این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که سه‌شنبه ۱۰مهر صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

اعتصاب رانندگان کامیون ملایر

اعتصاب رانندگان کامیون برای دهمین روز متوالی ادامه دارد

شمار رانندگان بازداشت شده در جریان اعتصاب سراسری رانندگان کامیون به بیش از ۱۵۰ تن رسید. به رغم برخورد امنیتی و تهدید رانندگان معترض به «اشد مجازات» اعتصاب در شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد.

سه‌شنبه ۱۰ مهر چندین ویدئو از پایانه‌های باربری شهرهای مختلف منتشر شد که نشان می‌دهد برخلاف گزارش رسانه‌های دولتی اعتصاب پایان نیافته است.

چهارمین دور اعتصاب رانندگان کامیون در سال جاری از یکم مهر آغاز شده است. در جریان این اعتصاب تا به حال بیش از ۱۵۰ تن از رانندگان در شهرهای مختلف دستگیر شده‌اند. در تازه‌ترین خبر از دستگیری رانندگان، ۱۷ راننده در خراسان رضوی و ۱۲ تن در کرمانشاه بازداشت شدند.

پیش از این نیز مقام‌های قضایی و انتظامی از دستگیری رانندگان در استان‌های فارس، همدان، تهران، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، هرمزگان، بوشهر و اصفهان خبر داده بودند.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه دوشنبه ۹ مهر رانندگان را به «اشد مجازات» تهدید کرد. محمدجعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی هم اتهام رانندگان بازداشت شده را «قطاع الطریق» و «اقدام علیه امنیت ملی» اعلام کرده است.

در پیوند با همین موضوع ۱۵۳ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از دولت خواستند برای پایان دادن به اعتصاب رانندگان که موجب «اخلال در حمل و نقل سوخت و کالا» شده، اقدامات حمایتی فوری انجام دهد.

رانندگان معترض خواستار افزایش نرخ کرایه حمل بار، قرار گرفتن رانندگی در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور، کاهش نرخ تعرفه – حق کمیسیون- شرکت‌های باربری، تامین لوازم یدکی و لاستیک با نرخ ارز مرجع، پرداخت سهم دولت حق بیمه رانندگان و برخورد با فساد و ارتشاء ماموران پلیس راه هستند.

اعتصاب رانندگان کامیون باعث کمبود بنزین، سوخت و کالا در برخی شهرها شده است. یک ویدئو از صف طولانی مردم برای تهیه کپسول گاز ببینید:

Video Player
 
 
00:00
 
00:51
 
 

تجمع دانش‌آموزان روستای «دهمرده» مقابل فرمانداری زابل

دانش آموزان روستای «دهمرده» در استان سیستان و بلوچستان دوشنبه ۹ مهر مقابل فرمانداری زابل تجمع کردند و خواستار ساخت مدرسه در این روستا شدند.

دانش‌آموزان روستای دهمرده زابل دوشنبه نهم مهر مقابل فرمانداری تجمع کردند

به گزارش سایت خبری «اوشیدا» مسئولان شهرستان زابل با ساخت مدرسه در روستای «دهمرده» مخالفت کرده و قرار است یک مدرسه در روستای «بریچی» در شش کیلومتری دهمرده احداث شود.ساکنان دهمرده اما گفته‌اند که از ۳۷ دانش‌آموز این روستا، ۶ تن به ناتوانی جسمی و حرکتی مبتلا هستند و نمی‌توانند فاصله میان دو روستا را روزانه طی کنند.

یکی از معترضان مقابل فرمانداری زابل گفته که اعتراضات خود را تا زمانی که پاسخی به خواسته دانش‌آموزان داده نشود، ادامه خواهند داد. او گفته که در صورت عدم پاسخ فرماندار، دانش‌آموزان و اولیای آنان مقابل استانداری سیستان و بلوچستان تجمع خواهند کرد.

سیستان و بلوچستان بیشترین آمار کودکان بازمانده از تحصیل را دارد.

تداوم اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به شهریه دروس جبرانی

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران بار دیگر در اعتراض به افزایش شهریه دروس جبرانی تجمع کردند. در ویدئویی که از این تجمع منتشر شده دانشجویان مقابل ساختمان مدیریت دانشگاه تجمع کرده و شعار می‌دهند: «دانشجوی بیچاره شهریه نداره».

وزارت علوم ایران در سال تحصیلی جدید دانشجویان دانشگاه‌های دولتی را به پرداخت شهریه برای دروس جبرانی موظف کرده است. دانشجویان دانشگاه تهران دوشنبه ۹ مهر با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو این مصوبه و اختیاری شدن واحدهای جبرانی شدند.

