با استعفای احتمالی رسول خادم، چه کسی نماینده ایران در فدراسیون‌جهانی‌کشتی خواهد شد؟
محمودرضا گران

 
وقتی در مسابقات قهرمانی‌جهان پاریس، نتایج و نمایشی بسیار به‌دور از تصور از سوی نمایندگان ایران در کشتی‌آزاد در مقابل دیدگان متحیر جهانیان ارائه شد، کم نبودند کارشناسان و علاقمندان پیگیری که جای خالی رسول خادم در کنار تشک را دلیل اصلی ناکامی تلقی می‌کردند. استدلال این عده بر این استوار بود که شخصیت کاریزماتیک، ادبیات فنی منحصربه‌فرد، کشتی‌خوانی و نسخه‌پیچی رسول خادم بارها و بارها در سال‌های گذشته توانسته بود تا در تنگناها و پیچ‌های خطرناک، دست کشتی‌گیران ایرانی را بگیرد و به سلامت از مهلکه بیرون بیاورد و حالا که رسول خادم در جایگاه هیأت‌رئیسه‌ تشکیلات‌جهانی، قدرت مانورفنی‌اش گرفته‌شده، در بین مربیان تیم‌ملی چند دستگی به‌وجود آمده و هیچ‌کس تحت‌امر سرمربی بااخلاق، فنی و مودبی چون محمد طلایی نیست.
 
چهارماه بعد، هنوز مرکب امضای انتخاب رسول خادم توسط شورای‌فنی، به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی کشتی‌آزاد ایران تا بازیهای‌المپیک ۲۰۲۰ خشک نشده‌بود که رسول دست‌به‌کار شد. ابتدا تمامی وظایف ریاست‌فدراسیون -به‌جز حوزۀ مالی و امضای اسناد مربوطه- را به نایب‌رئیس‌فدراسیون محول کرد و بعد هم طی نامه‌ای از حمید بنی‌تمیم خواست تا نسبت به معرفی نمایندۀ جدیدی از سوی ایران به فدراسیون‌جهانی‌کشتی اقدام کند. درخواستی که البته در بین خبرهای بعدی -که مهم‌ترین آن‌ها محرومیت علیرضا کریمی و مربی‌اش به‌دلیل باخت عمدی برای مواجه‌نشدن با حریف اسرائیلی و خبر استعفای رسول خادم- گم شد و هیچ‌کس پیگیر آن نشد ظاهرا. رسول خادم که به مدد کارهایی فراگیر در سراسر دنیا و ابتکارهایی همچون طرح بورسیه‌فنی کشورهای کمتر پیشرفته، برگزاری اردوهای مشترک و رایزنی‌های گسترده کمیته‌‌ روابط بین‌الملل و دیپلماسی فدراسیون توانسته‌بود در تابستان ۲۰۱۶، با بالاترین رأی به عضویت هیأت‌رئیسه درآید، به‌دلیل قول‌وقراری که با نناد لالوویچ داشت مبنی بر عدم‌حضور با لباس گرم‌کن در کنار تیم، ناچار بود تا قید حضور در هیأت‌رئیسه را بزند تا تیم‌ملی کشتی‌آزاد را شخصا جمع‌وجور کند.
 
در شرایط فعلی گزینه‌هایی چند را می‌توان برشمرد که قابلیت حضور در تشکیلات جهانی را دارا هستند. استاد صدرالدین کاظمی نویسنده، کارشناس و گزارشگر والامقام کشتی، عضو کمیسیون‌رسانه‌‌‌ای فدراسیون‌جهانی با اشراف و تسلط فراوان‌اش بر کشتی جهان می‌تواند مدنظر باشد هرچند شاید او شخصا راضی به پذیرش چنین عناوینی نباشد و راضی‌کردن او هنری‌است که افراد معدودی از آن برخوردارند. کاظمی۶۰ساله کارشناس‌ارشد مهندسی کشاورزی و هم‌اکنون مدیر روابط‌عمومی بانک‌کشاورزی است و در سال‌های اخیر با انتشار دو کتاب -هر کدام دوجلدی- طلا در طلا و افتخار در افتخار، آثاری ماندگار و تاریخی -در راستای برنامه‌های حفظ کشتی در بازیهای المپیک- برجای گذاشت. (۱)
سرکارخانم فرناز پناهی‌زاده رئیس‌ کمیته‌بین‌الملل‌فدراسیون و عضو کمیسیون‌بانوان‌ فدراسیون‌جهانی دیگر نفری‌است که مزیت‌های فراوانی دارد. او که دانش‌آموختۀ زبان‌انگلیسی است و ۳۷ساله، در مقطع کارشناسی‌ارشد مدیریت‌بازاریابی خوانده و روابط عمومی و قدرت تعامل بسیار خوبی دارد و اعضای پرنفوذ کشتی دنیا احترام بسیاری برای تلاش‌هایش در زمینۀ کشتی بانوان قائل هستند. پناهی‌زاده اخیرا به‌عنوان نماینده فدراسیون‌جهانی‌کشتی در اجلاس کمیته‌بین‌المللی‌المپیک حضور یافت و با شخص آقای باخ هم روابط گرمی دارد همچنانکه با نناد لالوویچ. شاید اگر خبر حضور او در این اجلاس به‌درستی توسط فدراسیون‌کشتی‌ایران پوشش داده می‌شد درجۀ اعتماد تشکیلات‌جهانی‌کشتی نسبت به او مشخص‌تر می‌شد. پناهی‌زاده جوان دیر یا زود می‌تواند بر جای ناتالیا یاریگین روس -همسر ایوان یاریگین فقید- بنشیند که تا بازنشستگی راه درازی ندارد.
پروفسور بهمن میرزایی گزینۀ دیگری است که باید خیلی جدی دربارۀ او اندیشید. مردی که از فرط تواضع و ادب، کمتر از خودش صحبت می‌کند تمام مدارج ترقی را در کشتی قهرمانی طی کرده و یکی از سرسخت‌ترین حریفان تقی اکبرنژاد، امیر توکلیان، علیرضا رضایی‌منش، فرزاد پاشایی، ولی‌اله پوریوسف و شمار دیگری از مردان مطرح وزن ۶۲کیلوگرم بوده است و با تسلط فراوان‌اش بر زبان‌انگلیسی، اکثرا اداره‌کنندۀ جلسات کمیسیون‌علمی‌ فدراسیون‌جهانی است. بارها دیده‌شده که اشخاص معتبری همچون پروفسور تونه‌مِن آلمانی، پروفسور دیوید کُربی امریکایی و حتی دولت تورلیخانوف مشهور و رئیس این کمیسیون، به احترام بهمن میرزایی ۴۸ساله از جا برخاسته و او را تشویق کرده‌اند. پروفسور میرزایی که استاد علم تمرین در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه‌گیلان است، به تازگی ریاست کمیته برنامه‌ریزی و طراحی تمرینات تیم‌های‌ملی را پذیرفته و این نشان از اعتماد رسول خادم به اوست اگرچه شاید کمی دیر. میرزایی هم از نظر سنی در بهترین شرایط قرار دارد و هم از نظر تجربی و سرمایه‌گذاری روی او می‌تواند مفید و موثر واقع شود اگر حسودها اجازه‌بدهند تا کشتی دنیا بیش از پیش از نعمت حضور و وجود این مرد بااخلاق، متشخص و باسواد بهره‌مند شود.
 
