چطور از امریکا برای ایران دارو بخریم؟

این متن راهنمای گام به گام خرید دارو و لوازم پزشکی از آمریکا برای صدور به ایران بر اساس دستورالعمل وزارت خزانه داری ایالات متحده است.
جمعه, 23 نوامبر 2018فرامرز داور

ایالات متحده امریکا تحریم های اقتصادی متنوعی علیه ایران به اجرا گذاشته اما اعلام کرده است که صدور دارو و لوازم پزشکی و هم چنین غذا و اقلام کشاورزی به ایران از تحریم معاف هستند و اجازه فروش این دست کالاهای ضروری و بشردوستانه به ایران داده می شود.

 این متن، راهنمای گام به گام خرید دارو و لوازم پزشکی از امریکا برای صدور به ایران بر اساس دستورالعمل وزارت خزانه داری ایالات متحده است. مطابق مقررات معامله با ایران در «قانون اصلاح تحریم های تجاری و تعمیم صادرات» (تی.اس.ار.ای مصوب سال 2000)، هر فرد و نهادی که درخواست مجوز صادرات کالاهای کشاورزی، دارو و لوازم پزشکی از امریکا به ایران را داشته باشد، باید تقاضای کتبی و امضا شده خود را به «دفتر کنترل دارایی های خارجی»(اوفک) مستقر در وزارت خزانه داری ایالات متحده بفرستد.

فرم درخواست مجوز از اوفک باید به طور کامل پر شود. به فرم های ناقص رسیدگی نمی شود و پس فرستاده می شوند. وقتی این فرم پس فرستاده می شود، متقاضی باید فرم تازه ای پر کند. ارسال ناقص فرم باعث حفظ نوبت رسیدگی نمی شود. فرم تکمیل شده و جدید مانند دیگر فرم ها، از ابتدا در نوبت رسیدگی قرار می گیرد.

در فرم درخواست باید نام کامل متقاضی ذکر شود. اگر متقاضی، نهاد دولتی یا شرکت خصوصی باشد، باید مشخصات کامل، از جمله محل ثبت شرکت و نوع فعالیت آن را به طور کامل درج کند. نام فرد یا افراد متقاضی صدور دارو و لوازم پزشکی از امریکا به مقصد ایران باید همراه با آدرس، شماره تلفن و فکس یا ای میل آن ها در فرم درج شده باشد به شکلی که اوفک در صورت سوال و ابهام، بتواند فوری با متقاضی تماس بگیرد.

نام و نشانی تمام طرف های درگیر در معامله باید در فرم نوشته شود. این افراد و نهادها شامل موسسه های مالی یا بانکی هستند که مبادله مالی از طریق آن ها انجام می شود و همین طور دارندگان حساب های بانکی، کارگزاران و نمایندگان تجاری، هم فروشنده و هم خریدار، مشتری نهایی کالا یا فردی که مصرف کننده دارو یا وسایل پزشکی صادراتی است. نام و نشانی هر شرکت دیگری در این رابطه، از جمله شرکت حمل و نقل کالا هم باید در فرم درخواست ذکر شده باشد.

مشخصات فنی، اسناد رسمی محصول و شرح کامل دارو یا جزییات مربوط به وسایل پزشکی که قصد فرستادن آن به ایران وجود دارد، مورد نیاز اوفک برای صدور مجوز صادرات به ایران است. این مشخصات باید نشان دهند که محصولی که قرار است به ایران فرستاده شود، مشمول معافیت های ایالات متحده در تحریم های مربوط به جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد و صدور آن قانونی است.

متقاضی ارسال دارو و لوازم پزشکی باید مشخص کند کالایی که می خواهد به ایران بفرستد، اگر مواد اولیه دارو است، در کجا و توسط چه فرد و کارخانه ای مورد استفاده می گیرد و محصول نهایی تولیدی با این مواد اولیه چه خواهد بود. اگر اقلام پزشکی شامل تجهیزات باشد، باید عکس وسایل و دستگاه های احتمالی همراه مدارک ارسال و درباره مصرف کننده آن هم به اوفک توضیح داده شود.

فرم تقاضا باید به نشانی اوفک ارسال و روی پاکت تقاضا هم نوشته شده باشد: «ایران، برنامه تی.اس.ار.ای». نشانی پستی اوفک این است:

 

 

در این جا به چند سوال ضروری درباره صادرات دارو به ایران پاسخ می‌دهیم.

