PEZHVAKEIRAN.COM تیغ تیز سانسور بر سر خانواده رسانه و کشتی
 

تیغ تیز سانسور بر سر خانواده رسانه و کشتی
محمودرضا گران

تیر و ترکش‌های استعفای رسول خادم از سمت ریاست فدراسیون کشتی ایران در هفتۀ گذشته هم کم نبود. واکنش‌ها به این موضوع با برگزاری مجمع ویژه هیأت رئیسه فدراسیون و با حضور محمدرضا داورزنی -معاونت ورزش حرفه‌ای وزارت ورزش- در روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۶، وارد فاز جدیدی شد؛ مجمعی البته بدون حضور هیچ‌یک از اهالی خانواده رسانه! رسول خادم در آخرین لحظات در مجمع حضور یافت، رسما استعفایش را تقدیم کرد و ضمن بیان گلایه‌هایی از دستگاه ورزش مبنی بر عدم حمایت از کشتی، جلسه را ترک کرد.
شماری از شاهدان، پس از ترک جلسه توسط خادم و عدم اصرار داورزنی بر باقی‌ماندن او، روایت کرده‌اند که رضا لایق دبیر فدراسیون، با بیان انتقادهایی تند نسبت به وزارت ورزش، دستگاه ورزش را به کارشکنی متهم کرد. داورزنی هم در مقام پاسخ‌گویی گفته بود: شما در جلسات قبلی هیچ حرفی در این‌باره مطرح نکرده‌اید و لایق افزوده بود: ما بارها گفتیم اما شما نخواستید که به دردهای ما توجه کنید.
لایق تلویحا و با اشاره به واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی‌ای منصوبین وزارت، بر خوشحالی آنها از رفتن رسول خادم تأکید کرد. روسای هیئت‌های استان‌ها که بیشترین اعضای مجمع را تشکیل می‌دهند، جملگی بر حمایت از رسول خادم اصرار داشتند به‌طوریکه داورزنی که تلاش‌های نافرجامی برای معرفی شخصی به‌عنوان سرپرست فدراسیون داشت، رسما و علنا تیرش به سنگ خورد. اگرچه پس از پایان جلسه عنوان شد که مجمع، فرصتی یکماهه برای انجام مذاکرات بیشتر به‌منظور راضی‌کردن رسول خادم برای بازگشت، درخواست کرده و وزارت ورزش پذیرفته تا کارها توسط نایب‌رئیس فدراسیون -حمید بنی‌تمیم- انجام شود اما حسن رحیمی دارنده پنج مدال المپیک‌وجهان و یکی از حاضران در مجمع در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها صراحتا تأکید کرد که «هیچ صحبتی از فرصت یکماهه به رسول خادم در جلسه مطرح نشد» تا ابهام‌ها درخصوص جزئیات گفت‌وگوها بیشتر شود.
 
پیش از برگزاری مجمع، نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی بر روی خروجی سایت فدراسیون کشتی ایران قرار گرفت. نامه‌ای بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی که در آن کشتی‌گیران ضمن اعلام حمایت از رسول خادم، خواهان این شدند که مسئله مسابقه با رقبای اسرائیلی با درایت رهبر به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شود؛ نامه‌ای بدون امضا و ذکر نام که البته هیچ‌یک از خبرگزاری‌های ایران حاضر به انتشار آن نشدند و خبرگزاری دانشجویان ایران -ایسنا- هم ساعتی پس از انتشار، آن‌را حذف کرد! به‌گفته شماری از اهالی رسانه‌ و خبرنگاران در ایران، فشارها برای بیان‌نکردن نام "اسرائیل" بر روی خانواده کشتی، رسانه‌ها و مطبوعات به‌حدی زیاد است که تهدیدِ از دست‌دادن موقعیت شغلی یکی از دغدغه‌های مهم آنهاست.

این فقط کشتی‌گیران ایرانی نبودند که در دام سانسور گرفتار شدند و صدایشان البته به جایی نرسید بلکه مصاحبۀ نناد 
لالوویچ رئیس تشکیلات جهانی کشتی نیز به تیر قهروغضب گرفتار شد و بخش‌های مهمی از گفته‌های لالوویچ با نشریه insidethegames سانسور شد! تنها یک قسمت که لالوویچ عنوان کرده بود «کشتی ایران همچون ریگی است در کفش ما» ترجمه شده بود. شدت حذف کردن جملات کلیدی لالوویچ به اندازه‌ای زیاد بود که خواننده‌ای اگر نمی‌دانست که اصل موضوع چیست، با خواندن آن مصاحبه، یقینا گیج می‌شد و سردرگم. بخش مهم مصاحبه لالوویچ به‌کلی ترجمه نشد و انتشار نیافت آنجائیکه او صراحتا گفت:

Iranian Wrestling Federation President Rasoul Khadem resigned from his position in protest at wrestlers being punished because of the county’s policy. we have some competitions soon in Iran and to run them without the President is not very easy.
Iranian authorities have to understand that they are harming not wrestling, but the whole of sport if they do not want their athletes to compete against Israelis.
It cannot be allowed by international sport authorities.
The only loser at the end is Iranian athletes.The whole sport movement should be united and explain to authorities that this cannot happen anymore. We have to understand that sport is completely independent from politics. We have the same with Ukraine and Russia, we have competitions coming up in both countries. But, we have assurances that the athletes will be able to compete without any problems. We know it is very difficult in Iran and we try not to interfere in politics, but we do not want politics to interfere with sport. 
 
