احضار گسترده فعالان مدنی کُرد توسط پلیس سایبری ایران

یک سازمان حقوق بشری از موج وسیع احضار و بازجویی فعالان مدنی توسط پلیس سایبری ایران در استان‌های کردنشین کشور خبر داده است. حکم ۸ سال و نیم زندان افشین حسین‌پناهی، فعال مدنی کرد نیز در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است.

کمپین حقوق بشر ایران از موج گسترده احضارها و بازجویی‌های فعالان مدنی در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام خبر داده است. به گزارش کمپین، این موج از هفته‌های آخر سال گذشته (۱۳۹۶) آغاز شده و در سال جدید نیز ادامه پیدا کرده است.

این سازمان حقوق بشری از قول "یک منبع آگاه" نوشته است که پلیس سایبری ایران (فتا) از بسیاری از این فعالان بازجویی کرده و پرونده تعدادی از آنان به دادسرا فرستاده شده است. همین منبع در مورد کردستان گفته است که شعبه اول بازپرسی دادسرای سنندج اقدام به احضار فعالان حقوق بشر و مدنی این استان در روزهای نخستین سال ۹۷ کرده است.

اتهام ارتباط با "کانال‌های تلگرامی مخالف"

اجلال قوامی، فعال مدنی و سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان و دانا سیدعباسی از فعالان مدنی کرد، از جمله احضارشدگان به دادسرای کردستان پس از احضار و بازجویی در پلیس فتا هستند.

Iran - Kurden (kurdistan human rights organisation)

اجلال قوامی، سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان، از جمله احضارشدگان به دادسرای کردستان است

به گفته "منبع آگاه" کمپین حقوق بشر، اجلال قوامی در رابطه با اعتراضات دی‌ماه گذشته و "کانال‌های تلگرامی مخالف حکومت" مورد بازجویی قرار گرفته و در بازپرسی دادسرای کردستان به "ارتباط و همکاری با کانال‌های مخالف نظام"، "نشر اکاذیب و مطالب خلاف قانون" متهم شده است. به گفته این منبع، اجلال قوامی و دانا سیدعباسی نقد و نظرات خود را با هویت واقعی منتشر کرده و ارتباطی با کانال‌های تلگرامی ادعایی ندارند.

کمپین حقوق بشر ایران به نقل از منبع خود نوشته است که احضار فعالان مدنی از اوایل اسفندماه گذشته آغاز شده و بسیاری از آنان در شهرهای مختلف استان‌های کردنشین ایران "هم‌زمان به پلیس فتا و اداره اطلاعات" احضار شده‌اند. برخی از این فعالان به ارتباط با "کانال‌های مخالف نظام" متهم شده‌اند و از تعدادی نیز که به اطلاعات احضار شده‌اند خواسته شده که از برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن نوروز پرهیز کنند.

"ممنوعیت برگزاری نوروز"

به گفته "منبع" کمپین حقوق بشر ایران: «هرسال فعالان مدنی در شهرهای مختلف مراسم نوروز را برگزار می‌کردند و به هیچ فرد و فعال مدنی اجازه ندادند مراسم نوروز را مثل سال‌های گذشته برگزار کنند. خودشان یک جایی تعیین کردند و متولی نهادهای دولتی شدند. هشدار و تذکر دادند که نه مردم را دعوت می‌کنید برای مراسم نوروز و نه جایی برگزار می‌کنید. چنین موردی را اصلا تاکنون نداشته‌ایم و این اولین بار است. یک بدعت و خلاف قانون است. حتی در روستاها، کسانی که در سال‌های گذشته مراسم نوروز را برگزار می‌کردند خواسته‌اند و اجازه ندادند مراسم بگیریم».

طبق اطلاعات رسیده به کمپین حقوق بشر ایران، صباح حسنی، هاشم حسامی، هیوا یوسفی و اجلال قوامی در کردستان، سلیمان عبدی، محمد عابدی، علی حسینی، مظفر ابراهیم‌پور، حسن محمودی، عطا رحمان‌زاده، لقمان قریشی، هژیر شریفی، ژیار وحیدی و یاسر احمدی در دیگر شهرها و روستاهای کردنشین از فعالانی هستند که به اداره اطلاعات و پلیس فتا احضار و بازجویی شده‌اند. محمود جباری، حمدالله کارساز،امین جداری و حبیب مجیدی از دیگر فعالان احضارشده هستند.

سه فعال مدنی در کردستان و دیگر شهرهای کردنشین در گفت‌وگو با کمپین حقوق بشر در ایران احضار و بازجویی شدن خود توسط پلیس فتا را طی هفته‌های اخیرتأیید کرده‌اند. یکی از این فعالان به کمپین گفته است که پس از احضار توسط اداره اطلاعات ایلام، به او گفته شده است که حق هیچ‌گونه فعالیتی برای برگزاری مراسم نوروز را ندارد.

