PEZHVAKEIRAN.COM واشنگتن پست: دولت ترامپ می‎خواهد ایران را وادار به تغییر کند؛ آیا می‎تواند؟
 

واشنگتن پست: دولت ترامپ می‎خواهد ایران را وادار به تغییر کند؛ آیا می‎تواند؟

- نهادهای امنیتی در عرض چهار ماه دو بار مچ رژیم ایران را برای طراحی ترور مخالفان خود در اروپا گرفتند.
- واشنگتن پست: با افزایش فشار تحریم‎ها ایران می‎تواند حملات خود علیه پایگاه‎های نظامی آمریکا در عراق و سوریه را از سر بگیرد!
- عباس عبدی: ناامیدی مردم ایران از دولت و حکومت تا 85 درصد هم می‌رسد.
 
پنج شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ برابر با ۰۸ نوامبر ۲۰۱۸
 
 
واشنگتن پست در مقاله‌ای، شانس دولت دونالد ترامپ برای تغییرات در ایران را کم دانسته و نوشته «واشنگتن از سال ۱۹۷۹ بیهوده در انتظار چنین اقداماتی علیه انقلاب بوده است.»
 
واشنگتن پست می‌نویسد، فشار به جمهوری اسلامی از طریق تحریم نظیر آنچه دوشنبه (چهارم نوامبر) اتفاق افتاد حاوی یک نکته‎ است. از وقتی توافق اتمی در سال ۲۰۱۵ امضا شد و برنامه اتمی ایران را محدود کرد، تهران به افزایش ستیز و خشونت پرداخت. آنها برای حوثی‎های موشک تامین کردند تا به عربستان پرتاب کنند و با ارسال سلاح و مهمات به سوریه و لبنان دست به تهدید اسراییل زدند.
از سوی دیگر نهادهای امنیتی در عرض چهار ماه دو بار مچ رژیم ایران را برای طراحی ترور مخالفان خود در اروپا گرفتند.
واشنگتن پست ادامه می‌دهد، باراک اوباما امیدوار بود توافق اتمی رفتار شرورانه‎ی جمهوری اسلامی را تعدیل کند اما تمام این امیدها واهی بودند. حالا ترامپ از توافق اتمی خارج شده و شرط بسته با اعمال مجدد تحریم‎ها کمر رژیم آیت‎الله خامنه‎ای را بشکند. در حالی ‎که این مجازات‎ها قابل توجیه است اما شانس یک تغییر بسیار بزرگ در تهران همچنان کم است.
تحریم‎های جدید آمریکا، صادرات نفت ایران و صنعت کشتیرانی و بانک‎های جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است. طبق پیش‎بینی کارشناسان این تحریم‎ها صادرات نفت ایران را به یک سوم حد خود که ۲٫۸ میلیون بشکه در روز بوده کاهش خواهد داد که بطور قابل ملاحظه‌ای به بودجه دولت ایران ضربه خواهد زد و به احتمال زیاد باعث تشدید بحران اقتصادی در ایران خواهد شد. اما این تحریم‎ها به اندازه‎ای که ایران را در گذشته پای مذاکرات اتمی کشاند موثر نخواهند بود.
در ادامه این مقاله آمده، چین و هند و روسیه کشورهایی هستند از میان چند کشوری که می‎توانند نفت ایران را خریداری کنند. با این وجود برای ایران بسیار سخت‎تر است که با اجرای این تحریم‌ها خرج میلیاردی شبه‌نظامیان شیعه در خاورمیانه را تأمین کند. اما سپاه پاسداران احتمالاً با این تحریم‎ها از عراق و سوریه عقب‌نشینی نمی‎کند هرچند که تامین هزینه‎ها برای آنها نیز بسیار دشوار است به ویژه آنکه در ایران نیز نارضایتی‌های موجود گسترده می‌شود.
مقامات بلندپایه دولت ترامپ امید بسیار زیادی دارند که فشارهای جدید اقتصادی به ایران می‎تواند ماشه‎ی تغییر در رژیم را بِکشد. اما واشنگتن از سال ۱۹۷۹ بیهوده در انتظار چنین اقداماتی علیه انقلاب بوده است.
این روزنامه ادعا کرده «نتیجه فشارهای مضاعف برای جمهوری اسلامی هرچه باشد احتمالاً هزینه‎های جدیدی را در پی خواهد داشت» و در تشریح آن پیش‎بینی کرده «ایران می‎تواند حملات خود علیه پایگاه‎های نظامی آمریکا در عراق و سوریه را که در تیررس هستند از سر بگیرد و یا حضور کم تعداد ناوگان دریایی آمریکا را به چالش بکشاند و یا قدم‎هایی برای از سر گرفتن برنامه‎های اتمی بردارد که درچنین شرایطی ترامپ بجز استفاده از گزینه‎های نظامی راهکارهای کمی خواهد داشت.»
در چنین وضعیتی تصمیم ترامپ برای بیرون آمدن از توافق اتمی، چیزی که بازرسان بین‌‏المللی معتقدند ایران به آن پایبند بوده، بطور مشخص نتیجه عکس خواهد داد. ترامپ می‎توانست فشار علیه جمهوری اسلامی ایران را بیشتر کند بدون اینکه این ریسک‎ها را بپذیرد. ترامپ می‎گوید قصد دارد برای توافق جدید با ملایان، که چیزی فراتر از برنامه‌‏های اتمی آنهاست، مذاکره کند. اگر او در این مورد جدی باشد مجبور خواهد شد رویکرد خود را تغییر دهد.
این روزنامه در پایان نوشته، تهران هرگز حاضر نخواهد شد نیروهای خود را از عراق یا هر جای خاورمیانه بیرون بکشد. کلید یک چانه‎زنی مثبت این است که یک تعادل صلح‎آمیز میان منافع ایران با عربستان سعودی و متحدان سنتی آن پیدا شود. چیزی که لازم است، تغییر رویکرد مماشات ترامپ با ریاض است که البته ممکن است با واکنش عربستان مواجه شود.
 