ترجمه متن: رئیس فدراسیون کشتی ایران، رسول خادم از موضع خود در اعتراض به مجازات کشتی‌گیران به دلیل سیاست‌های کشور استعفا داد. ما برخی از مسابقات را به زودی در ایران برگزار خواهیم کرد و اجرای آنها بدون رئیس فدراسیون کار آسانی نیست
مقامات ایرانی باید بدانند که آنها فقط به کشتی آسیب نمی‌رسانند بلکه به تمام ورزش‌ها آسیب می‌زنند اگر آنها نخواهند ورزشکاران ایرانی در برابر اسرائیلی‌ها رقابت کنند
این موضوع توسط مقامات بین‌المللی ورزش اجازه داده نمی‌شود
تنها بازنده در پایان، ورزشکاران ایرانی هستند. تمام جنبش ورزش باید همبسته باشد و به مقامات ایرانی توضیح دهد که عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی دیگر نمی‌تواند اتفاق بیفتد. ما باید درک کنیم که ورزش به طور کامل از سیاست جداست. ما با اوکراین و روسیه مشابه همین مشکل را داریم اما در عین‌حال در هر دو کشور مسابقه داریم. ما اطمینان داریم که ورزشکاران بدون هیچ مشکلی قادر به رقابت خواهند بود. ما از دشواری‌های کار در ایران آگاهیم و سعی می‌کنیم در سیاست دخالت نکنیم البته ما متقابلا نمی‌خواهیم سیاست در ورزش دخالت کند. پایان ترجمه
نخستین پیامد رفتارهای سیاسی حاکمیت، پس‌گرفتن میزبانی مسابقات جام‌جهانی اهواز بود. مسابقاتی که پس از کش‌وقوس‌های فراوان و علی‌رغمگربه‌رقصانی‌های روس‌ها قرار بود در روزهای ۲۳ و ۲۴ فروردین ۹۷ برگزار شود اما به‌دلیل نامشخص بودن وضعیت فدراسیون کشتی ایران و علی‌رغم تلاش‌های کمیته‌ملی‌المپیک ایران برای بازگرداندن دوباره میزبانی، به‌کلی از تقویم فدراسیون جهانی کشتی حذف شد تا به‌یادِ آقایان داورزنی، سلطانی‌فر و شاهرخ شهنازی بیاورد که با دست‌زدن به یکسری اقدامات نمایشی، شاید بتوانند افکارعمومی را در داخل بفریبند، اما حریف سیاستمدار ورزیده و کارکشته‌ای همچون نناد لالوویچ نخواهند شد که عمرش را با والدینی دیپلمات، در چهارگوشۀ دنیا سپری کرده و درس‌هایی که آقایان سیاست‌باز، امروز می‌خواهند به او یاد بدهند را پیشاپیش فوت آب است .

 

 

منبع:پژواک ایران


محمودرضا گران

فهرست مطالب محمودرضا گران در سایت پژواک ایران 

* درد بی‌درمان ندانستن  [2020 May] 
* باقر یخ‌کشی پدیده‌ای بی‌مهار؛ شکست بزرگان و درخشش جوان‌‌ترهای کمتر دیده‌شده در جام یاشار دوغو   [2018 Jul] 
* یک قهرمان در همه‌حال باید احساس سرداری کند   [2018 Jul] 
*با استعفای احتمالی رسول خادم، چه کسی نماینده ایران در فدراسیون‌جهانی‌کشتی خواهد شد؟   [2018 Jul] 
*کشتی‌آزاد ایران در راه بازیهای‌آسیایی؛ میانگین‌سنی زیاد، اصلی‌ترین تهدید   [2018 Jun] 
*سرمایه‌سوزی کشتی ایران و اتلاف وقت با فرصت‌دادن به ابراهیم امامیِ قاضی‌القضات  [2018 May] 
*تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی/ گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش  [2018 May] 
* آقایان پیر و سیر، از زمان بازنشستگی‌تان هم گذشته  [2018 May] 
* حلقۀ گم‌شده‌ی کشتی ایران؛ جوانان زیر ۲۳سال  [2018 Apr] 
*تیغ تیز سانسور بر سر خانواده رسانه و کشتی  [2018 Mar] 
*سیمای نازل و فروپاشی اخلاقی یک قهرمان سوخت‌شده   [2018 Mar] 
*به یاد و خاطرۀ زنده‌نام ابوالفضل انوری   [2018 Feb] 
*دروغ‌گویی سیستماتیک، کنتور نمی‌اندازد  [2018 Feb] 
*بازی برد-برد مامیاش‌ویلی، خودزنی به‌سبک ایرانی  [2018 Jan] 
*شاگردان شایسته‌‌ی حمید باوفا؛ تاریخ‌ساز و طلایی‌تر از طلا  مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی فرزندان شایسته‌وشجاع ایران‌زمین  [2017 Aug] 
*کلیدِ گم‌شده‌ی کشتی ایران  [2017 Aug] 
*هیچ کیمیاگری نتوانسته که مس را طلا کند   [2017 Jul] 
*سنگینی مصیبت‌بار سایه‌ی سلیقه‌ی سخیفِ سیمای میلی  [2017 Jul] 
* سایه روشن‌های زندگی استاد عطاء بهمنش  [2017 Jun] 
*«داوران ترسو و فاقد تفکر حرفه‌ای ، آفت بزرگ کشتی ایران»  [2017 Jun] 
*«خبرنگاران ورزشی زرد، دروغ‌پردازان رسانه‌های عاشق کلیک»   [2017 May]