سخنرانی‌های محرمانه مقامات سپاه؛ ارایه تصویر کاملتری از انتخابات ۱۳۸۸
شاهد علوی

انتشار نسخه‌های کامل سه ویدیو از سخنرانی‌های محرمانه مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انتخابات سال ۱۳۸۸، هرچند نمی‌تواند از معمای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به تمامی رمزگشایی کند، اما قطعا کمک می‌کند تا قطعاتی دیگر از این پازل و معمای ناتمام در جای خود قرار گیرد.

قطعاتی که تصویر دقیق‌تری از نگاه سپاه پاسداران به فضای سیاسی آن مقطع، توازن نیروها، تحلیل‌شان از رویدادها و راه‌حل‌های پیشنهادی آنان برای رفع نگرانی‌هایشان به دست می‌دهد.

تصویری که به تعبیر ناظرانی که وقوع تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸ را مفروض می‌گیرند شاهدی است دیگر بر حقیقت دستکاری روند و نتیجه انتخابات ۸۸ از سوی سپاه پاسداران. هرچند اصول‌گرایان در مقابل، این تفسیر را روا نمی‌دانند و معتقدند انتشار نسخه کامل این ۳ ویدیو اتفاقا اثباتی است بر عدم وجود تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸.

اما پرسشی که چهره‌های اصولگرا از پاسخ به آن اجتناب می‌کنند این است که اگر انتشار این ویدیوها شاهدی است بر نادرست بودن ادعای تقلب در انتخابات چرا در ده سال گذشته این ویدیو‌ها را از طبقه بندی محرمانه خارج نکرده و منتشر نکرده‌اند؟

برای پاسخ به این پرسش، به نظر می‌رسد باید به نکات مهم ۳ مقام ارشد سپاه پاسداران در این سه ویدیو اشاره کوتاهی بکنیم.

نکات مهمی که فارغ از وقوع یا عدم وقوع تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸، آشکار می‌سازد که مقامات سپاه پاسداران نگران روند انتخابات و نتایج احتمالی آن بوده‌اند و تاثیرگذاری یا به تعبیر خودشان انجام تکلیف در این مورد و آنچه تامین "منویات رهبری" می‌خوانند را وظیفه ذاتی سپاه می‌دانسته‌اند.

در میان سه ویدیوی منتشر شده، سخنان حسین طائب، رئیس وقت سازمان بسیج و رئیس فعلی سازمان اطلاعات سپاه، در جمع بسیجیان از این رو که تاکنون محرمانه مانده بود و هیچ بخشی از آن منتشر نشده بود واجد اهمیت خاصی است. چند دقیقه از دو ویدیوی دیگر پیشتر منتشر شد بود.

آقای طائب در سخنان طولانیش که نزدیک به دو ساعت طول می‌کشد ابتدا تحلیلی خاص از سیاست‌های آمریکا در پیوند با جمهوری اسلامی ارائه می‌دهد و درباره آن‌چه راهبردهای امریکا برای به شکست کشاندن جمهوری اسلامی صحبت می‌کند.

آقای طائب در ادامه صحبت‌هایش مدعی می‌شود آمریکا برای پیشبرد سیاست مهار تلاش کرده دولت احمدی‌نژاد را در انتخابات عوض کند. او سپس به بحث انتخابات ۸۸ می‌پرازد و می‌گوید مشارکت حداکثری در انتخابات خواست غرب بوده تا به شکاف در جامعه دامن بزند و برای همین رسانه‌هایشان را فعال کردند و برای نخستین بار به گفته آقای طائب جز سازمان مجاهدین هیچ گروهی انتخابات را تحریم نکرد. آقای طائب سپس اضافه می‌کند ستادهای انتخاباتی معترضان با نیروهای خارجی همسو شده و مدعی می‌شود نیروهای خارجی عملا به ستاد میرحسین موسوی خط دادند و جز همسویی در شعارها موضوع پیروزی یا تقلب را هم جا انداختند.

او سپس به بحث اعتراضات می‌پردازد و شرحی حکومتی از وقایع می‌دهد و در ادامه در پاسخ به پرسش یکی بسیجی که چرا به جای کار فرهنگی به کار خیابانی روی آوردند، می‌گوید باتوجه به وسعت اعتراضات ممکن بود تهران به عنوان پایتخت کشور در کودتای مخملی تصرف شود و برآورد این بوده که انقلاب در خطر قرار گرفته است. آقای طائب می‌گوید برآورد آن‌ها این بوده که انقلاب در خطر قرار گرفته و برای همین دخالت بسیج برای کنترل وضعیت لازم بوده است.

اگر این سخنان طائب را کنار سخنان سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه بگذاریم تصویر روشن‌تری از آن‌چه ممکن است اتفاق افتاده باشد به دست می‌دهیم.

