شخصیت های سیاسی، اجتماغی و ادبی محبوب و مورد اعتماد جامعه منزوی و یا  ترور می شوند؛ تظاهرات آرام خیابانی به شدت سرکوب می گردد؛ از وجیه المله شدن هر فردی، حتی در حد عادل فردوسی پور نیز جلوگیری می شود؛ مردم به ناچار برای رساندن فریاد اعتراض خود به گوش مقامات داخلی و به ویژه جهانیان کانال های جدیدی برای خود پیدا می کنند. جدیدترین این راه کارها استفاده از فرصت طلایی تجمع در ورزشگاه ها است که برای حکومت تبدیل به کابوسی عذاب آور گردیده است.

هواداران تیم های ریشه داری فوتبال مانند پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، صنعت نفت آبادان، ملوان انزلی، سپاهان اصفهان و ... حکم اعضای به شدت وفادار یک حزب سیاسی ای را پیدا کرده اند که حزب آنها یعنی باشگاه هایشان برای فعالیت های خود نیازی به تشریفات معمول از قبیل اخذ جواز تأسیس از وزارت کشور، مرامنامه ای از پیش تنظیم شده، مکان جهت دفتر و تجمّعات و حتی اخذ مجوز برای گردهمایی هایشان ندارند. طُرفه اینکه این که خود حکومت داوطلبانه مکان تجمّعات یعنی ورزشگاه ها، روز و ساعت گردهمایی هایشان را برای آنها مشخص کرده و امکانات مورد نیاز را نیز در این مسیر فراهم می نماید!

واقعیت معضل واگذاری دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی نیز ترس از سپردن افسار هدایت این دو باشگاه در ظاهر ورزشی اما در ارتباط با شرایط ملتهب کشور، سیاسی به دست یک شرکت خصوصی و اداره کنندگان خارج از نظارت و کنترل کامل مجموعه خودی حکومت است.

فشار و کنترل بیش از حد بر روی تماشاگران مسابقات فوتبال که اکثراً از طبقات میانه و فرو دست جامعه می باشند؛ دستگیری مستمر تماشاگرانی که شعار های سیاسی می دهند علاوه بر اینکه موجب تشدید اعتراض باقی هواداران فوتبال می گردد به مرور باعث روی گردانی دوستداران ورزش فوتبال از رفتن به ورزشگاه ها برای تماشای مسابقاتی می گردد که خود یک اهرم سرگرم سازی مردم و تبلیغات جهانی رژیم به شمار می رود. این امر بدون تردید اعتراض و تحریم هایی از سوی سازمان های ورزشی جهانی را بر سر جمهوری اسلامی آوار می کند.

مصیبت فوتبالی جمهوری اسلامی وقتی گسترده تر می شود که شعارهای سیاسی به میان تماشاگران مسابقات فوتبال لیگ دسته یک آزادگان نیز سرایت نماید. لیگ یکی که در حال حاضر تیم های بسیار محبوب و پر طرفدار شهرستانی در آن حضور دارند و قرعه کشی مسابقات آن برگزار شده و به زودی آغاز خواهد گردید. تدبیر حکومت برای مقابله با چنین معضل جدیدی چه می تواند باشد؟ تعطیلی کامل تمامی مسابقات فوتبال؟ در اینصورت با مسابقات سایر رشته های ورزشی چه می کند؟

همزمان با مشکلات یاد شده در بالا فدراسیون جهانی فوتبال نیز سرانجام قاطعانه دو پا را در یک کفش کرده است که جمهوری اسلامی باید اجازه بدهد که زنان برای تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه ها حضور بدون قید و شرط داشته باشند. در این مورد جمهوری اسلامی از چند سو تحت فشار است. در یک سمت فیفا، تشکل های مدنی حامی حقوق زنان و بانوان هوادار فوتبال و در طرف دیگر آیات عظام مخالف سرسخت حضور بانوان در ورزشگاه ها. نتیجه این زورآزمایی نیز در هر صورت به شکست رژیم منجر خواهد گردید. چون پذیرش تعلیق یا بی اعتنایی به فتاوای آیات عظام و ارزش های اسلامی مورد نظر حکومت که چهل سال بر سرحفظ آن پا فشاری کرده است هر دو نوعی شکست برای این نظام خواهد بود.

