PEZHVAKEIRAN.COM یک نماینده مجلس: وزارت اطلاعات دولت روحانی ۹۰ دانشجو را بازداشت کرده است
 

یک نماینده مجلس: وزارت اطلاعات دولت روحانی ۹۰ دانشجو را بازداشت کرده است

 

در حالیکه رئیس جمهوری ایران از «حق اعتراض» مردم ایران گفته، اما یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی فاش کرده وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی دست‌کم ۹۰ دانشجو را در سراسر کشور همزمان با اعتراض‌های گسترده بازداشت کرده اند.

روز جمعه ۱۵ دی، «پروانه سلحشوری» نماینده تهران در مجلس خبر داد تا روز جمعه ۱۵ دی، دست کم ۹۰ دانشجو در کل کشور در بازداشت شده اند. البته او گفته این رقم ممکن است بیشتر هم باشد اما اکنون (جمعه) ۹۰ نفر در بازداشت هستند.

روز یکشنبه ۱۰ دی، حسن روحانی گفته بود «انتقاد و اعتراض در همه امور حق مردم است». با این حال در یک هفته گذشته فرمانداران و استانداران دولت او، از اصلی ترین موانع برگزاری تجمع های اعتراضی توسط مردم بودند.

همچنین فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام توسط شورا‌ی‌عالیامنیت ملی صورت گرفت که رئیس آن حسن روحانی است و بیش از نیمی از اعضای این شورا از اعضای دولت هستند.

اعتراض به بازداشت ها

در ادامه بازداشت‌های دانشجویان دانشگاه‌های تهران، شورای صنفی ۳۰ دانشگاه ایران با انتشار نامه ای از وزیر علوم جمهوری اسلامی خواستند که برای آزادی این دانشجویان تلاش کند.

در این نامه که روز پنج شنبه ۱۴ دی منتشر شده به اسامی ۲۵ دانشجوی دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و علامه طباطبایی اشاره شده که در پی اعتراض های مسالمت آمیز در داخل دانشگاهها بازداشت شده‌اند.

بر اساس این نامه که نسخه ای از آن در وبسایت خبری هرانا منتشر شده است، فائزه عبدی‌پور، مجید مسافر، محمد خانی، سیاوش امجدی، محسن شاهسون، سینا غفاری از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بازداشت شده‌اند.

بازداشت شدگان دانشگاه تهران نیز لیلا حسین زاده، سینا ربیعی، محسن حق شناس، میکائیل قلی راد، پدرام پذیره، محمد محمدیان، علی مظفری، مهدی وهابی ثانی، سهیل موحدان، آرش آوری، دانیال ایمان، امیر حسین علم طلب، مجید اکبری، محسن ترابی، کسری نوری، عارف فتحی، محسن میرمحسنی و محمد جواهری هستند.

از دانشگاه صنعتی شریف نیز محمد شریفی مقدم ریابی بازداشت شده است.

با این حال به نظر می رسد که آمار دانشجویان بازداشت شده از این تعداد نیز فراتر رفته است چرا که نام برخی از دانشجویانی که روز پنج شنبه بازداشت شدند در این نامه ذکر نشده است.از جمله سهیل آقازاده، فرزند محمد آقازاده روزنامه نگار. سهیل آقازاده دانشجوی دانشگاه تهران است.

«کمپین حقوق بشر در ایران» نیز از بازداشت شماری از دانشجویان و فعالان دانشجویی، از جمله احسان محمدی و سینا عمران خبر داد.

سایت خبری هرانا نیز از بازداشت چند فعال دانشجویی خبر داد و نوشت سها مرتضایی دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران، امین اصانلو و پیمان گراوند از فعالان دانشجویی بازداشت شده اند.

View image on Twitter
 

موج بازداشت  در ایران:  دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران امروز دستگیر شد  

 

 

بر اساس آخرین آماری که از جمع بندی آمارهای پراکنده اعلام شده توسط مقامات به دست آمده است، تا کنون بیش از ۱۷۰۰ نفر در اعتراضات اخیر ایران بازداشت شده اند.

منبع:پژواک ایران