سرلشکر جعفری می‌گوید: نگرانی، دغدغه و خط قرمزی که برای نیروهای انقلاب وجود داشت این بود که مجددا نیروهای مخالف انقلاب که در دوران دوم خرداد فرصتی پیدا کرده و در حاکمیت نفوذ پیدا کرده بودند مجددا سرکار بیایند، همه تحلیل می‌کردند اگر همین روند ادامه پیدا کند حتما انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود و در مرحله دوم هم معلوم نیست نتیجه به چه شکلی می‌شود و از اینجا یک مقدار تحلیل‌ها سخت شد و شرایط را پیچیده‌تر کرد که هنوز هم خیلی از مسئولان، خواص و برخی علما ابهام دارند به این اتفاقی که افتاده است. دو اقدام بسیار اساسی و استراتژیک اثر گذاشت در جمع کردن این ماجرا. یکی دستگیری‌های گسترده‌ای که توسط دستگاه‌های امنیتی و بخشی سپاه انجام گرفت در لایه طراحان و ایده‌پردازان این ماجرا و بعد هم مقابله‌هایی که با حضور نیروهای مردم و بسیج و سپاه و به اضافه ایجاد اختلال در ارتباطات اینها و برنامه این‌ها را به هم ریخت."

انتشار کامل سه ویدیو از سخنرانی مقامات سپاه پس از انتخابات ۸۸

علی سعیدی نماینده پیشین رهبری در سپاه،اعترافات صریح‌تری دارد:

"وقتی خدمت آقا (اشاره به آیت‌الله خامنه‌ای) می‌رسیدیم عرض می‌کردیم خط قرمز ما در انتخابات، پیروزی اصلاح طلبان است. ما تکلیفی داشتیم و آن تحقق منویات رهبری است این لطفی بود که خداوند نصیب ملت ما کرد و تکلیف را همراه با نتیجه کرد و پیروزی هم همراهش بود پیروزی بسیار شگفت‌آور که مورد رضایت مقام رهبری قرار گرفت ... کاندیدایی که می‌گوید می‌خواهد قانون اساسی را تغییر بدهد یا می‌خواهد اختیارات را محدود کند. اختیارات چه کسی را محدود کند؟ اختیارات رهبری را می‌خواهد محدود کند کسی که می‌خواهد شورای نگهبان را حذف کند کاری به رهبری ندارد مشروعیت را مردمی می‌داند و کاری به مشروعیت الهی ندارد. یعنی کسانی دارند حاکمیت را به کسی می‌سپارند که اختیارت ولی فقیه را زمینی می‌داند و مشروعیت را منبعث از مردم می‌بیند. رهبری می‌گوید بین احمدی‌نژاد و هاشمی از اول اختلاف نظر وجود داشت اما نظر احمدی‌نژاد به من نزدیک‌تر است. این مساله مهمی است سوال من این است که نه به احمدی‌نژاد یعنی چی؟ انتخابات در قالب وضعیت نارنجی علیه انقلاب شکل می‌گیرد اگر وضعیت انتخابات عادی یا زرد بود اصلا نیازی به دخالت سپاه نبود."

سخنان آقای طائب در پیوند است با سخنان آقای جعفری که می‌گوید آن ۱۰ میلیون رای خاموش مربوط به مخالفان نظام است. مخالفانی که آقای طائب به میدان آمدن‌شان را نتیجه تبلیغات رسانه‌ای غرب می‌داند و سرلشکر جعفری هم آمدنشان را به معنای دو مرحله‌ای شدن انتخابات می‌خواند؛ دو مرحله‌ای شدنی که به گفته آقای جعفری خطرناک بود چون معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

منبع:بی بی سی


فهرست مطالب شاهد علوی  در سایت پژواک ایران 

*اعدام دو زندانی کُرد؛ سکانس آخر سناریوی اطلاعات برای انفجار مهاباد   [2020 Jul] 
*انفجار مهاباد، یک بمب‌گذاری، ۳ حکم اعدام و چندین تناقض‌   [2020 Jul] 
*خانواده ارسلان خودکام؛ سپاه فشار آورده حکم اعدام فرزندمان اجرا شود   [2020 May] 
*مقابله با ویروس کرونا در ایران؛ یک مشت دروغ   [2020 Apr] 
*نادر نوری‌کهن: گفتند این برادر بهمن قبادی است، تایید کن همکارت بوده   [2019 Sep] 
*می‌گفتند اسمت مایکل است، افسر ارشد موساد و یهودی هستی   [2019 Sep] 
*پاپوشی که زندگی مازیار ابراهیمی را زیرو رو کرد، چه‌طور دوخته شد؟  [2019 Sep] 
*سخنرانی‌های محرمانه مقامات سپاه؛ ارایه تصویر کاملتری از انتخابات ۱۳۸۸   [2019 Jun] 
*درباره املاک و فعالیت‌های مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا در امریکا و کانادا چه می‌دانیم؟   [2019 Mar] 
*محمدرضا جلایی‌پور؛ کُردانیسم اصلاح‌طلبانه؟   [2018 Feb] 
*خمینی و یارانش به روایت عبدالکریم سروش: روایت یک وجدان معذب   [2017 Sep] 
*اعدام اقلیت‌ها؛ همراهی فعال، سکوت و تردید  [2015 Oct] 
*اعدام بهروز آلخانی، دهن‌کجی به عدالت و قانون  [2015 Sep] 
*تعریف زندانی سیاسی و جرم سیاسی؛ پرواز در ارتفاع کوتاه جمهوری اسلامی!  [2015 Mar] 
*قتل‌عام ۶۷ و باز تولید خشونت ایدئولوژیک  [2008 Sep]