 

 آیا همه داروها برای صدور به ایران از تحریم معاف هستند؟

  • خیر. برخی از مواد اولیه و داروها هنوز در فهرست تحریم های صادراتی به ایران قرار دارند و از معافیت ارسال به ایران برخوردار نیستند. فهرست داروها و اقلام پرشکی معاف از تحریم ها توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده رده بندی شده است. دارو و وسیله پزشکی که متقاضیان درصدد ارسال آن به ایران هستند، نباید به طور مشخص از صادرات به ایران منع شده باشند.
     

چه کسانی نمی توانند به ایران دارو و لوازم پزشکی صادر کنند؟

  • اتباع ایالات متحده امریکا از مبادله تجاری با ایران، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، منع شده اند و حتی معافیت کلی تحریم ایران برای صدور دارو و لوازم پزشکی شامل حال این افراد نیست. هم چنین اشخاصی که بر اساس قوانین و فرامین متنوع تحریم های ایالات متحده علیه ایران، از معامله با ایران و داشتن حساب بانکی در ایالات متحده منع شده اند و اموال شان در گستره خاک امریکا قابل توقیف است، از معافیت صدور دارو و لوازم پزشکی به ایران برخوردار نیستند و نمی توانند هیچ گونه کالایی، ولو معاف از تحریم به ایران صادر کنند.
     

از طریق همه بانک های ایران می توان از امریکا دارو خرید؟

  • برای این کار، شروطی وجود دارد؛ شهروندان ایالات متحده به هیچ وجه مجاز به مبادله با بانک های ایرانی نیستند و مطابق قوانین امریکا، به صورت غیر مستقیم هم نباید با نهادهای مالی ایران در ارتباط باشند. امریکا عموم موسسات مالی و بانک های ایران را تحت تحریم قرار داده است و نهادها و شهروندان امریکایی و غیر امریکایی هم از تبادلات مالی با آن ها منع شده اند. اما تنها چند بانک را از شمول تحریم ها معاف کرده است. برای خرید دارو و لوازم پزشکی، افراد و نهادهای غیر امریکایی که در فهرست تحریم ها قرار ندارند، می توانند از طریق بانک هایی که از تحریم معاف شده اند، تنها برای اقلام دارویی و غذایی اعتبارنامه دریافت کنند یا مبادله مالی را از طریق آن انجام دهند. بانک‌های «خاورمیانه»، «حکمت ایرانیان»، «قرض‌الحسنه مهر ایران» و «موسسه مالی توسعه» در حال حاضر با هدف باز نگه داشتن مسیر مبادلات مالی دارو و غذا، از تحریم ها معاف شده اند.
     

آیا میزان صادرات دارو و لوازم پزشکی به ایران نامحدود است؟

  • تعداد محصولات صادراتی با هدف ارسال به ایران در هر مجوزی که از سوی اوفک صادر می شود، نباید بیش تر از 50 قلم کالا باشد.

 

فرم تقاضای دریافت مجوز را از کجا می توان تهیه کرد؟

  • وزارت خزانه داری امریکا یک فرم استاندارد تقاضای مجوز ارسال کالا به کشورهای تحریم شده، از جمله ایران دارد که با کلیک کردن این جا می توانید به لینک فرم تقاضا دسترسی پیدا کنید. برای اطلاع از آخرین تغییرات انجام شده و تازه ترین مقررات دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا توصیه می شود از طریق وب سایت این وزارت خانه یا تماس با شماره تلفن 0012026222480 دفتر اوفک در ایالات متحده، اطلاعات خود را به روز کنید.
     

آیا ارسال دارو از داخل کشورهای اروپا به مقصد ایران مجوز اوفک می خواهد؟

  • اتحادیه اروپا یکی از شرکای اصلی توافق هسته ای با ایران است و اعلام کرده که به آن پابیند خواهد بود. ارسال دارو و لوازم پزشکی و هرگونه تجارت قانونی و مشروع با ایران، به ویژه اقلام بشردوستانه آزاد است و نیازی به دریافت مجوز از اوفک ندارد. برای نحوه خرید و ارسال دارو و لوازم پزشکی از داخل هر یک از کشورهای اروپایی توصیه می شود درباره مقررات محلی و ملی کشور مبدا مشورت شود. اما محدودیتی در این باره به صورت عمومی از سوی دولت های اروپایی وجود ندارد.

منبع:ایران وایر


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران