PEZHVAKEIRAN.COM گزارش ماهیانه وضعیت حقوق بشر در ماه فوریه ۲۰۱۹
 

گزارش ماهیانه وضعیت حقوق بشر در ماه فوریه ۲۰۱۹

 

این گزارش وضعیت حقوق بشر در ماه فوریە سال۲۰۱۹ به کوشش جمعیت حقوق بشر کوردستان با استناد به گزارش‌های متعدد این سازمان حقوق بشری گردآوری‌شده است. شایان‌ذکر است این گزارش به دلیل عدم اجازه حکومت ایران به سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری گزارش کاملی نیست و تنها بخشی از نقض سامانمند حقوق بشر در شرق کوردستان را به تصویر می‌کشد. حکومت جمهوری اسلامی ایران با بازداشت شهروندان کورد توسط نیروهای امنیتی و انتظامی با نقض حقوق مدنی و سیاسی، نقض آزادی عقیده و بیان، نقض حق حیات و امنیت شخصی، تبعیض‌های حکومتی، هتک حرمت شهروندان و همچنین شکنجه زندانیان سیاسی و نادیده گرفتن حقوق بنیادین زندانیان سیاسی، ماه موردبررسی را به پایان رساند .

اعدام، بازداشت و زندانی

دراین ماه کسی اعدام نشده است. البته باید به این مساله توجه داشت که حکومت ایران از انتشار آمار اعدامی ها اجتناب میکند و معمولا پس از گذشت مدتی بر اجرا شدن احکام اعدام، اقدام به انتشار جزئیات مینماید.

قاضی صلواتی، قاضی دادگاه انقلاب حکومت در تهران، برای “فریدون ذاکری”جوان ۲۹ ساله  اهل سرپل ذهاب در شرق کوردستان، به اتهام حمله مسلحانه به ساختمان مجلس و قبر خمینی، حکم اعدام صادر کرد.

حکم اعدام” شایان سعیدپور” که درکودک و زیر سن ۱٨ سالگی مرتکب قتل شده بود توسط دیوان عالی کشور تائید شد.  در ماه فوریه ۳۰نفر توسط نیروهای حکومی بازداشت شده اند. این آمار  به غیر از بازداشتیهای گذشته می باشد، مجموعا از ابتدای سال جدید میلادی تا کنون ۶۹ نفر از شهروندان شرق کوردستان بازداشت و به زندانهامنتقل شده اند.

نام نام
عیسی آذری آرام بهرامی
سیروان قربانی اقبال شعبانی
آروین اقبالی افشین شیخ‌الاسلامی وطنی
محمد سلیمی ایرج رحیم زاده
حمید بهجتی ذکریا نقشبندی
صلاح‌الدین رعنایی فرزاد حسینی
مختار اسدی سلمان عابدی
كيومرث واعظى پوریا احمدی
جبار حاجى مرادى هنر محمدی
هادى باقرى مجید لهونی
آرمان وفایی هژیر قادری
شاهو فرجی دیار بکری
آرمان سلیمانی میلاد محمدامینی
محمد محمدی بهمن رحمانی
سامان جرجیس پیمان میرزازاده

در این ماه تعدادی کولبر در شرق کوردستان توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران کشته و زخمی شده اند. دراین ماه ۲ کوله بر کشته و تعداد ۱۲نفر کوله بر زخمی شده اند. کوله بران کشته شدەاند.

کولبران کشتە شدە

نام سن محل علت مرگ
بختیار حسنی ؟ روستای بلە سنی از توابع شهرستان بانه شلیک نیروهای نظامی ایران
شاهو قادرپور 19 ارومیه سرمازدگی

