ارس امیری، دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون بریتانیا که روز ۲۳ اسفند ماه سال گذشته از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و ۳۱ اردیبهشت‌ امسال با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود، از ۱۱ روز پیش در پی احضار به دادسرای اوین بار دیگر بازداشت و پس از تفهیم اتهام به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

خبرگزاری هرانا روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور با اعلام این خبر از قول یک منبع نزدیک به خانم امیری نوشته است که او در تاریخ ۱۶ شهریور در پی احضار به دادسرای اوین بازداشت شده: «اتهام عنوان شده علیه او در این دادسرا به صورت کلی اقدام علیه امنیت ملی بوده است البته ما هنوز از مصداق‌های این اتهام بی‌خبریم چرا که پرونده خانم امیری هنوز به دادگاه فرستاده نشده است.» ارس امیری که دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه هنر است، در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری مشترک میان هنرمندان ایران و بریتانیا فعال بوده و با شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسل) همکاری داشته است.

این شورا که زمانی در ایران نمایندگی مستقل داشت، از فوریه ۲۰۰۹ بعد از احضار کارکناش به دستگاه‌های امنیتی، فعالیت خود را در تهران متوقف کرد. یکی از اعضای خانواده خانم امیری پیش از این به رسانه‌ها گفته بود تعاملات فرهنگی ارس امیری با هماهنگی و زیر نظر معاونت‌های مختلف وزارت ارشاد ایران انجام می‌شده است. خانم امیری در ۱۰ سالی که در بریتانیا زندگی می‌کرده بارها به ایران سفر کرده است. در سال‌های گذشته شماری از ایرانیان ساکن در خارج از کشور پس از بازگشت به ایران بازداشت و زندانی شده‌اند. در یکی از آخرین موارد عباس عدالت، شهروند ایرانی‌-بریتانیایی و استاد ریاضی و علوم کامپیوتری دانشگاه امپریال کالج لندن که برای شرکت در یک کارگاه آموزشی به تهران سفر کرده بود اوایل اردیبهشت ماه امسال در منزل یکی از بستگانش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.