مسئولان پارلمان اروپا خواهان آزادی فوری نسرین ستوده برنده جایزه ساخاروف شدند

 

به گزارش جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر)، در پی دستگیری خانم نسرین ستوده، نایب رئیس پارلمان اروپا‌ هایدی ‌هائوتالا (گروه پارلمانی سبزها/فنلاند) و رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان پی‌یر آنتونیو پانزری (گروه پارلمانی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها/ایتالیا) اعلام کردند:

«خانم نسرین ستوده دیروز در خانه‌اش در تهران، ایران، دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. ما به شدت دستگیری او را محکوم می‌کنیم و از دولتمردان ایران می‌خواهیم او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.

خانم ستوده وکیل خستگی ناپذیر و رک‌گوی حقوق بشری است که فعالیت کاملاً به‌حق و صلح آمیز حرفه‌ای خود را در دفاع از موکلانش با شجاعت و عزم راسخ انجام داده است. او پیش از این در سال‌های گذشته هزینه‌ی زیادی برای فعالیت حقوق بشری خود پرداخته است، از جمله با حکم زندان ناعادلانه و ناموجه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ و نیز ممنوعیت از مسافرت و محدودیت بر فعالیت حرفه‌ای خود. پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲ جایزه‌ی ساخاروف را به خاطر فعالیت و تعهد پر ارزش خانم ستوده به حقوق بشر به او اهدا کرد. پارلمان در کنار او می‌ایستد و از دولتمردان ایران انتظار دارد حقوق کامل او را بر اساس موازین بین المللی، از جمله سلامت جسمانی، روحی و روانی و تماس با خانواده و وکلایش را تضمین کنند.

هرگونه اتهام تازه علیه خانم ستوده باید به‌ روشنی اعلام و به درستی توضیح داده شود. به علاوه، ما از دولتمردان ایران می‌خواهیم حق همه‌ی متهمان به داشتن وکیل قانونی به انتخاب خود را در همه‌ی دادگاه‌ها بدون محدودیت ناروا، بر اساس تعهد‌های بین المللی ایران نسبت به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، تضمین کنند.»

برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به:

رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان پی‌یر آنتونیو پانزری (http://www.europarl.europa.eu/meps/en/28365/mep_home.html)

نایب رئیس پارلمان اروپا‌هایده‌هائوتالا (http://www.europarl.europa.eu/meps/en/2054/mep_home.html)

وب سایت جایزه آزادی اندیشه ساخاروف (http://www.europarl.europa.eu/sakharovprize/en/home.html)

نمایشگاه جاری «آنها از آزادی‌های ما دفاع می‌کنند ـ سی سال جایزه‌ی آزادی اندیشه ساخاروف» (http://www.europarl.europa.eu/sakharov…/…/home/30-years.html)

مطالب دیداری شنیداری (https://multimedia.europarl.europa.eu/…/sakharov-prize-2017…)

http://www.europarl.europa.eu/…/ep-vice-president-and-droi-…

EUROPARL.EUROPA.EU
 
Following the arrest of Ms Nasrin Sotoudeh, EP Vice President Heidi Hautala (Greens/EFA, FI) and Chair of the Subcommittee on human Rights (DROI), Pier Antonio Panzeri (S&D, IT), stated:

 

منبع:پژواک ایران