«مرگ حاتم مرمضی»، زندانی عقیدتی در زندان اهواز

 

بنابر گزارش‌ها حاتم مرمضی، جوان ۲۰ ساله اهل سوسنگرد، که از یک سال پیش ناپدید شده بود، در زندان جان خود را از دست داده است. از خانواده او خواسته شده برای تحویل گرفتن جسد فرزندشان به اداره اطلاعات اهواز مراجعه کنند.

به گزارش دویچه وله، برخی رسانه‌های حقوق بشری و نیز رسانه‌های نزدیک به فعالان فرهنگی اهواز از مرگ حاتم مرمضی در زندان اهواز خبر داده‌اند.

بنابر این گزارش‌ها، اداره اطلاعات اهواز روز سه‌شنبه (۱۵ خرداد ۱۳۹۷) در تماسی با خانواده حاتم مرمضی، به آنها اطلاع داده است كه برای تحویل گرفتن جسد فرزندشان به این اداره مراجعه كنند.

فعالان حقوق بشر در اهواز می‌گویند که حاتم مرمضی در ۲۲ خرداد ۱٣۹۶ توسط اداره اطلاعات در بیرون از منزل پدریش و هنگام برگشت از منزل یکی از بستگانش در روستای مالچیه توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده است.

حاتم مرمضی، ۲۰ ساله، فعال سیاسی و فرهنگی عرب، از اهالی شهر سوسنگرد است. مراجعات خانواده او به نهادهای قضایی و امنیتی استان خوزستان در یک سال گذشته بی‌نتیجه بود و این نهادها از بازداشت حاتم مرمضی اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

بنابر گزارش فعالان حقوق بشر محلی، بعضی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی ماه ۱٣۹۶ گفته‌اند که حاتم مرمضی را در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز دیده و حتی به خانواده او خبر داده‌ بودند که فرزندشان در بازداشتگاه اطلاعات است. با این حال اداره اطلاعات اهواز در یک سال گذشته از تایید خبر بازداشت او خودداری کرده است.

منابع رسمی قضایی و امنیتی در استان خوزستان هنوز درباره خبر درگذشت حاتم مرمضی واکنشی نشان نداده‌اند. در یک سال اخیر چند نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ و نیز بازداشت‌شدگان دراویش گنابادی در زندان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

"سینا قنبری" نخستین جوان بازداشت‌شده در اعتراض‌های دی ماه ۹۶ بود که جان خود را در زندان از دست داد. او در تهران زندانی بود و مدیر کل زندان‌های تهران ادعا کرد که این زندانی در دستشویی زندان خودکشی کرده است.

یکی دیگر از بازداشت‌شدگان دی ماه گذشته در زندان اراک درگذشت. مسئولان این زندان نیز ادعا کردند که او خودکشی کرده است.

محمد راجی از دراویش گنابادی که در جریان تجمع خیابان پاسداران تهران در روزهای نخست اسفندماه ۹۶ بازداشت شده بود چند روز پس از بازداشت در زندان درگذشت. نزدیکان راجی گفتند که او در اثر ضربات وارده در حین بازجویی در بازداشتگاه پلیس کشته شده است.

منبع:پژواک ایران