غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه دوشنبه ۲۳ اردیبهشت سال جاری بدون آن‌که از ارس امیری، دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون بریتانیا نام ببرد از محاکمه «یکی از عناصر مهم نفوذ فرهنگی» بریتانیا در ایران و محکومیت او به ۱۰ سال زندان خبر داد. ارس امیری یک ماه قبل نامه‌ای به ابراهیم رئیسی نوشت که دوشنبه ۲۴ تیر در اختیار عموم قرار گرفت.

متن کامل نامه ارس امیری به ابراهیم رئیسی [ pdf]

ارس امیری در نامه‌اش به ابراهیم رئیسی گزارشی از نحوه دستگیری و بازجویی‌ها و ایجاد موانع برای تأمین وثیقه و همچنین مخالفت دادگاه با وکیل تعیین شده ارائه می‌دهد. بر اساس این گزارش:

این دانشجوی ایرانی نخستین بار در ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ بازداشت شد. مأموران از او در هتل استقلال تهران بازجویی کردند و سپس او را به بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین به یک سلول انفرادی انتقال دادند و به ظن اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در یک گروه غیر قانونی او را صبح‌ها و عصرها پیوسته تحت بازجویی قرار دادند.

۳۱ اردیبهشت ۹۷ بعد از ۶۹ روز بازداشت موقت، ارس امیری با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. اما بازجویان از خرداد ۹۷ به بعد با او همچنان در تماس بودند تا اینکه در سومین دیدار به او پیشنهاد همکاری دادند. ارس امیری در نامه‌اش به ابراهیم رئیسی نوشته است:

«در سومین دیدار، درخواست صریح آن‌ها مبنی بر همکاری را رد کردم و بیان کردم که فقط می‌توانم در رشته تخصصی خودم و به طور رسمی کار کنم و نه هیچ کار دیگری.»

بر اساس این گزارش، بعد از رد درخواست مأموران اطلاعاتی، بازپرس پرونده از شعبه یک دادسرای ناحیه ۳۳ تهران مجدداً ارس امیری را احضار و پس از تفهیم اتهام «اداره و تشکیل شبکه براندازی نظام»  با تشدید قرار وثیقه او را به دادسرای اوین منتقل و از آنجا به بند عمومی فرستاده است.

ارس امیری در نامه خود به رئیس قوه قضائیه نوشته است که ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برخلاف قانون با وکیل او مخالفت می‌کند و او ناگزیر می‌شود وکیل دیگری برگزیند.

ارس امیری در نامه خود به رئیس قوه قضائیه نوشته است:

«از همان شب دستگیریم (۲۳ اسفند ۱۳۹۶)، علت دستگیری، شغلم در بریتیش کانسیل عنوان شد و کلیه بازجویی‌ها در همین رابطه بود و کارشناسان پرونده متذکر شدند که مساله نه من، بلکه بریتیش کانسیل است که ایران مایل به ادامه فعالیت آن نیست.»

شورای فرهنگی بریتانیا (British Council) در زمینه ارائه فرصت‌های آموزشی و فرهنگی در عرصه بین‌الملل فعالیت دارد. این شورا به‌عنوان سازمانی خیریه در انگلستان، ولز و اسکاتلند ثبت و در سال ۱۹۳۴ با نام «کمیته بریتانیا برای روابط با دیگر کشورها» تأسیس شد. وزارت امور خارجه بریتانیا مسئولیت پشتیبانی مالی این شورا را بر عهده دارد اما شورا در تصمیم‌گیری و پیشبرد امور روزانه‌اش مستقل است.

سخنگوی وقت قوه قضائیه ادعا کرده بود که شورای فرهنگی بریتانیا عده‌ای را جذب کرده و برای آن‌ها آموزش‌های مختلفی «با حمایت سرویس امنیتی انگلیس» تدارک دیده و چهار میز در این شورا به‌عنوان میز‌های ایران تأسیس کرده است که یکی از کسانی که جذب این میز‌ها شد، یک «دانشجوی دختر ایرانی» (ارس امیری) بود که به دنبال اقامت و اشتغال در بریتانیا بود و به استخدام این شورا در آمد.

ارس امیری خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته است:

«من چیزی برای پنهان کردن نداشته و ندارم، چه در مورد برنامه‌های هنری که در آن‌ها نقش داشتم و چه نگاهم به هنر و فرهنگ و مسائل آن در جوامع سرمایه‌داری. به دفعات در طی بازجویی‌های بازداشت اولم و نهایتا در شب آزادی‌ام، کارشناسان پرونده اعلام داشتند که قصد و نیت من مبنی بر خدمت به هنر کشورم و هنرمندان، تعهدم به کشورم و صداقتم، بسیار روشن است.»