یک فعال حقوق کودکان به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد

 

-لیلی خاتمی فعال حقوق کودکان در حالی که برای کمک‌رسانی به کودکان در زاهدان بسر می‌برد، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به تهران منتقل شده است.

جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸

لیلی خاتمی فعال حقوق کودکان و زنان ۱۹ آبان‌ماه از سوی مأموران وزارت اطلاعات در زاهدان به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده است. نزدیک به یک سال پیش نیز عده‌ای از فعالان محیط زیستی بازداشت شدند و به آنان اتهاماتی چون «جاسوسی» و «فساد فی‌الارض» وارد شده است.

آنگونه که «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» امروز جمعه ۲۳ آذرماه گزارش داده، لیلی خاتمی فعال حقوق کودکان و زنان که در مناطق محروم چون سیستان و بلوچستان، مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و استان‌های شمالی ایران فعالیت داشته، ۱۹ آبان‌ماه از سوی مأموران وزارت اطلاعات در زاهدان بازداشت و زندانی شده است.

تصویری که در فضای مجازی به عنوان تصویر لیلی خاتمی منتشر شده

براساس مصاحبه‌ای که خواهر این فعال حقوق کودکان و زنان با کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی داشته، لیلی خاتمی با اتهام «جاسوسی» مواجه و پس از دستگیری به تهران منتقل شده است.

لیلی خاتمی توانسته تا کنون دوبار با پدرش و یک‌بار با خواهرش تماس تلفنی بگیرد و هنوز از داشتن وکیل مدافع محروم است.

مشاهده عکس در توییتر
shahed alavi@ShahedAlavi
 
 

فریبرز شهرکی، حقوقدان یکی از شعبه‌های حل اختلاف قضایی در زاهدان که پس از بازداشت لیلی خاتمی همراه با پدر ایشان پیگیر کار خانم خاتمی بوده، حدود 12 روز پیش از سوی اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شده است. آقای شهرکی در مرحله بازجویی به شدت شکنجه شده است.

 
۷۷ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند

 

شاهد علوی خبرنگار در حساب توئیترش نوشته که «فریبرز شهرکی، حقوقدان یکی از شعبه‌های حل اختلاف قضایی در زاهدان که پس از بازداشت لیلی خاتمی همراه با پدر ایشان پیگیر کار خانم خاتمی بوده، حدود ۱۲ روز پیش از سوی اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شده است. آقای شهرکی در مرحله بازجویی به شدت شکنجه شده است.»

خواهر لیلی خاتمی در مصاحبه‌ با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفته که «خواهر من، معمولا تنها کار می‌کردند و کارش هم بیشتر مربوط به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مناطق خیلی محروم بود و به روستاهای دورافتاده سر می‌زد و کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان و همیشه طوری برنامه‌ریزی می‌کرد به محروم‌ترین مناطق کشور سر می‌زد و همه برنامه‌اش این بود که حداقل یک امیدی برای این بچه‌ها ایجاد کند و هیچ فعالیت سیاسی نداشت.»

وی همچنین گفته که «خواهر من پیش از این بازداشت نشده‌ بود و این خبر بازداشت برای ما کاملا غیرمنتظره بود و خواهرم هیچ فعالیت محرمانه‌ای نداشت و حتی روستاهایی هم که سر می‌زد، کاملا مشخص بود. او زمانی که در مناطق زلزله زده کرمانشاه بسر می‌برد مانند خود مردم آنجا در شرایط سختی زندگی می‌کرد و پا به پای مردم در چادر زندگی می‌کرد و همه تلاشش را می‌کرد که بچه‌ها خودشان را بروز دهند.»

در سال‌های اخیر فشار حکومت بر فعالان امور اجتماعی و محیط‌ زیست افزایش یافته و این فعالان بطور گسترده‌ای بازداشت و زندانی می‌شوند و با اتهامات سنگینی چون «جاسوسی» و حتی «فساد فی‌الارض» مواجه هستند. این افراد نه تنها از حق دادخواهی و برخورداری از وکیل و محاکمه عادلانه برخوردار نیستند بلکه تفهیم اتهامات آنان حتی با گذشت ماه‌ها زندانی بودن، نیز انجام نمی‌گیرد. از سوی دیگر، اخبار بازداشت و زندانی شدن این فعالان، تا مدت‌ها رسانه‌ای نشده و اطلاعاتی در مورد سلامت و وضعیت آنان در زندان منتشر نمی‌شود.

 

منبع:کیهان لندن