پرتاب ماهواره‌های رهیاب یک شبکه بزرگ اینترنتی

پرتاب
موشک سویوز حامل شش ماهواره رهیاب

اولین مجموعه ماهواره های شرکت "وان وب" شامل شش دستگاه با یک موشک سویوز از گینه فرانسه راهی فضا شده است.

این ماهواره های رهیاب بخشی از یک شبکه بزرگ ماهواره ای خواهند بود که شرکت "وان وب"، مستقر در لندن، قصد دارد با کمک آنها اینترنت باند پهن را در اقصا نقاط جهان در دسترس قرار دهد.

شرکت های دیگری هم هستند که طرح های مشابهی دارند، اما "وان وب" بر این باور است که با داشتن یک سیستم عملیاتی، دست بالا را در این رقابت دارد.

موشک روسی سویوز در ساعت ۲۱:۳۷ گرینویچ از پایگاه سیناماری پرتاب شد.

مهم ترین وظیفه این شش ماهواره رهیاب ایمن کردن فرکانس های مورد نیاز برای رله تماس های اینترنتی شبکه آینده "وان وب" است.

اگر ماموریت این شش ماهواره موفق باشد، "وان وب" از اواخر سال شروع به استقرار باقی ماهواره های این مجموعه بزرگ خواهد کرد؛ به طوری که راکت های سویوز ماهانه تا ۳۶ ماهواره را در مدار قرار خواهند داد.

برای ارائه پوشش سراسری اینترنت در کل زمین، لازم است ۶۴۸ واحد در مدار قرار گیرد اما رقم نهایی می تواند حدود ۲۰۰۰ دستگاه باشد.

US control room
کنترل کنندگان در ویرجینیان و لندن پرتاب را تمرین کردند

آدریان استکل مدیر شرکت "وان وب" گفت: "سیستم ما بسیاری را که هم اکنون به اینترنت دسترسی ندارند به آن متصل خواهد کرد. کار را با تمرکز بر ارائه دسترسی به مدارس، قایق ها، هواپیماها، و بخش های گسترده ای از سیاره که به شبکه فیبر نوری دسترسی ندارند شروع خواهیم کرد."

شرکت "وان وب" را سرمایه گذار صنایع تله کام، گرگ وایلر، که آمریکایی است تاسیس کرده.

او قبلا مجموعه دیگری به نام "او ۳ بی" (مخفف "سه میلیارد دیگر" در اشاره به نزدیک به نیمی از ساکنان سیاره که اینترنت ندارند) را ایجاد کرده بود.

"او ۳ بی" ناوگانی از ۱۶ ماهواره است که در ارتفاع ۸ هزار کیلومتری بالای خط استوا می گردند.

"وان وب" که هدف خیلی بزرگتر آقای وایلر است شامل شبکه ای بسیار متراکم تر است که در ارتفاع خیلی پایین تر ۱۲۰۰ کیلومتری قرار می گیرند.

نزدیکی این مجموعه به زمین، حجم بالای انتقال داده های آن - بیش از یک ترابیت (تریلیون بیت) در ثانیه - و پوشش جهانی نویدبخش دگرگونی دسترسی به اینترنت برای کسانی است که هم اکنون از خدمات ناچیز برخوردارند یا از آن محرومند.

این نگاهی است که شرکای "وان وب" از جمله شرکت تراشه سازی کوالکام، گروه ویرجین متعلق به سر ریچارد برانسون، کوکاکولا، شرکت متخصص ارتباطات ماهواره ای هیوز، و سافتبنک در آن شریکند.

Artwork networkماهواره های وان وب در ارتفاع 1200 کیلومتری قرار می گیرند

ابعاد پروژه

ابعاد این پروژه عظیم است. فناوری ماهواره ای خیلی ارزانتر از چیزی است که در گذشته بود و شمار بالای ماهواره های مورد نیاز برای این شبکه از هزینه آن می کاهد.

با این حال هزینه هر ماهواره ای که شرکت ایرباس برای "وان وب" می سازد حدود یک میلیون دلار است.

با افزودن هزینه زیرساخت های لازم در زمین برای راه اندازی این شبکه، کل هزینه پروژه بیش از سه میلیارد دلار خواهد بود.

قبلا بعضی از شرکت هایی که قصد داشتند مجموعه های بزرگ ماهواره‌ای راه بیاندازند شکست خورده اند. شرکت هایی مثل ایریدیوم و گلوبال استار هنوز سرپا هستند فقط به به این دلیل که قوانین مربوط به اعلام ورشکستگی آنها را نجات داده است.

در این میان ناظران از یک چیز اطمینان دارد: اینکه بازار قادر به جذب همه طرح های بزرگ اینترنت ماهواره ای نیست.

Artwork: Connected carsArtwork: Connected carsاتصاف همه اتومبیل ها به شبکه اینترنت از اهداف وان وب است

مشکل آلودگی فضایی چطور؟

مشکل آلودگی فضایی از موضوع های داغ و جنجالی است. درحال حاضر حدود دو هزار ماهواره در مدار هست که در ارتفاع مختلف می گردند. به علاوه شمار کمی بزرگتری از ماهواره ها و امثال آنها هستند که دیگر کار نمی کنند.

در صورتی که چند شبکه جدید بزرگ اینترنت ماهواره ای نصب شوند، تراکم اجرام در مدار را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد - موضوعی که باعث نگرانی کارشناسان در مورد برخوردهای احتمالی شده است.

مطالعه ای با کمک سازمان فضایی اروپا و ایرباس که اخیرا انجام شد دریافت که شبکه های تازه باید ماهواره های قدیمی و غیرقابل استفاده خود را ظرف پنج سال از مدار خارج کنند تا خطر تصادف های احتمالی در فضا کاهش یابد.

"وان وب" می گوید که این موضوع را در طراحی سیستم تازه در نظر گرفته. سازمان های دولتی می گویند این شرکت اطمینان حاصل کرده که ماهواره های قدیمی ترش فورا از مدار خارج خواهند شد.

منبع:بی بی سی