کولبران زخمی شدە

نام سن محل علت مرگ
اکبر محمدلو 34 ماکو شلیک نیروهای نظامی ایران
عثمان كلاوگيز ؟ آرمرده(بانه) شلیک نیروهای نظامی ایران
غفور حمزه عزیز ؟ آزاد حاجی عمران انفجار مین
آرمان فلاحی ؟ ننور(بانه) شلیک نیروهای نظامی ایران
ابراهیم افضلی ؟ سنه سقوط از درە
مهدی فاروق زاده ؟ بانه شلیک نیروهای نظامی ایران
سامان بخشی 35 سردشت شلیک نیروهای نظامی ایران
احمد رازی 46 شهر نودشه منطقه اورامانات سرمازدگی
عثمان مام حسن ؟ منطقە پیران از توابع پیرانشار شلیک نیروهای نظامی ایران
غریب تاجی ؟ ننوور شلیک نیروهای نظامی ایران
امید حیدری ؟ نقده شلیک نیروهای نظامی ایران
مجید عظیمی 26 ؟ شلیک نیروهای نظامی ایران

مرگ یک کارگر در حین کار

عدم ایمنی در محیط کار، قروه۲/۲/۲۰۱۹

قتل و خود کشی

در این ماە، مانند ماە قبل آمار قتل و خودکشی بالا بود. دراین ماه ۶ نفر به قتل رسیدند که ۳ نفر از آنها زن و ۳ نفر دیگر مرد بودند، همچنین ۴ نفر خودکشی کرده اند که ۲ نفر زن و ۲ نفر دیگر مرد بوده اند.

خودکشی

نام سن محل علت
دانیال شیخه پور نوجوان سردشت به دلیل فقر و تنگدستی
سوما صلواتی 25 سنه ؟
زهرا رحمتی ؟ کرمانشاه به دلیل فقر و تنگدستی
عثمان خضری ؟ بوکان ؟
امید محمدی 30 روانسر به دلیل فقر و تنگدستی
‎شب بو بایزید پناه 18 بوکان ؟

کشتە شدە

نام سن محل علت
لیلا حسین پناهی ؟ سنه به دست شوهر
علیرضا محمدی خردسال کرمانشاه به دست مادرش
امیرعباس محمدی خردسال کرمانشاه به دست مادرش
لیدا احمدزاده 18 مهاباد توسط پدرش

مین

در این ماه ۳نفر بر اثر انفجار من کشته و زخمی شده اند

نام محل
جواد کریمی  دیولان
غفور حمزە عزیز آزاد حاجی عمران
رمضان شاهی قصرشیرین

محیط زیست

مافیای سران حکومت ایران و قطع درختان در شرق کوردستان

روز دوشنبه ۲۹ بهمن سال جاری شاهرخ محمودی رئیس اداره منابع طبیعی اعلام داشت: طبق گزارش فعالین محیط زیست و بر اساس آمار جمع آوری شده توسط این نهادحکومتی ایران، در روستای” نی” و “وله ژیر” بیش از ۲۰۰۰ قطعه درخت بریده شده اند.

جنگل روستای”مرانه”که از قدیمی ترین و مهمترین جنگلهای اطراف مریوان است و قدمتی صدها ساله دارد ،در این روزها با قطع بی رویه افراد سود جو و درست کردن خانه باغی ها در حال نابودیست.

اعتراض، تحصن، اعتصاب

۲۵۰ هزار نفر از شهروندان اورمیه حاشیه نشین هستند

پنج شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ خورشیدی جمع کثیری از معلمان و فرهنگیان کرماشان و اورمیه در تجمعی اعتراضی نسبت به وضعیت نامناسب شغلی وحقوق معوقه چندین ماهه خواستار جواب مسئولین رسیدگی سریع   شدند.

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ کارمندان شهرداری سروآباد به اعتصاب خود جلوی درب شهرداری ادامه دادند

فقدان امکانات رفاهی و خدمت گذاری وضعیت نامناسبی برای کانکس نشینان شهر زلزله زده سرپل ذهاب به وجود آورده است.

استاندار به وعده های خود عمل نکرد/  بازیکنان تیم فوتبال آوالان کامیاران دست به اعتصاب زدند.

شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ خورشیدی کشاورزان چقندر کار نغده و شنو، به علت پرداخت نکردن بدهی و خوسته هایشان جلوی درب کارخانه چغندر نغده تحصن کردند.

