PEZHVAKEIRAN.COM خرمشهر را ارتش ایران نجات داد
 

خرمشهر را ارتش ایران نجات داد
کورش زعيم

 
سوم خرداد، ۱۳۶۱، روز آزادسازي خرمشهر پس از ۱۹ ماه اشغال دشمن، روز نمايش هنر جنگ ايراني بود. روزي كه بخشي از ارتش از هم پاشيده ايران توسط انقلابیان بهمراه جوانان فداکار سپاه و بسيج كه حتي از آموزش حرفه اي و تجربه نظامي بي بهره بودند، سپاه سوم صدام حسين را كه از مجهزترين و كارآمدترين در يكي از نیرومندترين ارتش هاي جهان بود شكست دادند. ارتش عراق كه نه تنها ابرقدرت شوروی پشتيبانش بود، كه ۲۰ كشور دیگر هم مانند امريكا، انگلستان، فرانسه، آلمان و کشورهای عربی منطقه بجز سوریه به آن كمكهاي تسليحاتي و اطلاعاتي ميكردند و پيوسته جايگاه و تحركات ارتش ايران و سپاه را به آگاهي آن ميرساندند تا راهكارهاي جنگي ايران را خنثي كنند. ارتش ملی ایران در چنین شرایط میکوشید که اشتباه و ناکارآمدی سپاه ناشی از بی تجربگی و خودکامگی برخی فرماندهان را که باعث از دست دادن خرمشهر شده بود جبران کند.
در برابر ارتش قدرتمند و روزآمد صدام حسین كه از نابساماني ارتش ايران و سردرگمی سپاه پاسداران سوء استفاده كرده به ايران حمله و خرمشهر را تصرف كرده بود فقط لشگر۹۲ زرهي اهواز قرار داشت. لشگر ۹۲ آسيب زيادي از نابساماني هاي ناشی از انقلاب ديده بود. فرمانده لشگر و فرمانده تيپ ۱ توسط عوامل انقلابي تيرباران و فرمانده تيپ ۲ آن زنداني و شمار ديگري از افسران ارشد و باتجربه پراكنده شده بودند. با نفوذ و دخالت جوانان ماركسيست اسلامي و طرح آنها براي بومي سازي خدمه ارتش و خدمه جنگ افزارهاي زرهي مانند تانكهاي ام۶۰ و چيفتن، خدمه حرفه ای آنها از استان خوزستان بیرون رانده شده بودند، بطوري كه از ۴۸۰ تانك لشگر ۹۲، فقط ۴۰ تانك، به علت عدم رسيدگي و نداشتن خدمه نظامي، آماده خدمت بودند. در جریان انقلاب در باک بنزین بسیاری از تانکها شن ریخته شده بود تا نتوانند حرکت کند، جت های اف۱۴، همه زمینگیر شده بوند و فقط شماری از جتهای اف۴ و اف۵، با کمک همافران تایوان تعمیر و راه اندازی شده بودند.
فرمانهاي ضد و نقيض از شخصيت هاي انقلابي، سياسي و مذهبي كه فاقد دانش نظامي بودند صادر ميشد. براي مثال، فرماندهي تيپ ۱ زرهي را به يك افسر مخابرات سپرده بودند، و بهمين علت تلفات سنگيني به آن وارد آمد. سرانجام سرهنگ شهبازي فرماندهي آن را بر دوش گرفت و به ساماندهي تيپ پرداخت. بطور كلي لشگر ۹۲ زرهي قدرتمند اهواز كه صدام حسين از آن بشدت وحشت داشت از هم پاشيده و به هيچ وجه آمادگي جنگي نداشت. تيپ تانك با همان شمار كمي تانك كه آماده عمليات كرده بودند وارد ميدان شد. كمبود خدمه آنقدر شديد بود كه خود فرمانده تيپ براي پاك كردن لوله هاي تانك جهت شليك مجدد از پيراهنش استفاده ميكرد. با واگذاري فرماندهي لشگر به سرهنگ زرهي مسعود منفرد نياكي در مهر ۱۳۵۹، و پس از شهيد شدن او به سرهنگ غلامرضا قاسمي (كه در سي امين سالگرد نبرد خرمشهر درگذشت) لشگر ۹۲ رو به سامان يافتن گرفت. گردان تانك را سرگرد علي صفوي بر عهده گرفت و حماسه گذر گردان تانك از منطقه رملي و بستن پشت دشمن را آفريد. تيپ يك در يك عمليات شگفت انگيز خود را به پشت مقر فرماندهي و لجيستيكي سپاه ۳ عراق رساند و ارتباطش را بابدنه قطع كرد.
در عمليات آزادسازي خرمشهر، لشگر ۹۲ زرهي ارتش ايران با يكي از ماندگارترين تاكتيكهاي جنگي در تاريخ جنگ توانست فرماندهي سپاه دشمن را از پشت محاصره و كل سپاه مقتدر صدام حسين را، با كمك تيپ هاي پياده مشهد و سنندج، كماندوهاي ارتش، پاسداران و بسيجيان تار و مار نمايد. نقشه جنگي ارتش ايران چنان ماهرانه و مبتكرانه و غافگيرانه بود كه همه كشورهايي كه به صدام حسين كمك مي كردند انگشت به دهان ماندند. در اين عمليات كه ما ۶ هزار تن را از دست داديم، از دشمن ۱۶ هزار تن كشته و ۱۹ هزار تن اسير شدند.
در آزادسازي خرمشهر، بار ديگر دانش نظامي و هنر جنگي ايراني و هوشمندي رزمندگان ايران جهان را شگفت زده كرد. تاكتيك جنگي ارتش با پشتيباني جوانان فداکار سپاه پاسداران و جان بركفان بسيج به جهانيان ثابت كرد كه شكستن اراده دفاعي ايرانيان كار آساني نيست. اين هشداري باشد به برخي همسايگان آزمند و گمراه ما تا خود را از اين توهم كه پشتيباني سياسي و نظامي بيگانگان آنها را قدرتمند كرده است آزاد كنند.
كورش زعيم
شورای مرکزی جبهه ملی ایران
سوم خرداد ۱۳۹۷

منبع:پژواک ایران