‌عفو رهبری با عطرگاز فلفل و طعم ضربه‌های باتوم در زندان قرچک

 

جمعه, 8 فوریه 2019شیما شهرابی

از شب گذشته تاکنون زندانیان زن زندان «قرچک» ورامین در وضعیت وخیمی به سر می‌برند. گفته می‌شود نیروهای گارد شب گذشته با گاز فلفل و گاز اشک‌آور به بند یک و دو زندان زنان حمله کرده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

یک منبع آگاه که تلفنی با یکی از زندانی‌ها صحبت کرده است، به «ایران‌وایر» می‌گوید: «پنج‌شنبه شب حال یکی از زندانیان بند یک بد می‌شود. زندانیان دیگر ماموران را صدا می‌کنند و از نگهبانان می‌خواهند به وضعیت زندانی توجه کند اما آن‌ها بی توجهی می‌کنند. همین باعث می‌شود زندانی‌ها عصبانی شوند و در اعتراض به این وضعیت، با مشت به درها می‌کوبند. زندانیان بند دو هم به آن‌ها می‌پیوندند. گارد زندان هم به جای رسیدگی به وضعیت زندانی و پاسخ‌گویی در برابر اعتراض‌ها‌، گاز اشک‌آور و گاز فلفل پرتاب می‌کند.»

زندانیان برای دفع گاز فلفل و گاز اشک‌آور، پتوها و رختخواب‌هایشان را آتش زده‌اند: «کسی که ظهر جمعه با من مخفیانه تماس گرفت، می‌گفت آتش‌نشانی آمده و آتش را خاموش کرده است. گارد زندان بسیاری از زندانی‌ها را کتک زده و تعداد زخمی‌ها زیاد است و هنوز وضعیت زندان به حالت عادی برنگشته است. حتی به زندانی‌ها ناهار نداده‌اند. گاز و برق قطع شده و زندانی‌ها در سرما هستند. الان تلفن‌هایشان هم قطع است. قبل از قطع تلفن‌ها، هرجا متوجه شده بودند کسی در حال اطلاع‌رسانی درباره این وضعیت است، برخورد کرده بودند.» 

خواهر یکی از زندانیان در حساب کاربری توییترش این موضوع را تایید کرده است: «خواهرم داشت پشت تلفن زار زار گریه می‌کرد و می‌گفت گاردی‌ها دست و پا و سر خیلی از بچه‌ها را شکستند. داشت می‌گفت ما داریم از گاز اشک‌آور خفه می‌شویم که تلفن قطع شد. یکی دو ساعت بعد دوستش تماس گرفت که خواهرت را کتک زنان کشیدند و بردند. حالا از او بی خبریم. مادرم جلوی زندان رفته اما هیچ‌کس جواب نمی‌دهد.»

در پی انتشار خبر ضرب و شتم در زندان قرچک، خانواده بسیاری از زندانیان خود را به جلوی در زندان رسانده‌اند تا از وضعیت عزیزان‌شان اطلاع بگیرند: «هیچ جوابی نمی‌دهند، فقط یک عده از کسانی که مراجعه کرده، متوجه شده‌اند که از ساختمان زندان دود بلند می‌شود. صدای آمبولانس هم از اطراف به گوش می‌رسد.» 

در رسانه‌های اجتماعی عکس‌هایی از زندان قرچک منتشر شده که دود سیاهی را در بالای ساختمان زندان نشان می‌دهند. گفته می‌شود این عکس‌ها امروز جمعه  نوزدهم بهمن ماه گرفته شده‌اند.

منبع آگاه «ایران‌وایر» می‌گوید: «دود و گاز فلفل و گاز اشک‌آور در یک فضای بسته مشخص است که زندانی‌ها را دچار مسمومیت و خفگی می‌کند. ضرب و شتم هم به این‌ها اضافه کنید.»

بند زنان زندان قرچک ورامین فاقد کم‌ترین استانداردهای بهداشتی است و بارها خانواده زندانیان از عدم دسترسی زندانیان به آب گرم، نداشتن جیره غذایی مناسب و کمبود جای خواب و امکانات اولیه خبر داده‌اند.

برخی از کاربران شبکه‌های مجازی عدم رسیدگی به یکی از زندانیان را تنها عامل اعتراض زندانیان نمی‌دانند. آن‌ها می‌گویند که برخی از آن‌ها به خاطر قرار نگرفتن نام‌شان در فهرست عفو رهبری که قرار بوده به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب انجام شود، اعتراض کرده‌اند.

در چند روز گذشته رسانه‌های هم‌سو با حکومت از عفو گسترده زندانیان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خبر داده بودند. «ژیلا بنی‌یعقوب»، روزنامه‌نگار و فعال مدنی هم که در توییتر خبر اعتراضات زندان قرچک را منتشر کرد، در یکی از توییت‌هایش به این موضوع اشاره کرد. او نوشت: «در زندان زنان قرچک شورش شده، یک دلیل شورش، نبودن اسامی بسیاری از زندانیان در فهرست عفو ۲۲ بهمن است. زندانی‌ها اعتراض‌شان را با کوبیدن دست به درها بیان کردند. گارد ضد شورش به همه بندهای زندان حمله کرده و زنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و گازاشک آور به میان زندانیان پرتاب کردند.»

خواهر یکی از زندانیان قرچک هم نوشته است: «نه صدای شاد خواهرم رو می‌تونم فراموش کنم که می‌گفت شنیدی آملی لاریجانی گفته 50 هزار زندانی آزاد می‌شن و نه صدای گریه امروزش رو که می‌گفت نمی‌دونی دارن باهامون چی کار می کنن#چهل_سالگی انقلابتون مبارک!عفو نخواستیم. در سالگرد پیروزیتون زندانیان رو لااقل کتک نزنید.»

این اولین بار نیست که زندانیان مورد ضرب و شتم گارد زندان قرار می‌گیرند. خردادماه گذشته هم خانواده دروایش گنابادی از ضرب و شتم عزیزان‌شان در بند زنان قرچک توسط گارد زندان خبر دادند. اما به گفته منبع مطلع «ایران‌وایر»، درگیری روز گذشته بسیار گسترده‌تر از درگیری خردادماه گارد زندان با زنان دروایش بوده است و شاید شبیه پنج‌شنبه سیاه «اوین» باشد.

اشاره او به روز ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ است که در پی بازرسی وسایل زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ توسط نیروهای لباس شخصی و اعتراض زندانیان، عده زیادی از زندانیان سیاسی مورد ضرب وشتم شدید قرار گرفتند و مجروح شدند.

در پی این اتفاق، تلفن زندان قطع شد و خانواده‌ زندانیان برای خبر گرفتن از عزیزان خود دچار سردرگمی شدند؛ وضعیتی که حالا خانواده زندانیان زن زندان قرچک ورامین به آن دچار شده‌اند.
از سوی دیگر، طبق گزارش‌های رسیده، تلفن‌های زندان تهران بزرگ که با نام «فشافویه» شناخته می‌شود هم قطع شده است. سایت «مجذوبان نور» گزارش داده که خانواده‌های دراویش گنابادی امروز هیچ تماسی از زندان فشافویه نداشته‌اند و نگران پیشامدی مشابه آن‌چه در بند زنان زندان قرچک رخ داده است، هستند.   

منبع:ایران وایر