دیده‌بان حقوق بشر: ایران از اول ژانویه امسال سه متهم زیر ۱۸ سال را اعدام کرده

 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید ایران از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۱۸) حداقل سه مجرم نوجوان را اعدام کرده است.

این افراد متهمانی بوده‌اند که قبل از ۱۸ سالگی مرتکب قتل شده بودند.

این سازمان در بیانیه‌ای که امروز چهارشنبه (هفتم فوریه/ ۱۸ بهمن) منتشر کرده از مقام‌های ایرانی خواسته که "فورا و بدون پیش شرط" به مجازات اعدام برای برای کودکانی که زیر ۱۸ سال "مرتکب‌ جرم" شده‌اند پایان دهد.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر: به نظر می‌رسد ایران با اعدام چندین کودک و آغازی خونین در سال ۲۰۱۸ تصمیم دارد هر برداشت مثبتی که از اصلاحات سال گذشته‌اش بر قوانین اعدام‌های مواد مخدر به وجود آمده بود را از بین ببرد.حق نشر عکسAFPImage captionسارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر: به نظر می‌رسد ایران با اعدام چندین کودک و آغازی خونین در سال ۲۰۱۸ تصمیم دارد هر برداشت مثبتی که از اصلاحات سال گذشته‌اش بر قوانین اعدام‌های مواد مخدر به وجود آمده بود را از بین ببرد.

بنابر گزارش دیده‌بان حقوق بشردر روز چهارم ژانویه، مقام‌های زندان کرج امیرحسین پورجعفر را به جرم "تجاوز و قتل" به دختری سه ساله در ۱۶ سالگی اعدام کردند.

برهمین اساس، در روز ۳۰ ژانویه، علی کاظمی در زندان بوشهر در جنوب ایران به جرم قتلی اعدام شد که او در ۱۵ سالگی مرتکب آن شده بود.

این گزارش افزوده در همان روز در زندان نوشهر در شمال ایران، محبوبه مفیدی به جرم قتل همسرش در ۱۷ سالگی در سال ۲۰۱۴ میلادی اعدام شد.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، گفته است: "به نظر می‌رسد ایران با اعدام چندین کودک و آغازی خونین در سال ۲۰۱۸ تصمیم دارد هر برداشت مثبتی که از اصلاحات سال گذشته‌اش بر قوانین اعدام‌های مواد مخدر به وجود آمده بود را از بین ببرد."

او همچنین گفته است: "قوه قضاییه ایران چه زمانی می‌خواهد واقعا مأموریتش را انجام دهد؛ عدالت را تضمین کند؛ و این اقدام اسفناک اعدام کودکان را پایان دهد؟"

اعدام

ایران به همراه پاکستان، عربستان سعودی، و یمن از معدود کشورهایی است که از پنج سال پیش کودکان مجرم را اعدام کرده‌اند.

این در حالی است که این کشور به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته که اعدام کودکان مجرم را ممنوع می‌کند.

ایران در سال ۱۳۷۲ رسما این کنوانسیون را پذیرفت؛ مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد از طرف دولت این کشور "لازم‌الرعایه" نباشد.

اصلاحیه‌های قانون جزایی ایران اعدام کودکان مجرم را برای گروه‌های خاصی از جرایم از جمله مواد مخدر ممنوع می‌کند.

براساس آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۶ میلادی حداقل ۵۶۷ نفر در ایران اعدام شدند که خیلی کمتر از اعدام ۹۷۷ نفر در سال ۲۰۱۵ است.

ایران به همراه چین و عربستان سعودی بالاترین نرخ اعدام در جهان را دارند.

منبع:پژواک ایران