سه تن از دستگیرشدگان اخیر در زندان های ایران کشته شده اند

به گزارش "کمپین حقوق بشر در ایران" یک جوان دست فروش، به نام وحید حیدری، که در جریان ناآرامی های شهر اراک در دهم دی ماه گذشته دستگیر شده بود، در زندان جان خود را از دست داده است. مقامات زندان مدعی اند که او در زندان خودکشی کرده و علت دستگیری او حمل ده گرم هروئین بوده است. عموی وحید حیدری، گفته است که جنازۀ برادرزاده اش را در شانزدهم دی ماه و در محلی که مأموران امنیتی در بهشت زهرای اراک تعیین کرده بودند، به سرعت دفن کرده اند.

تاکنون پزشکی قانونی گزارشی دربارۀ علت مرگ وحید حیدری منتشر نکرده است، هر چند مقامات امنیتی مدعی اند که جوان دستفروش با لباس هایش در زندان خود را به دار آویخته است. محمد نجفی وکیل دادگستری در اراک گفته است که به اعتقاد او وحید حیدری در زندان خودکشی نکرده و در نتیجۀ ضربات سنگین کشته شده است و حالا قاتلان او می کوشند با متهم کردن وی به اعتیاد و حمل مواد مخدر آبروی او را نیز ببرند. محمد نجفی افزوده است که حاضر است به طور رایگان دفاع از حقوق این قربانی را برعهده بگیرد. او تأکید کرده است که خانوادۀ وحید حیدری سخت تحت فشار مأموران امنیتی است. علی باقری از فعالان مدنی شهر اراک گفته است : یکی از بستگان وحید حیدری که جنازۀ او را دیده گفته است که شکاف عمیق و متورمی در سمت چپ سر او مشاهده کرده است. او گفته است که وحید حیدری را در زندان کشته اند و خانواده او را از انجام هرگونه مصاحبه با رسانه ها منع کرده اند. مراسم ختم وحید حیدری تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

در روزهای گذشته یک جوان دیگر به نام سینا قنبری که در جریان ناآرامی های جاری ایران دستگیر شد در زندان اوین جان سپرد. مقامات ایران مدعی شدند که سینا قنبری نیز در زندان خودکشی کرده است.

در این حال نسرین ستوده، وکیل دعاوی و فعال حقوق بشر در ایران، گفته است که یک زندانی دیگر به نام محسن عادلی در زندان جان خود را از دست داده است. هنوز مقامات جمهوری اسلامی ایران توضیحی در مورد این خبر و علت مرگ وی ارایه نداده اند. ند

 
 

منبع:پژواک ایران