هم‌بند زندانی سیاسی به قتل رسیده در فشافویه 'به اوین منتقل شد'

شیرمحمدعلی (نفر اول از چپ) در اسفند ۹۷ اعتصاب کرد و در نامه‌ای سرگشاده از "عدم امنیت جانی" و "شرایط غیر انسانی زندان فشافویه" انتقاد کرده بود

شیرمحمدعلی (نفر اول از چپ) بارها نسبت به عدم امنیت جانی در فشافویه اعتراض کرده بود

وکیل علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی که هفته پیش در زندان فشافویه در جنوب تهران به قتل رسید، می گوید برزان محمدی هم بندی او اکنون به زندان اوین منتقل شده است.

همزمان قوه قضاییه ایران گفته که تحقیقات "ویژه" در مورد نحوه قتل آقای شیرمحمد علی در جریان است.

محمدهادی عرفانیان روز دوشنبه به خبرگزاری "ایرناپلاس" (زیرمجموعه ایرنا) به نقل از مادر آقای شیرمحمدعلی گفت که برزان محمدی، دیگر زندانی سیاسی، به اوین منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشری هرانا، برزان محمدی در جریان اعتراضات سراسری مرداد ماه ۹۶ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شد.

بنابه این گزارش، این شهروند ۴۱ ساله اهل سروآباد کردستان، در دادگاه بدوی برای اتهامات "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. مجازات او در دادگاه تجدیدنظر در اسفندماه سال ۹۷ به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تخفیف یافت.

آقای شیرمحمدعلی ۲۱ ساله که از جمله به اتهام "توهین به رهبری" زندانی بود دوشنبه شب هفته پیش به دست دو زندانی دیگر در ندامتگاه فشافویه به قتل رسید. گفته شده که او کانالی با عنوان "آتئیست‌ها" را اداره می‌کرد و بر همین مبنا به هشت سال زندان محکوم شده بود.

عاملان قتل او دو مجرم غیرسیاسی معرفی شدند و گفته شد که او با ۳۰ ضربه چاقو کشته شده.

برزان محمدی

مهناز سرابی مادر این زندانی به خبرگزاری "ایران وایر" که خبرهای حقوق بشر ایران را پوشش می دهد گفت که قتل پسرش حادثه نبوده و او از دستگاه قضایی می خواهد "اوامر قتل" را شناسایی کند.

بنابر این گزارش او گفت "پسرش تنها درباره فقدان آزادی‌های اجتماعی در ایران با یک آخوند در یک گروه تلگرامی بحث کرده بود، اما دادگاه او را به اتهام توهین به رهبر فعلی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مقدسات دادگاهی کرد."

علیرضا شیرمحمدعلی و برزان محمدی در ۲۳ اسفندماه ۹۷ دست به اعتصاب غذا زده بودند.

آنها در اعتراض به "عدم امنیت جانی" و "شرایط غیر انسانی" زندان فشافویه اعتصاب غذا کردند و خواستار انتقال به زندان دیگر و رعایت اصل تفکیک جرائم شدند.

علیرضا شیرمحمدعلی و برزان محمدی در نوزدهمین روز اعتصاب غذا در نامه‌ای سرگشاده درباره دلایل اعتصاب غذایشان خود نوشتند:

"ما بدلیل نبود این امکانات و نداشتن امنیت جانی در سوییت، اعتصاب غذا کرده‌ایم تا با این روش به بودن خود در اینجا اعتراض کرده باشیم؛ ولی سلامت جان ما هیچ اهمیتی برای عوامل زندان و روسای آن ندارد؛ حتی روز گذشته "رضا حق وردی" افسر نگهبان شیفت، خیلی صریح به ما گفت که انتهای این اعتصاب صدور گواهی فوت است. البته این جمله از ایشان با توهین به خانواده‌مان نیز همراه بود و به دلایل اخلاقی از ذکر آن معذوریم."

این دو زندانی سیاسی در تاریخ ۲۷ فروردین ماه، پس از آن اعتصاب غذای خود پایان دادند که نماینده دادستان به آنها وعده داد که به زندانی دیگر منتقل می‌شوند.

خاکسپاری علیرضا شیرمحمدعلیحق نشر عکسTWITTERImage captionخانم مهناز سرابی در مراسم خاکسپاری پسرش علیرضا شیرمحمدعلی در بهشت زهرا تهران

بررسی پرونده قتل

همزمان به گزارش رسانه های ایران غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، گفته است که به دستور ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، پرونده قتل آقای شیرمحمدعلی موضوع "رسیدگی ویژه" است.

او گفت "... حسب دستور ریاست معظم قوه قضائیه، مقرر گردید هم از ناحیه سازمان زندان‌ها و هم از سوی دادستانی کل کشور دو تیم مجزا در مورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی مأمورین مربوط، بررسی دقیق انجام داده و نتیجه به ایشان گزارش و در صورت محرز شدن تخلف یا جرم، برخورد قاطع و مناسب انجام پذیرد."

او که همچنین رئیس کل دادگستری استان تهران است گفت آقای شیرمحمدعلی از تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ به بند امنیتی زندان فشافویه منتقل شد درحالی که "قاتل و همدست او" از آبان ۱۳۹۶ در این زندان بوده‌اند.

او گفت: "در روز حادثه قاتل و همدست وی به جهت لزوم تعمیر سرویس بهداشتی محل اقامت آنان در هواخوری بوده و متهمان و محکومان امنیتی در اتاق‌های محل اقامت خویش بوده‌اند. همزمان با توزیع غذای زندانیان و باز شدن درب محل نگهداری قاتل و همدستش، آن‌ها به سمت اتاق زندانیان هجوم برده و با استفاده از تیزی دست‌ساز و قطعه‌ای از سرامیک سرویس بهداشتی در حال تعمیر، صدماتی را به مقتول وارد و وی را مضروب می‌کنند که پس از انتقال به بیمارستان مقتول فوت می‌نماید."

از سوی دیگر در روز دوشنبه روابط عمومی سازمان زندان‌های ایران در اطلاعیه‌ای درباره کشته شدن آقای شیرمحدعلی نوشت که فشافویه فقط محل نگهداری زندانیان خطرناک نیست.

در بخشی از این اطلاعیه که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند، آمده "مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ (اشاره به فشافویه) در حال حاضر محل نگهداری تعدادی از متهمان و محکومان جرائم علیه اشخاص، جرائم علیه اموال و مالکیت و جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی است، لذا طرح این موضوع که آن ندامتگاه صرفاً محل نگهداری زندانیان خطرناک باشد موضوع صحیحی نیست."

در این اطلاعیه همچنین آمده "این تصور که زندانیان جرائم امنیتی با سایر مجرمین از جمله افراد شرور و خطرناک در یک مکان و در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند امری نادرست است."

منبع:بی بی سی