از سوی دیگر شورای تأمین استان ها به منظور کنترل تماشاگران مسابقات فوتبال لیگ برتر که آزادانه پا را از خط قرمز های نظام مقدس فراتر گذاشته اند چندین شرط جهت برگزاری مسابقات لیگ برتر نوزدهم تعیین کرده که از آن میان سه شرط جنبه کاملاً امنیتی دارد. مطابق اظهارات صریح رئیس فدراسیون فوتبال ایران، مهدی تاج تا برآورده شدن کامل این سه شرط اساسی و رضایت شورای تأمین استانها؛ خبری از آغاز مسابقات لیگ برتر امسال نخواهد شد: « لیگ زمانی شروع می شود که همه شرایط لازم در ورزشگاه ها فراهم شده باشد. اگر نتوانیم سه شرط گفته شده را فراهم کنیم ضرورتی برای برگزاری لیگ نداریم. اولین مورد این است که ورزشگاه ها باید حتما به بلیت الکترونیک مجهز شوند و هر کسی در خانه اش است بتواند به راحتی بلیت تهیه کند.

مسئله دومی که باید در ورزشگاه ها انجام شود دوربین ها هستند. تماشاگران برای فوتبال امتیاز به شمار می روند و مفید هستند اما اگر یکی دو تماشاگر نما در بین جمعیت باشد باید دوربین ها باشند تا فیلم ها گرفته شود و این افراد مشخص شوند تا این رفتارها تکرار نشود.

سومین شرط این است که صندلی‌ها شماره‌گذاری باشد.»(1)

با اندکی دقت می توان به آسانی دریافت که هر سه شرط مطرح شده جنبه ای کاملاً امنیتی دارد و کوچکترین ارتباطی به فراهم نمودن راحتی و آسایش بیشتر جهت حضور مردم در ورزشگاها ندارد.

جان کلام همه این پیچ و تاب های کلامی مهدی تاج در این چند جمله نهفته است: « اما اگر یکی دو تماشاگر نما در بین جمعیت باشد باید دوربین ها باشند تا فیلم ها گرفته شود و این افراد مشخص شوند تا این رفتارها تکرار نشود.»

مسلماً وقتی کسی بلیط خود را با ذکر نام و مشخص بودن شماره صندلیش در ورزشگاه مورد نظر از طریق کامپیوتر خریداری نماید در صورت مشارکت در دادن شعارهای سیاسی؛ شناسایی وی برای مقامات امنیتی که در اتاق کنترل دوربین های مدار بسته و دوربین عنکبوتی نشسته اند و حتی بعد از إتمام مسابقه از طریق ردیابی کامپیوتری شماره صندلی او کاری بسیار آسان خواهد بود.

باید توجه داشت که چند سال پیش یک دوربین عنکبوتی بسیار گران قیمت(2) که در اصل با اهداف امنیتی و نه به منظور ارائه تصاویر تلویزیونی با کیفیت عالی؛ از سوی فدراسیون فوتبال ایران خریداری و در ورزشگاه آزادی نصب گردید. این دوربین که علاوه بر تصویر برداری از مسابقه فوتبال در حال برگزاری؛ قادر است از فاصله 90 متری تا یک متری تصاویری بسیار شفاف از تماشاگران هم ارائه بدهد نیز در این چرخه امنیتی جدید کنترل تماشاگران مسابقات فوتبال متاسفانه کمک شایانی به مسئولین اطلاعاتی خواهد نمود.

در ضمن چون تماشاگران با زیرکی خاص شعار "رضا شاه روحت شاد" را بیشتر در هنگام ترک ورزشگاه در راهروهای خروجی مسقف سر می دهند و فیلم هم که از پشت سر آنها گرفته شده در فضای مجازی منتشر می گردد، لزوم کارگذاری دوربین های مدار بسته در اینگونه کریدورها نیز از سوی شورای تأمین استان تأکید گردیده است.

