درباره فعالان محیط زیست بازداشتی بیشتر بدانیم‎

«هومن جوکار»، «سپیده کاشانی»، «امیرحسین خالقی»، «طاهر قدیریان»، «مراد طاهباز»، «سام رجبی»، «نیلوفر بیانی» و «عبدالرضا کوهپایه» بهمن‌ماه ۹۶ بازداشت شدند.
 
ابتدا مراد طاهباز فعال محیط زیست و همکار موسسه حیات وحش میراث پارسیان بازداشت شده و پس از مدتی در تاریخ چهارم بهمن ماه ۹۶ کاووس سیدامامی و دیگر همکاران سابق و فعلی موسسه حیات وحش در همان روز به طور جداگانه از سوی ماموران امنیتی در خیابان، منزل و یا دفتر موسسه بازداشت شدند.
 
منابع مطلع و نزدیک به هشت تن از فعالان محیط زیست زندانی در ایران گفته‌اند: «آن‌ها در طول مدت بازجویی، بدون ارتباط با خارج از زندان یک سال گذشته را در بازداشت گذرانده‌اند، با تهدید به مرگ مجبور به اقرار بر علیه خود شده‌اند».
 
از اتهامات طرح شده علیه آن‌ها می‌توان به “جاسوسی از مراکز نظامی کشور” اشاره کرد.
 
یکی از علت‌های متهم شدن این افراد به جاسوسی، استفاده آن‌ها از تله-دوربین‌هایی است که برای محافظت گونه‌ای نادر از یوزپلنگ آسیایی استفاده می‌کردند. مقام‌های سپاه پاسداران مدعی‌اند، این پژوهشگران از آن «تله‌دوربین‌ها» برای شناسایی مناطق نظامی و برنامه موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی بهره می‌برده‌اند، ادعایی که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران و همینطور خانواده‌ها و نزدیکان‌شان رد کرده‌اند.
 
و اکنون یک‌سال از بازداشت فعالان محیط زیست می‌گذرد، یک نفر از آن‌ها به نام «کاووس سیدامامی» در زندان درگذشته، همسرش «مریم ممبینی» ممنوع‌الخروج است و برای بقیه افراد تا کنون چند جلسه دادگاه به صورت غیابی و با حضور وکلای مورد تایید قوه قضاییه، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی «صلواتی» برگزار شده‌است.
 

منبع:پژواک ایران