اعدام در اسفند ماه 

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

در اسفند ماه نود و هفت ،میتوان به اعدام زندانهای شیروان ،زاهدان ، تبریز؛ جهرم ،خراسان جنوبی ،بیرجند ،ارومیه ،زنجان ،قزوین ،گلستان و ایرانشهر   اشاره داشت که تمامی این افراد به اتهام قتل عمد پیشتر به ( اعدام ) محکوم شده بودند و در اسفند ماه دستکم ( بیست زندانی  ) به دار آویخته شده اند .

لازم به یادآوری است ، که در زندانهای جهرم و گلستان دو مورد که در آن متهمین به آدم ربایی و آزار و اذیت محکوم شده بودند در ملاءعام که کودکان هم نظاره گر آن بوده اند اجرا شده است.

سازمان حقوق بشر ایران میگوید : «در قوانین اجرای ایران این نگرانی وجود دارد عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود ».این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

وضعیت کولبران در اسفند ماه

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور ایران کولبران را در رده قاچاقچیان قرار داده و گفته بود:« آنهایی که از مرزهای غیرمجاز عبور می‌کنند دیگر کولبر نیستند، قاچاقچی هستند. قاچاق هم نکند ترددش غیرقانونی است. ما در مناطق مرزی خط قرمز نداریم. هرکس وارد منطقه مرزی شود اخطار می‌دهند و اگر توجه نکرد مورد هدف قرار می‌گیرد.

در شهرهای مرزی و مناطق مرزی ارومیه،ته ته ،سردشت ،بانه،اورامانات ،پیرانشهر، حاجی عمران، چالدران دهگلان ،ماکو و سلماس دستکم ( بیست وپنج کولبر با شلیک نیروهای مستقر در مناطق مرزی زخمی و تعداد یازده کولبر کشته شده اند ) که در میان آنها یک کولبر در مرز اورامانات در اثر ایست قلبی جان سپرد و دستکم شش کولبر در اثر کولاک و سرما جان خود را از دست داده اند . و چهار کولبر در اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی کشته شده اند این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

وضعیت بازداشت های اسفند ماه

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ با نگاهی اجمالی در اسفند ماه به این مورد می توان اشاره داشت : شهروندان شهرهای مختلف کردستان را به اتهامهای واهی از جمله ( اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با احزاب کرد مخالف نظام)بازداشت و تحت بازجویی و در اکثر مواقع نیز محکوم به حبس و یا فراتر از آن به اعدام محکوم می شوند .این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.
در اسفند ماه نود و هفت ،در شهرهای پیرانشهر،ارومیه ،اشنویه ،لرستان ،دیواندره ،کامیاران ،سقز،سنندج ،مریوان ،کرمانشاه و مناطق اورامانات دستکم  (سی و هفت نفر بازداشت شده اند )  که اکثر این افراد هنوز تحت بازجویهای غیر قانونی بوده و حتی از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده ی خود محروم شده و این افراد تحت شکنجه قرار گرفته و هر آنچه که خواسته ی دستگاه های مربوطه باشد باید به انجام رسیده و صرفا این افراد قربانی سیاستهای غلط دولت شده اند. در بسیاری از مواقع این افراد به حبسهای طویل المدت محکوم شده و از خدمات اجتماعی نیز محروم میباشند.

این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.