نکته دیگر که نشان دهنده امنیتی بودن شرایط چندگانه شورای تأمین استانها است این قسمت از سخنان مهدی تاج می باشد که گفته: «طبق اعلام شورای تامین استان‌ها اگر ورزشگاه تیمی آماده نباشد و بخواهیم بازی آن تیم را بدون تماشاگر در شهر خودش برگزار کنیم امکان تجمع هواداران در اطراف ورزشگاه وجود دارد و این موضوع مشکل ساز است، اما اگر بازی تیم مد نظر بدون تماشاگر در ورزشگاه استان همجوار برگزار شود مشکل خاصی وجود ندارد.»

و دُم خروس امنیتی دیگری که از لای قبای جناب مهدی تاج بیرون زده است: «هر باشگاهی نتواند ورزشگاهش را آماده کند، باید در استان‌های همجوار و بدون تماشاگر بازی کند. شاید سؤال بپرسند که چرا بازی بدون تماشاگر در ورزشگاه خودشان برگزار نشود که توضیح می‌دهم. دستگاه‌هایی که مسئول نظم و امنیت هستند، می‌گویند تیمی که در استان خودش بازی کند، مردم برای تیم خودشان در [اطراف] ورزشگاه جمع می‌شوند، بنابراین اگر در استان دیگری بدون تماشاگر باشد، بهتر است.»

چرا بهتر است؟ برای چه کس/کسانی بهتر است؟ بهتر برای تماشاگرانی که از تماشای مسابقات تیم فوتبال محبوبشان محروم می شوند یا فوتبال ملی کشور که در خلاء بی تماشاگری پژمرده و بی نشاط می شود؟ مسلماً برای نظام مقدس که از ترس اعتراض مردم حتی جرأت برگزاری مسابقات فوتبال با حضور تماشاگر را ندارد!

علاوه بر اینها برآورده کردن سه شرط اساسی شورای تأمین هزینه زیادی روی دست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در تهران و شرکت های وابسته در شهرستانها گذاشته است که تأمین بودجه آن در شرایط بد اقتصادی کنونی به ویژه در شهرستانها به آسانی میسر نخواهد بود.

از هم اینک فریاد اعتراض سرمربیان باشگاهای لیگ برتری و هواداران آن تیم ها به آسمان بلند شده که چرا مراسم قرعه کشی آن مسابقات برگزار نمی شود و تاریخ آغاز مسابقات اعلام نمی گردد! زیرا کادر فنی هر تیم باید بازیکنان خود را با استراتژی و در درون آن تاکتیک های مورد نیاز برای مقابله با تیم هایی که درهفته های آغازین لیگ برتر در برابرشان خواهد ایستاد؛ آماده نماید. ادامه تمریتات تیم ها بدون برگزاری مسابقات رسمی به خودی خود موجب افت شرایط جسمی و روحی بازیکنانی خواهد شد. بازیکنانی که باشگاه ها با صرف هزینه های بسیار سنگین خریداری نموده اند بدون آنکه تا اینجای کار درآمدی از قبل آنها کسب نموده باشند.

از اینها گذشته گیرم که نظام مقدس توانست حتی با برگزاری بدون تماشاگر مسابقات فوتبال لیگ برتر تا حدودی جلو اعتراض دستجمعی تماشاگران فوتبال را بگیرد؛ اما با مسابقات تیم ملی در مقدماتی جام جهانی و بازیهای آسیایی و قهرمانی  باشگاههای آسیا که چند تیم از ایران در آن شرکت دارند؛ چه خواهد کرد؟ آیا خود را مضحکه جهانیان نموده و آن مسابقات را هم بدون تماشاگر برگزار خواهد کرد؟

و در آخر، محض خنده هم که شده به چشمه ای از شامورتی بازی مقامات محلی فدراسیون فوتبال ایران، هیئت های فوتبال، از ترس مردم توجه بفرماید که در جهان بی نظیر است: « طالقانی، رییس هیات فوتبال استان خوزستان در پاسخ به این سوال که کدام استان‌ها ظرفیت میزبانی از سه تیم استان خوزستان را دارند، گفت: ... فکر کنم بازی‌های نمایندگان ما [صنعت نفت آبادان و فولاد خوزستان] به بوشهر و بازی نمایندگان بوشهر [شاهین شهرداری بوشهر] به خوزستان منتقل شود و بازی‌ها بدون تماشاگر شود.»

