PEZHVAKEIRAN.COM آخرین وضعیت از امدادگران بازداشت شده در مناطق سیل‌زده خوزستان
 

آخرین وضعیت از امدادگران بازداشت شده در مناطق سیل‌زده خوزستان

دست‌کم ۵۰ تن از امدادگران بازداشت‌شده در مناطق سیل‌زده خوزستان به‌غیراز اعضای بازداشت‌شده مؤسسه میثاق فجر انتصار از بازداشتگاه اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات به بند قرنطینه زندان مرکزی اهواز (شیبان) منتقل شدند.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دست‌کم ۵۰ تن از امدادگران بازداشت‌شده در مناطق سیل‌زده خوزستان به‌غیراز اعضای بازداشت‌شده مؤسسه میثاق فجر انتصار، دربند قرنطینه زندان مرکزی اهواز (شیبان) در شرایطی نامناسب و محروم از حق تماس با خانواده بسر می‌برند. گزارش‌شده امدادرسانان بعد از “شکنجه شدید فیزیکی” در بازداشتگاه به قرنطینه زندان شیبان منتقل‌شده‌اند.
 
روز چهارشنبه ۲۸ فروردین‌ماه شهاب صیاحی، حسن ساعدی عیسی (عارف) سواری و حسن طرفی چهار تن از اعضای مؤسسه میثاق فجر انتصار، توسط قرارگاه ابوالفضل العباس تابع اطلاعات سپاه در ستاد مردمی که برای امدادرسانی به سیل‌زدگان برپاشده بود بازداشت و کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اهواز تحت بازجویی به سرمی برند.
 
از آغاز وقع سیل در استان خوزستان تاکنون ده‌ها تن از شهروندان در این استان در مناطق شعیبیه شوشتر، حمیدیه، ملاشیه و مناطق مختلف شهر اهواز به دلیل به  اتهاماتی نظیر: “مشارکت در برگزاری اعتراضات خیابانی”، “دریافت کمک‌های نقدی از خارج کشور برای کمک سیل‌زدگان”و “نشر شایعات مربوط به سیل در فضای مجازی” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده‌اند.
 
روز جمعه ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، شماری از امدادرسانان و فعالان عرب در بعضی از مناطق اهواز به‌ دلیل مشارکت در برگزاری اعتراضات خیابانی در حاشیه شهر اهواز توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شدند.
 
شاهین حسنوند، رئیس پلیس فتا استان خوزستان روز ۲۴ فروردین ماه از شناسایی و معرفی ۲۴ نفر از کاربران فضای مجازی  که به اتهام ” نشر شایعات مربوط به سیل” در این استان به مراجع قضایی خبر داده بود.
 
در بامداد ۲۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، بیست و پنج تن از امدادگران اهل ملاشیه که پس از بازسازی سیل بند، حین بازگشت جهت صرف غذا و استراحت در منزلی که به‌عنوان ستاد مردمی برای کمک به سیل‌زدگان در نظر گرفته شده بود توسط نیروهای امنیتی محاصره و سپس بازداشت شدند. گزارش‌شده است بیشتر این افراد در هنگام حضور مسئولان نظامی و حکومتی برای بازدید از مناطق سیل‌زده انتقادات زیادی نسبت عدم کمک به سیل‌زدگان و حکومت مطرح کرده بودند.
 
تمامی امدادگران بازداشت شده اهل ملاشیه به بند قرنطینه زندان شیبان منتقل شده‌اند.
 
«احمد بدوی» از شهروندان اهل ملاشیه که در حین ساختن سیل‌بند و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به همراه ده‌ها تن از امدادرسانان دیگر در منطقه ملاشیه اهواز بازداشت شده‌‌است، به دلیل آسیب جدی از ناحیه چشم، نیاز فوری به درمان پزشکی خارج از زندان دارد. این در حالی‌است که مسئولان زندان شیبان از اعزام او به بیمارستان ممانعت می‌کنند.
 
زندان شیبان یا مجتمع حرفه آموزى اهواز پیش تر محل سکونت مهندسان و کارگران شرکت تکنوپروم اکسپورت روسى و سازنده نیروگاه برق رامین بوده است که محوطه آن بعدها با تغییر کاربری، به بزرگ‌ترین زندان در استان خوزستان مبدل شده است.
 
لیست اسامی بازداشت‌شدگانی که تا زمان تنظیم این گزارش هویت آنان توسط کمپین احراز شده است در ادامه می آید:

منبع:پژواک ایران