PEZHVAKEIRAN.COM اعدام مخفیانه دو نوجوان ۱۷ ساله در ایران
 

اعدام مخفیانه دو نوجوان ۱۷ ساله در ایران

 

2edami.jpgایران اینترنشنال - «سازمان عفو بین‌الملل» اعلام کرد که دو نوجوان ۱۷ ساله با نام‌های امین صداقت و مهدی سهرابی‌فر، به طور مخفیانه در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل در روز دوشنبه، این دو نوجوان که با هم نسبت خانوادگی هم داشته‌اند پنجشنبه هفته پیش، پنجم اردی‌بهشت، به دار آویخته شده‌اند.

بر پایه اطلاعاتی که در اختیار سازمان عفو بین‌الملل قرار گرفته؛ متهمان و نیز وکلا و خانواده‌های آن‌ها، از زمان اجرای حکم بی‌خبر بوده‌اند.

در گزارش روز دوشنبه عفو بین‌الملل آمده است که حکم شلاق متهمان نیز پیش از اعدام اجرا شده است.

فیلیپ لوتر، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، ضمن محکومیت شدید اعدام‌های روز پنجشنبه در ایران، گفت جمهوری اسلامی برای بار دیگر نشان داد که از کشتن کودکان و نقض مقررات بین‌المللی حقوق بشری واهمه‌ایی ندارد.

امین صداقت و مهدی سهرابی‌فر در سال ۱۳۹۶، هنگامی که تنها ۱۵ ساله بودند؛ دستگیر و طی یک روند قضایی دادرسی که سازمان عفو بین‌الملل آن را «ناعادلانه» توصیف کرده است؛ به اتهام چندین مورد «تجاوز» به اعدام محکوم شدند.

متهمان تا پیش از اجرای حکم در «کانون اصلاح و تربیت» شهر شیراز نگهداشته می‌شدند؛ اما در روز اجرای حکم اعدام به زندان عادل‌آباد منتقل و پس از ملاقات با خانواده‌ها، و بدون آن که از روند اجرای حکمشان اطلاع داشته باشند؛ اعدام می‌شوند. بر اساس اطلاعات موجود، سازمان پزشکی قانونی روز بعد خانوداه‌ها را از اجرای حکم مطلع کرده است.

بر پایه موازین عمومی حقوق بشر، از جمله کنوانسیون جهانی حقوق کودک، تمامی افراد زیر ۱۸ سال «کودک» محسوب می‌شوند.

ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک است؛ اما برابر ضوابط شرعی، «سن بلوغ» را معیار «مسئولیت کیفری» قرار می‌دهد. به این معنا که یک نوجوان ۱۵ ساله، درست همانند یک بزرگ‌سال ۴۰ ساله، مسئولیت تمام کیفری دارد؛ در نتیجه می‌‌توان تمامی مجازات‌های شرعی، از جمله شلاق یا اعدام، را برای متهمان نوجوان نیز اجرا کرد.

بر اساس داده‌های سازمان عفو بین‌الملل، میان سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۷، دستکم ۹۷ متهم که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده‌اند؛ در ایران اعدام شده‌اند.

در آخرین گزارش سالانه عفو بین‌الملل به اعدام دستکم ۲۵۳ تن در ایران، طی سال گذشته میلادی، اشاره شده است که از میان آن‌ها، هفت تن به هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال و «کودک» محسوب می‌شدند.

منبع:پژواک ایران