یاسمین آریانی

یاسمن آریانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق روز سه شنبه ۲۱  فروردین در منزل شخصی توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت شده است. ماموران با به همراه داشتن حکم جلب و حکم ورود به منزل در زمان بازداشت، منزل پدری او را نیز مورد تفتیش قرار داده‌ و تعدادی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه او را ضبط کردند. آریانی پیشتر در مرداد سال گذشته بازداشت و در بهمن همان سال همزمان با موج آزادی زودهنگام زندانیان از زندان اوین آزاد شده بود.

یاسمن آریانی به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شده است،

یاسمن آریانی پس از بازداشت در تماس کوتاهی با خانواده خود گفته که با شکایت دادسرای ارشاد بازداشت شده است.

دوشنبه گذشته این فعال مدنی و بازیگر تئاتر که در حال آماده شدن برای بازی در نمایش «اکتورز استدیوی در تماشاخانه ملک بود از توقیف نقش خود در این تئاتر و کنار گذاشته شدن توسط وزارت ارشاد خبر داده بود.

این فعال مدنی ۲۳ ساله به شکل علنی در کمپین ضد حجاب اجباری چهارشنبه‌های سفید فعالیت می‌کرد و فیلم‌ها و عکس‌های اعتراضات خود را به اشتراک می‌گذاشت.

یاسمن آریانی ۱۱ مرداد ۹۷ در اعتراض به شرایط اقتصادی و فساد همراه با حدود ۵۰ نفر دیگر از معترضان بازداشت شد و به زندان‌های تهران بزرگ و قرچک ورامین منتقل شد.

او به همراه سایر زنان بازداشت شده در این پرونده اواخر مهر سال گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شد و شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به او را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

۱۲ فروردین، مرکز اسناد حقوق بشر ایران خبر داده بود که ژینوس سبحانی شهروند بهایی و منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر بعد از ظهر یکشنبه ۱۱ فروردین در منزلش در تهران بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شده است. برادر ژینوس سبحانی درباره علت بازداشت خواهرش گفته بود: «در دادسرا به او گفته‌اند دلیل بازداشتش کشف حجاب در  روز جهانی زن در مترو بوده و اینکه بر ضد جمهوری اسلامی صحبت کرده و افکار مردم را فاسد کرده است.»

این اتهام به این دلیل بوده که چهره او را شبیه عکسی تشخیص داده بودند که در اینترنت منتشر شده است.