پدر هوشمند علی‌پور: پسرم و محمد استادقادر تحت بدترین شکنجه‌ها قرار گرفتند

سازمان حقوق بشر ایران؛ پنجم شهریور ۱۳۹۷: اواخر ماه گذشته، در روز ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، سیمای جمهوری اسلامی اظهارات دو جوان ۲۴ و ۲۵ ساله به نام‌های محمد استادقادر و هوشمند علی‌پور را پخش کرد که به عملیات مسلحانه در خاک ایران اعتراف می‌کردند. مصطفی علی‌پور، پدر هوشمند علی‌پور، در گفت‌وگو با سازمان حقوق بشر ایران تأکید کرد که ورود فرزندش و محمد استادقادر از اقلیم کردستان عراق به خاک ایران، برای انجام عملیات مسلحانه نبوده است و این دو تحت شکنجه وادار به اعتراف دروغین شده‌اند.

مصطفی‌ علی‌پور در این باره گفت: «پسر من همراه با چند نفر از دوستانش روز ۱۲ مرداد وارد خاک ایران شدند و میان جاده سقز- بانه، جایی به اسم کلیخان، در کمین نیروهای جمهوری اسلامی افتادند. مأموران در این کمین به سمت آنها تیراندازی و بازداشت‌شان کردند.»

وی افزود: «به زور از آن‌ها اعتراف گرفتند. پسر من تحت هیچ شرایط برای افدام مسلحانه به داخل کشور نیامده است او برای فعالیت تبلیغی و سیاسی و صحبت با مردم کردستان قصد ورود داشتند که متأسفانه توسط نیروهای دولت همراه با محمد استاد قادر دستگیر شدند.»

مصطفی‌ علی‌پور گفت که هوشمند و دوستش به اقدام مسلحانه اعتراف کردند تا حتی به قیمت مرگ، از زیر شکنجه رها شوند.

هوشمند علی‌پور در ۱۸ سالگی نیز بازداشت شده بود

او گفت: «پسر من یک انسان آزادی‌خواه بود. او سال ۸۸ در دادگاه انقلاب سردشت، زمانی که۱۸ سال سن داشت، به چهار حبس محکوم شد و این چهار سال محکومیت را در زندان مرکزی ارومیه سپری کرد و تا سال ۹۲ در زندان بود. فعالیت او در چهارشنبه سوری و مراسم‌های شادی نوروز و پلاکاردهای کردی بوده که به عنوان یک فعال مدنی همیشه فعالیت داشته و ظلم و زور را نپذیرفته است. حکومت همیشه با خانواده ما مشکل داشته، زیرا یک خانواده سیاسی بوده‌ایم. به همین خاطر در آن سال او را دستگیر کردند و چنین حکم ناعادلانه‌ای، یعنی چهار سال زندان، به او دادند. دادگاه جمهوری اسلامی در آن زمان او را به یک حزب کرد نسبت داد؛ در حالی که آن موقع با هیچ یک از احزاب کرد همکاری نداشت.»

علی‌پور گفت که طی هفته‌های اخیر هیچ اطلاعی از فرزندش و محمد استادقادر به آن‌ها نداده‌اند. او تأکید کرد: «نمی‌دانیم آیا زنده‌اند یا مرده؛ حتی اجازه نمی‌دهند که پی‌گیری کنیم. یک روز می‌گویند در اطلاعات شهر بانه بودند، بعد می‌گویند اطلاعات سقز و حالا می‌گویند سنندج! خانواده محمد هم مثل ما؛ وقتی به دنبال سرنوشت آن‌ها می‌رویم، ما را تهدید می‌کنند.»

«هوشمند با داعش می‌جنگید»

مصطفی علی‌پور افزود: «پسر من مدت زیادی در ترکیه بود و پناهنده سازمان ملل بود و الان هم در سازمان ملل اسم دارد و قبولی دارد؛ اما به خاطر ظلم و جنایات داعش دوباره به کردستان عراق رفت و مدت چهار سال در کنار حزب پاک، یکی از احزاب مخالف نظام جمهوری اسلامی، با داعش جنگید. فقط مبارزه‌اش با داعش بوده است. همه می‌دانند که او بر روی داعش که سازمانی که دشمن بشر است، اسلحه به دست گرفت و چندین مرتبه هم زخمی شد. او در خط مقدم نبرد با داعش بود. پسر من و محمد استاد قادر از مردم کردستان، چه عراق چه ایران، دفاع می‌کردند.»

«اجازه ندادند وکالت متهمان را بر عهده بگیرم»

حسین احمدی‌نیاز، وکیل دادگستری که قرار بود وکالت متهمان را بر عهده بگیرد، به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «فعلا هیچ‌گونه اجازه‌ای به من ندادند که مراحل حقوق آنها را دنبال کنم. پرونده هر دو زندانی در شعبه سوم بازپرسی شهرستان سقز است و اتهام آنها محاربه است. تا جایی که مطلع هستم،‍ هوشمند علی‌پور و محمد استاد قادر در اطلاعات سنندج نگه‌داری می‌شوند.»

منبع:پژواک ایران