اعدام دست‌کم ۳۰ زندانی طی ماه میلادی گذشته‎

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۲ شهریور ۱۳۹۷: طی ماه اوت (آگوست)، نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران موفق به ثبت دست‌کم ۳۰ اعدام در زندان‌های مختلف ایران شده است. اکثر زندانیان با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند.

بخش آمار سازمان حقوق بشر ایران موفق به ثبت دست‌کم ۳۰ اعدام در ماه اوت شده است که از این میان تنها ۹ اعدام از طریق رسانه‌های داخل ایران اعلان شده‌اند و ۲۱ اعدام دیگر بصورت مخفیانه صورت گرفته است.

از میان ۹ اعدامی که رسانه‌های داخل ایران به آن اذعان کردند، ۳ اعدام با اتهام تجاوز به عنف و ۶ اعدام دیگر با اتهام قتل عمد صورت گرفته است.

از میان ۲۱ اعدام اعلام‌نشده‌ای که سازمان حقوق بشر ایران موفق به تایید آنها شده است، یک اعدام با اتهامات مربوط به مواد مخدر و ۲۰ اعدام دیگر با اتهام قتل عمد بوده‌اند.

گفتنی است، از آنجا که ماه اوت ۳۱ روز دارد، می‌توان گفت طی این ماه تقریبا روزی یک اعدام در زندان‌های مختلف ایران اجرا شده است. لازم به یادآوری است که در ماه جولای اعدام دست‌کم ۳۶ زندانی به ثبت رسیده بود.

بیشترین اعدام‌های ثبت شده در ماه اوت در زندان رجایی شهر کرج انجام شده است.

فعالان حقوق بشر، عدم درجه‌بندی قتل عمد در قوانین ایران را علت بالا بودن مجازات اعدام تحت این عنوان اتهامی قلمداد می‌کنند. طبق قوانین ایران هرنوع قتلی که عمد تشخیص داده شود فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، به حکم قصاص نفس (اعدام) منتهی خواهد شد. در حکم قصاص نفس مسئولیت اجرای حکم اعدام بر عهده خانواده مقتول است و همین امر می‌تواند یکی از علل افزایش خشونت در جامعه شود.

منبع:پژواک ایران