بازداشت همزمان دست‌کم پنج فعال مدنی در شهرهای مختلف ایران

 

بر اساس گزارش‌ها، روز پنج‌شنبه، ۱۲ بهمن، حداقل پنج فعال مدنی در شهرهای تهران، بهبهان و کرمانشاه بازداشت شده‌اند. دلیل بازداشت همزمان این فعالان مدنی در شهرهای مختلف ایران مشخص نیست.

توئیتر کمپین حقوق بشر در ایران و تعدادی از وب‌سایت‌ها خبر دادند که بهنام موسیوند، فعال مدنی، روز پنج‌شنبه در منزل پدری‌اش در تهران بازداشت شده‌است.

وب‌سایت هرانا نیز اعلام کرد که مأموران امنیتی آقای موسیوند را «به صورت خشونت‌آمیزی» بازداشت کرده‌اند.

بهنام موسیوند روز چهارشنبه، ۱۰ خرداد، پس از تحمل حدود یک سال حبس از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شده بود.

همچنین بر اساس گزارش تعدادی از وب‌سایت‌ها، سعید اقبال، فعال مدنی در کرمانشاه بازداشت شده‌است.

شیما بابایی
شیما بابایی

داریوش زند و همسرش شیما بابایی، دو فعال مدنی نیز در حالی که از تهران برای دیدار با خانواده آقای زند به بهبهان رفته بودند، بازداشت شده‌اند.

مسیح علی‌نژاد، خبرنگار ساکن آمریکا، در صفحه اینستاگرام خود نوشته که «مأموران وزارت اطلاعات با عنوان پستچی به خانه پدری داریوش زند مراجعه و سراغ او را گرفتند. پس از گشودن درِ منزل مأموران اطلاعات به داخل خانه هجوم برده و اقدام به بازداشت داریوش زند و همسرش شیما بابایی کردند.»

داریوش زند در اعتراضات دی‌ماه در تهران بازداشت و پس از ۹ روز با قرار کفالت آزاد شده بود. شیما بابایی نیز پنجم خرداد ۹۵ بازداشت و پس از یک هفته با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

اتهام‌های بابایی، «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی»، «توهین به رهبری»، «توهین به سران»، «ارتباط با بیگانه و رسانه‌های خارج از کشور» گزارش شده بود.

به نوشته خانم علی‌نژاد، این دو فعال مدنی که برای دیدار با خانواده داریوش زند از تهران به بهبهان رفته بودند، روز پنجشنبه در حالی بازداشت شدند که روز شنبه، هفتم بهمن‌ماه، شعبه ۱۰۹۰ دادگاه ارشاد تهران بدون آنکه احضاریه‌ای برای بابایی ارسال کند اقدام به برگزاری جلسه بررسی اتهامات وی کرده بود.

محمود معصومی یکی دیگر از بازداشت‌شدگان روز پنج‌شنبه نیز پیش از این روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ در تجمع هواداران محمدعلی طاهری بازداشت و پس از یک ماه با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

پس از آن تعدادی از وب‌سایت‌ها اعلام کرده بودند که آقای معصومی به ۱۲ سال زندان محکوم شده‌است.

وب‌سایت هرانا همچنین خبر داد که لیلا فرجی، فعال مدنی پس از چند ساعت بازداشت و بازجویی در روز پنج‌شنبه آزاد شده‌است.

پس از اعتراض‌های دی‌ماه نیز وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تعدادی از فعالان صنفی دانشجویی، فعالان کارگری و فعالان مدنی را در شهرهای مختلف ایران بازداشت کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، اکثر بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند اما هنوز تعدادی از آنان همچنان زندانی هستند.

منبع:پژواک ایران