ویدئویی از این اعتراض را ببینید:

Video Player
 
 
00:00
 
00:19
 
 

معلمان بجنورد در اعتراض به وضعیت معیشتی تجمع کردند

شماری از معلمان شهر بجنورد در استان خراسان شمالی در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تجمع کردند. ویدئویی از این تجمع که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد: معلمان معترض در خیابان بر روی زمین نشسته و مانع حرکت خودروها می‌شوند.

ویدئوی اعتراض معلمان بجنورد را ببینید:

Video Player
 
 
00:00
 
00:13
 
 

معلمان ایران تابستان سال جاری در اعتراض به بخشنامه آموزش و پرورش مبنی بر حذف فوق‌العاده و سختی شغل و عدم واقعی شدن دستمزدها یک کارزار مجازی تحت عنوان «این فیش حق من نیست» سازمان دادند.

در این کمپین مجازی معلمان فیش‌های حقوقی خود را آتش زدند. شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان از معلمان خواسته که همزمان با روز جهانی معلم ۵ اکتبر/ ۱۶ مهر با برگزاری تجمع یا تحصن به وضعیت معیشتی معلمان اعتراض کنند.

کارکنان بیمارستان خمینی کرج تهدید به برخورد شدید شدند

کارکنان بیمارستان خمینی کرج برای چهارمین روز پیاپی تجمع و تظاهرات کردند. حدود ۳۰۰ تن از کارکنان و پرستاران این بیمارستان ابتدا در محوطه بیمارستان تجمع و سپس در خیابان مقابل آن تظاهرات کردند. آنها مانند روزهای گذشته شعار دادند: «عزا عزا است امروز، روز عزا است امروز، زندگی کارگر رو به فنا است امروز».

تجمع کارکنان بیمارستان خمینی کرج

همزمان با چهارمین روز اعتراض منابع خبری از تهدید کارکنان معترض به برخورد امنیتی خبر دادند. قاسم طاهری نایب رئیس شورای اسلامی کار این بیمارستان گفته که مسئولان بیمارستان و مسئولان استان البرز قول داده‌اند با تامین سه میلیارد تومان بخشی از مطالبات معوق پرداخت شود. به گفته او کارکنان بیمارستان خواستار پرداخت تمامی مطالبات مزدی خود و همچنین مشخص شدن وضعیت مدیریت و مالکیت بیمارستان هستند.

طاهری گفته که برخی از مقامات گفته‌اند که با پرداخت بخشی از مطالبات مزدی نباید اعتراض و تجمع کارکنان ادامه داشته باشد و در صورت ادامه اعتراض با معترضان «برخورد خواهد شد». به گفته طاهری کارکنان معترض اما خواستار حضور استاندار البرز در جمع خود و پاسخ او به سوال‌هایشان هستند و تا زمانی که مطالباتشان به صورت کامل پرداخت نشود، به تجمع و اعتراض ادامه خواهند داد.

بیمارستان خمینی کرج تحت مالکیت بنیاد شهید، سازمان همیاری شهرداری‌ها و استانداری البرز است. دستمزد کارکنان این بیمارستان طی ۱۱ ماه گذشته پرداخت نشده است. رئیس بیمارستان «در شرف واگذاری بودن» را علت تاخیر در پرداخت دستمزدها عنوان کرده است. کارکنان بیمارستان هم گفته‌اند که مسئولان با عدم پرداخت دستمزد به دنبال «ورشکستگی ساختگی بیمارستان برای واگذاری آن به قیمت ارزان به بخش خصوصی هستند».

دستمزد سه ماه گذشته کارگران فولاد ملی اهواز پرداخت نشد

به‌رغم آغاز به کار خط تولید گروه ملی فولاد اهواز کارفرما دستمزد سه ماه تابستان کارگران را هنوز پرداخت نکرده است. در اعتراض به این وضعیت کارگران گروه ملی فولاد سه‌شنبه ۱۰ مهر دست از کار کشیدند و در محوطه این مجتمع تولیدی راهپیمایی کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این اعتراض پس از آن شکل گرفت که یکی از اعضای هیئت مدیره به‌رغم توافق قبلی از حضور در جمع کارگران خودداری کرد. کارگران نیز در اعتراض به عدم حضور و پاسخگو نبودن اعضای هیئت مدیره مسیر ساختمان اداری تا «مجتمع تولیدی کوثر» را با راهپیمایی اعتراضی طی کردند.

بر پایه این گزارش کارگران معترض علیه یکی از سرپرستان واحد تولیدی کوثر شعار دادند و او را به بیرون از ساختمان مجتمع تولیدی هدایت کردند. کارگران همچنین خواستار برکناری این مدیر که به گفته آنها «علیه کارگران کار می‌کند»، شده‌اند.

کارگران فولاد ملی اهواز تابستان سال جاری در اعتراض به دستمزد معوق و متوقف شدن خط تولید چندین مرتبه مقابل ساختمان بانک ملی، استانداری خوزستان تجمع و در شهر اهواز تظاهرات کردند.