بر این لیست می‌توان نام‌های دیگری افزود. اشخاصی که مشخصا مورد اعتماد رسول خادم هستند همچون عیسی مومنی، علی‌اکبر دودانگه و علیرضا رضایی. باید صبر کرد و دید نهایتا رسول خادم چه کسی را برای انتخابات آتی هیأت‌رئیسه، معرفی خواهد در ماه اکتبر۲۰۱۸ همزمان با برگزاری مسابقات قهرمانی‌جهان در بوداپست.
 
 
 
(۱): شاهکار گزارشگری صدرالدین کاظمی در کشتی فینال وزن ۷۴کیلوگرم المپیک ریودوژانیرو. کار تدوین گزارش رادیویی این مسابقه را رایان گران انجام‌داده و در سایت آپارات قرار داده‌است:
 
 
 


منبع:پژواک ایران


محمودرضا گران

فهرست مطالب محمودرضا گران در سایت پژواک ایران 

* درد بی‌درمان ندانستن  [2020 May] 
* باقر یخ‌کشی پدیده‌ای بی‌مهار؛ شکست بزرگان و درخشش جوان‌‌ترهای کمتر دیده‌شده در جام یاشار دوغو   [2018 Jul] 
* یک قهرمان در همه‌حال باید احساس سرداری کند   [2018 Jul] 
*با استعفای احتمالی رسول خادم، چه کسی نماینده ایران در فدراسیون‌جهانی‌کشتی خواهد شد؟   [2018 Jul] 
*کشتی‌آزاد ایران در راه بازیهای‌آسیایی؛ میانگین‌سنی زیاد، اصلی‌ترین تهدید   [2018 Jun] 
*سرمایه‌سوزی کشتی ایران و اتلاف وقت با فرصت‌دادن به ابراهیم امامیِ قاضی‌القضات  [2018 May] 
*تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی/ گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش  [2018 May] 
* آقایان پیر و سیر، از زمان بازنشستگی‌تان هم گذشته  [2018 May] 
* حلقۀ گم‌شده‌ی کشتی ایران؛ جوانان زیر ۲۳سال  [2018 Apr] 
*تیغ تیز سانسور بر سر خانواده رسانه و کشتی  [2018 Mar] 
*سیمای نازل و فروپاشی اخلاقی یک قهرمان سوخت‌شده   [2018 Mar] 
*به یاد و خاطرۀ زنده‌نام ابوالفضل انوری   [2018 Feb] 
*دروغ‌گویی سیستماتیک، کنتور نمی‌اندازد  [2018 Feb] 
*بازی برد-برد مامیاش‌ویلی، خودزنی به‌سبک ایرانی  [2018 Jan] 
*شاگردان شایسته‌‌ی حمید باوفا؛ تاریخ‌ساز و طلایی‌تر از طلا  مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی فرزندان شایسته‌وشجاع ایران‌زمین  [2017 Aug] 
*کلیدِ گم‌شده‌ی کشتی ایران  [2017 Aug] 
*هیچ کیمیاگری نتوانسته که مس را طلا کند   [2017 Jul] 
*سنگینی مصیبت‌بار سایه‌ی سلیقه‌ی سخیفِ سیمای میلی  [2017 Jul] 
* سایه روشن‌های زندگی استاد عطاء بهمنش  [2017 Jun] 
*«داوران ترسو و فاقد تفکر حرفه‌ای ، آفت بزرگ کشتی ایران»  [2017 Jun] 
*«خبرنگاران ورزشی زرد، دروغ‌پردازان رسانه‌های عاشق کلیک»   [2017 May]