یک شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ خورشیدی کمپ نشینان پارک نشاط شهر سرپل ذهاب نسبت به قطع برق کانکس ها در جلوی درب فرمانداری شهر سرپل ذهاب تحصن کرده و خواستار وصل مجدد برق کانکیس هایشان شدند.

چهل سال حکومت اسلامی/ چهل سال بی نصیبی از آموزش به زبان مادری

مردم زلزله زده کرماشان در کانکس زندگی می کنند/   برنامه دولت ایران برای ساخت ۲۰۰۰ خانه مسکونی در سوریه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی حکومت در اورمیه از بیکاری ۷۰۰۰ مهندس بیکار در این استان خبر داد.

سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ خورشیدی کارگران کشتارگاه ایلام نسبت به پرداخت نکردن حقوق و عیدی و سنوات یکسال خود از سوی اداره مذکور در اقدامی جلوی درب استانداری حکومت ایران در ایلام تحصن کردند.

دیگر

پلیس ترکیه (حکومت ترکیه) قاتل طاهر ایلچی است.

تصفیه سیاسی بر علیه کوردها/ بازداشت ۱۳ شهروند در سیرت در شمال کوردستان

لیلا گوون رئیس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک( ک ج د) و پارلمانتار حزب جوامع دمکراتیک(ه د پ) برای پایان دادن به انزوای و فشار بر روی آقای عبدالله اوجالان در حال سپری کردن ۹٨ روز از اعتصاب غذا می باشد.

پنج شنبه ۱۳فوریه ۲۰۱۹ طی حمله پلیس حکومت ترک به راهپیمایی پارلمانتاران کورد در شهر نسیبین در شمال کوردستان، پارلمانتار  حسین کاچماز ار سوی پلیس حکومت ترکیه به شدت مورد ضرب وشتم قرار گرفته و گفته می شود دیگر نماینده کورد به اسم پرو دوراندیش نیز زخمی شده است.

سه شنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ کمسیون حقوق کودکان زیر نظر جمعیت حقوق کودکان(IHD) در شهر آمد شمال کوردستان گزارش سالانه وضعیت حقوق کودکان را در شمال کوردستان اعلام کرد که نشان می دهد در سال گذشته میلادی ۴۱ کودک در این سال جان خود را از دست داده اند.

۲۴ فوریه ۲۰۱۹ مصادف با ۵ اسفند ۱۳۹۷ خورشیدی گروهی از نیروهای امنیتی دولت ایران باتعرض به خاک جنوب کوردستان، اقدام به انفجار یک پل، معبر کشاورزان، دامداران و کاسبان هم وطن کورد در  جنوب کوردستان نموده اند. این پل در منطقه پشدر از حوالی شهر قلادزی در جنوب کوردستان میباشد.

کشف اعضای بدن ۵۰ زن ایزدی که توسط داعش قتل عام (ژینوساید)شده اند.

حمله ارتش حکومت ترکیه به روستاهای  اردای و فقیران از توابع شهر مرزی دربیسی در کانتون حسکه در غرب کوردستان، و هدف گیری یک خانواده  در این منطقه و قتل عام اعضای خانواده مذکور.

دادستان کل حکومت ترکیه خواستار ممنوع الفعالیت چهار حزب در شمال کوردستان شد که در اسامی آنان از کلمه کوردستان استفاده شده است.

تداوم خشونت علیه زنان در جنوب کردستان. در روزهای ۱۷و ۱٨ فوریه ۳ زن در جنوب کوردستان جان خود را از دست داده اند.مرگ هر سه زن درمطبوعات خودکشی اعلام شده است.

در پایان جمعیت حقوق بشر کوردستان از مردم شرق کوردستان می‌خواهد کە در احقاق حقوق خود کوشا وسعی نمایند هرگونه تبعیض و نابرابری را کە از جانب جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها روا داشته می‌شود را بە گوش جهانیان برسانند.

جمعیت حقوق بشر كوردستان

منبع:پژواک ایران