هنرمندان، هدف جدید اطلاعات سپاه: تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام به یک کارگردان تئاتر

 

محمد رحمانیان، نمایشنامه‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر ایران صبح روز یکشنبه ۱۶ دی ماه پس از احضارش به دادسرای ۲۱ ارشاد بازداشت و ساعتی بعد با قرار کفالت آزاد شد. او به دلیل اجرای آخرین نمایشش «ترانه‌های قدیمی: پیکان جوانان» در آذر و دی ماه ۱۳۹۶ با شکایت «سپاه پاسداران» متهم به «تبلیغ علیه نظام» و «استفاده از تک‌خوان زن» شده است. او همچنین به دلیل همین نمایش برای مدتی ممنوع‌الخروج بوده و از یک سال پیش اجازه اجرای هیچ نمایشی را نگرفته است.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، محمد رحمانیان در گفت‌وگو با روزنامه قانون درباره بازداشت و اتهامش روز ۱۷ دی ماه گفت: «باید به صراحت بگویم که از اتفاق امروز بسیار ناراحت شدم. اصلا این مورد اتهامی اخیر یعنی تبلیغ علیه نظام و حتی شائبه هایی چون ارتباط با منافقین و … توهین آمیز است. من ۳۷ سال است از ایران بیرون نرفته‌ام و از سال ۶۰ دارم در عرصه تئاتر و فرهنگ این مملکت کار می‌کنم. انگار کینه‌جویی در جریان است که اهالی تئاتر بی‌دلیل در این میان قربانی شوند.»

او قرار کفالت خود را نیز اتفاق «نادرستی» دانسته و گفت: «با دادگاه امروز عملا من اکنون دو کفالت برای یک تئاتر در دادگاه دارم و این بسیار اتفاق بد و نادرستی است.»

در حالی برای آخرین نمایش محمد رحمانیان پرونده قضایی گشوده شده که طبق نظام مرکز هنرهای نمایشی هر تئاتری پیش از گرفتن مجوز، مورد بازبینی از سوی هیاتی که اعضایش نمایندگانی از وزارت اطلاعات و ارشاد هستند قرار می‌گیرد و در صورت مشکل در نحو اجرا، دیالوگ‌ها، طراحی گریم، لباس و صحنه ایرادات گفته می‌شود و مجددا مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

یک منبع نزدیک به پرونده محمد رحمانیان به کمپین حقوق بشر در ایران گفت علاوه بر محمد رحمانیان، هانا کامکار، خواننده و نوازنده دف گروه معروف «کامکارها» نیز به اتهام تک‌خوانی در این نمایش دارای پرونده است و سال گذشته چندین بار به دادسرای ۲۱ ارشاد برای پاسخ به یک سری سوالات احضار شده است.

منبع:پژواک ایران