PEZHVAKEIRAN.COM اعدام در ملاءعام سه زندانی در شیراز؛ هشدار سازمان حقوق بشر ایران نسبت به افزایش اعدام‌ها
 

اعدام در ملاءعام سه زندانی در شیراز؛ هشدار سازمان حقوق بشر ایران نسبت به افزایش اعدام‌ها

سازمان حقوق بشر ایران، ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۷: سه زندانی که با اتهام «سرقت مسلحانه» به اعدام محکوم شده بودند، در میدان پیام شیراز و در ملاءعام با حضور کودکان اعدام شدند. طی هشت روز گذشته ۱۵ زندانی در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن هشدار نسبت به آغاز موج جدید اعدام در ایران خواستار واکنش فوری سازمان ملل، اتحادیه اروپا و تمام کشورهایی شد که با ایران روابط دیپلماتیک دارند.

محمود امیری‌مقدم، سخنگوی این سازمان، در این باره گفت: «ما خواهان توقف همه اعدام‌ها و منع اعدام‌های در ملأ عام هستیم که علاوه بر مجازات غیر انسانی و تحقیرآمیز سبب افزایش چرخه خشونت در جامعه می‌شوند.» او در ادامه افزود: «با نزدیک شدن به سالگرد اعتراضات سراسری، مقامات حکومت ایران سعی دارند برای جلوگیری از اعتراضات جدید با اجرای احکام اعدام فضای رعب و وحشت در جامعه را افزایش دهند و واکنش به موقع جامعه جهانی می‌تواند از این اعدام‌ها جلوگیری کند.»

بنا به گزارش ایسنا، صبح روز جاری، چهارشنبه ۳۰ آبان ماه، حکم اعدام سه زندانی در میدان پیام شیراز و در ملأ عام به اجرا درآمد. هویت اعدام شدگان در بنری که از سوی خبرگزاری ایسنا از محل اعدام منتشر شد سیامک اسلامی نیا فرزند بمونی، کورش قلی زاده فرزند محمد و فؤاد غانمی فرزند کاظم اعلام شده است.

این سه زندانی با اتهام "محاربه از طریق مشارکت در سرقت‌های متعدد مسلحانه" به اعدام محکوم شده بودند و به گفته ایسنا متهم ردیف اول پرونده قتل یک مأمور پلیس را نیز در پرونده خود داشته است.

خبرگزاری ایرنا در این خصوص نوشت: "با شروع مراسم اعدام این سه مجرم رفته رفته بر تعداد جمعیت مردمی که به تماشای این صحنه آمده بودند افزوده می‌شد و در این بین حضور ده‌ها کودک سه تا ۱۰ ساله که پدر و مادران آنها را با خود برای دیدن اعدام به این محل آورده بودند مشهود بود."

لازم به ذکر است که طی هشت روز گذشته ۱۵ زندانی در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند.

گفتنی است، اعدام‌های در ملأ عام که در ایران انجام می‌شوند بارها توسط سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفته است. پیش‌تر هم دبیر کل سازمان ملل و هم گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در گزارش‌هایشان خواستار منع اجرای حکم اعدام در ملأ عام شده‌اند.

ویدئو اجرای این سه حکم اعدام را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

منبع:پژواک ایران