PEZHVAKEIRAN.COM اسماعیل بخشی پس از پخش 'اعترافات' دوباره بازداشت شد
 

اسماعیل بخشی پس از پخش 'اعترافات' دوباره بازداشت شد

 

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه می گوید که اسماعیل بخشی از نمایندگان این سندیکا که ماه پیش آزاد شده بود مجددا پس از اقدام تلویزیون ایران به پخش آنچه "اعترافات" او خوانده شده بازداشت شده است.

این سندیکا یکشنبه شب در بیانیه کوتاهی نوشت: "بر اساس خبری که دریافت کرده ایم دقایقی پیش تعداد زیادی نیروی مسلح همراه با چهار ماشین پاترول به خانه اسماعیل بخشی هجوم برده و او را باز داشت کرده اند. هویت افراد مسلح تا ارسال این‌خبر نا مشخص اعلام شده است."

خبرگزاری فارس هم در خبری ضمن حمله به اسماعیل بخشی خبر دستگیری او را تایید کرده است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران ادعا کرد که آقای بخشی قصد "خروج از کشور" را داشت تا "پروژه شکنجه سازی علیه نظام" را دنبال کند.

آقای اسماعیل بخشی پیشتر از روز ۲۷ آبان تا روز ۲۱ آذر تحت بازداشت بود و بعد از آزادی گفت که توسط نیروهای امنیتی شکنجه شده است.

آقای بخشی در جریان چندین هفته اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه که پاییز امسال در اهواز جریان داشت از سخنگویان کارگران بود.

بیشتر بخوانید:

پیشتر گزارش شد که سپیده قلیان، فعال اجتماعی که او هم از شکنجه‌اش در دوران بازداشت در زندان خبر داده بود، روز یکشبه به همراه برادرش مهدی قلیان بازداشت شده.

به گزارش کانال مستقل هفت تپه، ماموران امنیتی که امروز برای بازداشت سپیده قلیان وارد منزل پدری او شده بودند، بدون حکم قصد بازداشت این فعال اجتماعی را داشتند که با مقاومت برادرش مواجه شدند.

"ماموران امنیتی با ضرب و شتم و بدون ارائه حکم وی را به همراه خانم قلیان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند."

خانم قلیان، روز گذشته پس از پخش فیلم "طراحی سوخته" که اعترافات اجباری او و اسماعیل بخشی، فعال کارگری را پخش کرده بود، در توییتر خود نوشت که تصاویر پخش شده از او گواه دیگری بر شکنجه‌اش در طول بازداشت است و عنوان کرد که خواهان علنی برگزار شدن دادگاه خود است.

توییتر سپیده قلیان توییتر سپیده قلیان حق نشر عکسSOCIAL MEDIAImage captionواکنش خانم قلیان به پخش برنامه تلویزیونی "طراحی صحنه"

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شب گذشته (شنبه ۲۹ دی) فیلمی را به نام "طراحی سوخته"، به انتشار اوراق بازجویی تعدادی از دستگیرشدگان اعتراضات کارگری اهواز و همچنین "اعترافات" تلویزیونی آنها علیه خودشان پرداخت.

خانم قلیان و اسماعیل بخشی آبان ماه گذشته در اهواز توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید:

مقام‌های قضایی و دولتی ایران ادعای شکنجه را رد کرده‌اند و از جمله محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، گفته است وزارت اطلاعات و حکومت ایران می‌توانند از آقای بخشی برای حرف‌هایش شکایت کنند.

مطابق قانون اساسی ایران شکنجه ممنوع است و اعترافات و ادعاهایی که تحت شکنجه بیان شوند اعتبار نخواهند داشت.

زندانیان سیاسی و غیرسیاسی متعددی گزارش‌هایی مشروح از شکنجه شدن خود در بازداشتگاه‌های ایران بیان کرده‌اند.

تلویزیون ایران بارها اعترافاتی را از افراد بازداشتی پخش کرده است.

در مواردی این افراد پس از آزادی اعلام کرده‌اند که اعترافاتشان اجباری بوده و ناچار به بیان مطالب غیرواقعی علیه خود شده‌اند.

سپیده قلیان

منبع:پژواک ایران