مرگ یک کولبر بر اثر تعقیب و گریز و سقوط از ارتفاع‎

هادی موسی‌زاده، کولبر اهل شهرستان جوانرود در پی تعقیب و گریز نیروها مرزبانی سپاه پاسداران و بر اثر سقوط از ارتفاع در مناطق مرزی نوسود، جان خود را از دست داد.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، هادی موسی‌زاده کولبر اهل روستای کلاش از توابع شهرستان جوانرود در اثر تعقیب و گریز نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران و بر اثر سقوط از ارتفاع در مناطق مرزی نوسود پاوه در استان کرمانشاه جان خود را از دست داد.
 
به گزارش منابع محلی“نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران روز گذشته در بلندیهای سنگر در منطقه مرزی نوسود  به ظن حمل کالای قاچاق گروهی از کولبران را محاصره و بدون اخطار قبلی هدف قرار دادند که در پی شلیک و تعقیب گریز از سوی این نیروها، هادی موسی‌زاده ۵۰ ساله در اثر سقوط از ارتفاع بلافاصله جان خود را ازدست‌داده است.
 
در حادثه‌ای مشابه روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران مستقر در پاسگاه شوشمی از توابع نوسود کرمانشاه صادق عزیزی، کولبر اهل جوانرود براثر اصابت گوله جان خود را از دست داد.
 
از آغاز سال ۹۸ تاکنون دست‌کم ۱۰ کولبر در مناطق مرزی براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع جانشان را ازدست‌داده‌اند.
 
«کولبر» به افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند.
 
سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.
 

منبع:پژواک ایران