گزارش واشنگتن پست از زوایای مختلف قابل تأمل است. از جمله اینکه ادعا شده «واشنگتن از سال ۱۹۷۹ بیهوده در انتظار چنین اقداماتی علیه انقلاب بوده است». دولت اوباما و حتی رؤسای جمهور پیش از او مثل بیل کلینتون نیز از تمام ظرفیت خود برای باج دادن به رژیم ایران استفاده کردند بدون آنکه اقدامات «ضد انقلاب» را حمایت کنند و یا خود دست به اقدام علیه «انقلاب» بزنند!
در این گزارش از یک سو تاکید شده سیاست‎های اوباما برای مذاکره و توافق اتمی با تهران «واهی» بود و رژیم به سیاست‎های ستیزه‎جویانه خود در منطقه ادامه داد و از سوی دیگر سیاست‎های دونالد ترامپ را برای تحت فشار قرار دادند جمهوری اسلامی را نیز بی‌نتیجه و شکست‎خورده معرفی می‌کند! به نظر می‌رسد این مقاله نیز از نوع «رپرتاژآگهی‌ها»یی باشد که از سوی جمهوری اسلامی و لابیگران آن با صرف هزینه در روزنامه‌های معروف منتشر می‌شوند و البته نمی‌توانند تلاش برای اقدامات تروریستی در اروپا توسط مأموران جمهوری اسلامی را نادیده بگیرند.
عبارات تهدیدآمیزی مانند «ایران می‎تواند حملات خود علیه پایگاه‎های نظامی آمریکا در عراق و سوریه را که در تیررس هستند از سر بگیرد و یا حضور کم تعداد ناوگان دریایی آمریکا را به چالش بکشاند و یا قدم‎هایی برای از سر گرفتن برنامه‎های اتمی بردارد…» را همواره از زبان سردار سپاه و امیران ارتش جمهوری اسلامی شنیده‌ایم:
– سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران (۷ تیر ۱۳۹۰): اسراییل از پایگاه‌های موشکی سمنان هم در تیررس ما است!
-سردار الله‌نور نوراللهی مشاور فرماندهی در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (۵ آبان ۱۳۹۶): ۵۰ پایگاه متحدان آمریکا در تیررس موشک‌های ایران است!
-سردار نصرت‎الله سیف رییس سازمان بسیج عشایری کشور گفت (۱۸ اسفند ۱۳۹۶): ۳۶ پایگاه نظامی آمریکا در منطقه در تیررس موشک‌های ایران است!
– حاجی‌زاده (۲۴ مهر ۱۳۹۶): اگر دور تا دور کشور را دیوار بکشند، تولید موشک متوقف نخواهد شد.
این اظهار نظرها که تنها گوشه‎ای از چهار دهه تهدیدات مداوم رژیم تهران علیه کشورهای دیگر است اتفاقاً مربوط به پیش از خروج آمریکا از توافق اتمی است!
در میان انبوه نوشته‌ها و رپرتاژآگهی‌هایی که از جمله رسانه‌های معروف و به اصطلاح «معتبر» جهان منتشر می‌کنند، حتی سایه‌ای از خواست و اراده‏ مردم ایران که در اعتراضات و اعتصابات و شعارهای آنها بازتاب می‌یابد نمی‌توان دید! آنهم در شرایطی که سطح نارضایتی‌ها در ایران چنان بالاست که از ماه‌ها پیش مقامات و مدافعان خود جمهوری اسلامی را به شدت نگران کرده و به واکنش واداشته است.
عباس عبدی از دانشجویان اشغال‎کننده و گروگانگیران سفارت آمریکا که سال‎هاست زیر پرچم استمرارطلبان بر سفره انقلاب نشسته و در دانشگاه نیز تدریس می‎کند در تازه‌‎ترین اظهار نظر خود گفته «ناامیدی مردم ایران از دولت و حکومت تا ۸۵ درصد هم می‌رسد»!

منبع:کیهان لندن