یک فعال مدنی دیگر به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است که در اسفندماه گذشته سه بار به پلیس فتا در کرمانشاه احضار شده و در ارتباط با "کانال‌های تلگرامی مخالف حکومت" مورد بازجویی قرار گرفته است. او به کمپین گفته است: «من هیچ ارتباطی با هیچ کانال تلگرامی کرد و غیرکرد موافق یا مخالف نظام ندارم، اما هیچ توجهی به توضیحات من نکردند و گفتند بعد از عید پرونده‌ام به دادسرا ارسال خواهد شد».

بیشتر بخوانید: سال ۹۶؛ سال ناامیدی و تغییرات ناچیز برای اقلیت‌های دینی و قومی

یک فعال مدنی کرد دیگر در سنندج نیز که به پلیس فتا احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته، به کمپین گفته است: «برخوردشان خیلی بد بود اصلا اجازه هیج توضیحی نمی‌دادند و تلاش داشتند که اتهاماتی که می‌زنند را به من بقبولانند. می‌گفتند که درباره اعتراضات دی ماه ۹۶ من به کانال‌های تلگرامی که خارج از کشور هستند خبر می‌داده‌ام و تشویش اذهان و نشر اکاذیب کرده‌ام. گفتند که منتظر احضاریه باشم و پرونده‌ام را می‌فرستند شعبه اول بازپرسی دادسرای سنندج. فقط من نیستم و خیلی‌ها در این مدت احضار شده‌اند و گویا سناریوی جدیدی نوشته شده که دارند اجرا می‌کنند».

تأیید حکم ۸ سال و نیم زندان برای افشین حسین‌پناهی

کمپین حقوق بشر ایران در گزارشی دیگر از تأیید حکم ۸ سال و نیم زندان افشین حسین‌پناهی، فعال مدنی کرد، خبر داده است. امجد حسین‌پناهی، برادر افشین حسین‌پناهی، به کمپین گفته است که دادگاه تجدیدنظر استان کردستان حکم زندان برادرش را به اتهام برگزاری مراسم نوروز ۱۳۹۶ در کردستان، "تبلیغ علیه نظام و به نفع حزب کومله کردستان" تأیید کرده است.

افشین حسین‌پناهی، اوایل تیرماه سال ۹۶ پس از محاصره ۴ تن از اعضا و وابستگان به حزب کومله کردستان توسط سپاه پاسداران که به کشته شدن ۳ تن و زخمی و بازداشت شدن برادرش رامین حسین‌پناهی انجامید، بازداشت شد. او که به ظن ارتباط با حزب کومله دستگیر شده بود، به ۸ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

حال به گزارش کمپین حقوق بشر ایران، این حکم عینا به تأیید دادگاه تجدیدنظر رسیده است. رامین حسین‌پناهی که ۲۴ ساله است، روز سوم تیرماه سال گذشته (۱۳۹۶) در حمله نیروهای سپاه پاسداران به گروهی از اعضا و وابستگان حزب کومله کردستان از ناحیه شکم، کمر و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بازداشت شد.

امجد حسین‌پناهی به کمپین گفته است که برادرش افشین صرفا به دلیل فعالیت‌های مدنی قانونی و نسبت فامیلی با یک عضو کومله بازداشت و محکوم شده است: «بعد از بازداشت رامین، سپاه برادر دیگرم افشین را به همراه سه نفر دیگر از فامیل به گمان این‌که ممکن است با این جریان و کومله ارتباط داشته باشند بازداشت کرد. در بازجویی ثابت شد ارتباطی با کومله و این جریان ندارند، ولی دادگاه به دلیل فعالیت‌های مدنی قدیمی، مثل برگزاری مراسم نوروز سال ۹۶ در کردستان یا تبلیغ به نفع کومله در سال‌های قبل، به هشت سال و نیم زندان محکوم کرد و حالا تجدیدنظر هم تایید کرده».

امجد حسین‌پناهی به کمپین حقوق بشر گفته است که هر دو برادرش، رامین و افشین، هم‌اکنون در زندان سنندج نگهداری می‌شوند. او درباره پرونده رامین حسین‌پناهی، که به اتهام عضویت در کومله در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده، نیز گفت، پرونده او پس از اعتراض، به شعبه ۳۹ دیوان عالی در قم ارسال شده، ولی هنوز به آن رسیدگی نشده است.

به گفته این فعال حقوق بشر: «فقط رامین عضو کومله بوده که الان مشخص شده در لحظه درگیری و بازداشت مسلح نبوده و سپاه ناگهانی حمله کرده و بدون ایست و هشدار به آنان شلیک کرده است، ولی تقریبا کل فامیل ما و برادر و خواهر و داماد ما را از آن زمان یا بازداشت کرده‌اند یا بازجویی و یا تهدید. رامین برادرم حکم اعدام گرفته، افشین برادر دیگرم به هشت سال و نیم محکوم شده، زبیر حسین‌پناهی پسر عمویم به شش سال و احمد امین‌پناه، دامادمان هم به پنج سال محکوم شده است و همه این‌ها به دلیل عضویت یک نفر در یک حزب سیاسی».

منبع:پژواک ایران