ندا ناجی، مرضیه امیری و عاطفه رنگریز از فعالان بازداشتی در روز کارگر

ابتدا روز شنبه ۱۵ تیر نزدیکان ندا ناجی، از فعالانی که در تجمع روز جهانی کارگر در تهران بازداشت شد، اعلام کردند که ندا ناجی در طی ۲۴ ساعت دوبار مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. به گفته آن‌ها ابتدا شب ۱۴ تیر، یک زندانی عادی، ندا ناجی را هنگامی که قصد میانجیگری در درگیری میان زندانیان داشته مورد حمله قرار داده و سپس یکی از پرسنل زندان صبح ۱۵ تیر او را به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار داده است. شدت ضربات به حدی بوده که او به بهداری منتقل شده است و به گفته نزدیکانش ضربه‌ای که به سرش وارد کرده‌اند بینایی او را با مشکل (تاری دید) مواجه کرده است.

براساس اعلام نزدیکان ندا ناجی، او در تماس تلفنی با خانواده اش اعلام کرده که شکایتی علیه زندانیان عادی ندارد اما به زودی شکایتی را علیه پرسنل زندان تنظیم خواهد کرد.

Video Player
 
 
00:00
 
04:23
 
 

مهرانه قاسمی، مادر ندا ناجی از بازداشت شدگان تجمع روز کارگر در تهران در باره ممانعت مسئولان قوه قضاییه از آزادی دخترش توضیح داده است.

ساعاتی بعد کانال تلگرامی «اردوی کار» و «کمپین پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان روز کارگر» نیز گزارش کردند؛ علاوه بر ندا ناجی، عاطفه رنگریز هم شنبه در زندان قرچک مورد ضرب و شتم مسئولین زندان قرار گرفته و از ناحیه پا و کتف آسیب دیده است.

گفته می‌شود هر دوی آن‌ها در راه مراجعه به بهداری زندان، به بهانه نداشتن چادر توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. حمله به این دو فعال زندانی به بهانه نپوشیدن چادر خلاف اظهارات رئیس زندان قرچک است که اعلام کرده بود پوشیدن چادر در محوطه زندان اجباری نیست.

براساس گزارش‌ها هر دوی آن‌ها پس از این اتفاق شکایت خود را در این رابطه به معاونت زندان تسلیم کرده اند.‎

جمال عاملی@jamal_ameli
 
 

امروز هم من و مادر ندا برای پیگیری وضعیت سلامتش و پرونده‌اش به دادسرای اوین رفتیم اما مثل اکثر دفعاتی که به دادسرا رفتیم این بار هم راهمون ندادند
حتی زحمت پاسخ‌گویی هم به خودشون برای وضعیتی که درست کردن نمیدن

 
46 people are talking about this


جمال عاملی همسر ندا ناجی که ابتدا خبر مورد ضرب و شتم قرار گرفتن او را منتشر کرده بود، در صفحه توییتر خود اعلام کرد مسئولان دادسرای اوین در مقابل پی‌گیری‌های خانواده ندا ناجی در مورد وضعیت سلامت او، پاسخگو نیستند. او همچنین نوشت: «جان ندا و عاطفه در زندان قرچک در خطر است و هیچ کس صدای مارو نمیشنود».

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپیده قلیان، از متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه از ظهر یکشنبه ۱۶ تیرماه نیز به‌دنبال حمله به فعالان کارگری در مقابل دفتر مدیریت زندان قرچک ورامین دست به تحصن زده است. تحصن سپیده قلیان در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان سیاسی، فضای ملتهب زندان، قطعی آب و نبود کولر در زندان قرچک ورامین انجام شده است.

‎ندا ناجی و عاطفه رنگریز به همراه مرضیه امیری از فعالانی هستند که در جریان تجمع کارگران در یک می بازداشت شدند و همچنان در زندان نگهداری می‌شوند. آنیشا اسداللهی یکی دیگر از بازداشتی‌های روز کارگر که به صورت موقت آزاد شده بود، از ۲۸ خرداد باردیگر دستگیر و به زندان منتقل شد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر از قوه قضائیه ایران خواسته است این چهار زن را فورا آزاد کند.

علاوه بر این چهار تن، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی‌فر و ساناز ساناز الله‌یاری سه عضو هیت تحریریه نشریه گام نیز به دلیل پوشش خبری اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز از آذر و دی سال گذشته در زندان نگهداری می‌شوند.

محمدی‌فر و اله‌بهداشتی پنجشنبه سیزدهم تیر در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌شان اعتصاب غذا کردند.