از نظر نگارنده با توجه به اینکه هواداران فوتبال اکثراً از طیف مردم جنوب شهر تهران و جنوب هر شهرستانی می باشند و آنها هستند که بیشترین فشار اقتصادی ناشی از رکود تورمی اقتصاد در حال نزع جمهوری اسلامی را تحمل می کنند ممکن است که راه کارهای امنیتی نظام مقدس برای مدتی کوتاه جوّ ملتهب حاکم بر ورزشگاهای محل برگزاری مسابقات لیگ برتر را کنترل نماید اما دیر یا زود بازنده واقعی در این برخورد های دو سر باخت فوتبالی؛ خود رژیم جمهوری اسلامی خواهد بود.

م. کامبوزیا

2019-07-31

پانوشت:

1- این مصاحبه مطبوعاتی مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در رسانه های بسیاری از جمله خبر آنلاین مورخ پنجم امرداد 1398 منتشر گردیده است.

2-Spider Camera

دوربین عنکبوتی در هیچ کجای دنیا برای نصب و استفاده در ورزشگاه ها خریداری نمی شود بلکه اجاره می گردد چون هم بسیار گران قیمت است؛ بالغ بر یک میلیارد تومان، و هم هزینه نگهداری و تعمیر آن بالا است. اما در ایران اسلامی احتمالاً محض خاطر پورسانتاژی که از طریق خرید آن نصیب مقام طرف قرارداد می شود، به جای اجاره؛ خریداری شده است.

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب م. کامبوزیا در سایت پژواک ایران 

*نظام مقدس و مقابله دو سر باخت با معضل برگزاری مسابقات فوتبال  [2019 Jul] 
*«فردوسی خیلی غلط کرد که خواست زبان فارسی را زنده کند»، مِهدی یا مَهدی، مسئله ما این است  [2017 Jan] 
*غول قدرتمند پالایشگاه آبادان و عملیات غیر صنعتی آبادان و مناطق نفتخیز خوزستان-۶  [2016 Dec] 
*غول قدرتمند پالایشگاه آبادان و عملیات غیر صنعتی آبادان و مناطق نفتخیز خوزستان-۵  [2016 Oct] 
*غول قدرتمند پالایشگاه آبادان و عملیات غیر صنعتی آبادان و مناطق نفتخیز خوزستان-۴  [2016 Aug] 
*غول قدرتمند پالایشگاه آبادان و عملیات غیر صنعتی آبادان و مناطق نفتخیز خوزستان-۳  [2016 Aug] 
*فرار مغزها، فاجعه ای که برای خمینی بی اهمیت بود و به خامنه ای نیز دیر فهمانده شد  [2016 Aug] 
*برخی پزشکان ایران اسلامی و سوگند نامه انباشت ثروت  [2016 Jul] 
*غول قدرتمند پالایشگاه آبادان و عملیات غیر صنعتی آبادان و مناطق نفتخیز خوزستان-۲  [2016 Jul] 
*غول قدرتمند پالایشگاه آبادان و عملیات غیر صنعتی آبادان و مناطق نفتخیز خوزستان-۱  [2016 Jun] 
*پای دراز روحانیت و گلیم همه جا گسترده آنها  [2016 Jun] 
*شهادت آیت الله حسین غفاری در اثر شکنجه، دروغی شاخدار (بخش پایانی)  [2016 May] 
*شهادت آیت الله حسین غفاری در اثر شکنجه، دروغی شاخدار (2)   [2016 May] 
*شهادت آیت الله حسین غفاری در اثر شکنجه، دروغی شاخدار! (بخش اول)  [2016 May] 
*جناب آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاتة، لطفاً به این روز نیز بیندیشید!   [2016 Apr] 
*یورش وزیر ورزش و سرداران برای تسلط امنیتی بر فدراسیون فوتبال   [2016 Apr] 
*حماسه دروغین شهید فهمیده (بخش 3- پایانی)  [2015 Aug] 
*حماسه دروغین شهید فهمیده (بخش 2)  [2015 Aug] 
*حماسه دروغین شهید فهمیده (بخش یک)  [2015 Aug]