دلقک اسلحه‌ فروش
محمدرضا پورشجری

 
آمریکای امروز با دونالد ترامپ لجنزار سرمایه‌سالاری و گونۀ "سرمایه‌دار بی وجدان" را به نمایش گذاشته است. چند ماه پیش در سفر به عربستان سعودی جهان شاهد بود که دونالد ترامپ به قصد چاپلوسی و در نهایت فروش میلیاردها دلار ابزار آتش و مرگ و نابودی، با شرکت در عقب‌افتاده‌ترین رسم و رسوم قبیله‌ای یعنی رقص شمشیر، دلقک بازی چندش آوری از خود نشان داد که همگان را دچار شگفتی و حیرت ساخت.
این روزها نیز مردک لات و لمپن و جاهل، دوره راه افتاده تجهیزات مرگ و نیستی عرضه می‌کند. این بنگاهی و املاکی و دلال پول‌پرست سابق که اکنون با فروش اسلحه زمینۀ گسترده‌تری برای فعالیت‌های خود پیدا کرده است، دولت‌ها را تشویق می‌کند تا وسایل خونریزی و قتل و کشتار همنوعان خود را از وی بخرند. خجالت نمی‌کشد که در مقام رئیس‌جمهوری تاثیرگذارترین کشور جهان، به جای اینکه مردم دنیا را به صلح و زندگی و زیبایی و شادی و سازندگی و رفاه دعوت کند، آنان را با به رخ کشیدن زور و قدرتمندی کشور خود و تهدید ضمنی، مجبور به خرید سلاح‌های مرگبار می‌کند. این آدم بی حیا و وقیح حتا به کشور کوچک و فقیری چون ویتنام هم رحم نمی‌کند و آن را تحت فشار قرار داده تا با پول نان مردم گرسنۀ خود، ابزارهای کشتار انسان‌ها را که غول‌های بی مغز اسلحه‌ساز آمریکایی ساخته‌اند از وی بخرند.

می‌دانیم که صنعت تولید سلاح یکی از سودآورترین صنایع تولیدی است و مصنوعات این صنعت را به ده‌ها برابر هزینۀ تولید آن به فروش می‌رسانند؛ علاوه بر اینکه آموزش و پشتیبانی و تعمیر و نگهداری و فروش لوازم یدکی و قطعات این تسلیحات به خودی خود کسب و کار پرسودی است. همچنین فروش سلاح، انواع وابستگیهای علمی و فنی و سیاسی و امنیتی به کشور سازنده و فروشنده را به دنبال دارد. این تجهیزات شرایط ناخواسته ای را به خریدار تحمیل می‌کند که هیچ یک از تولیدات صنعتی دیگر دارای چنین ویژگیهایی با این شدت و وخامت نیست.
هر کشوری که از آمریکا و انگلستان و روسیه و فرانسه و کلاً از کشورهای قدرتمند صنعتی اسلحه بخرد، آگاهانه یا بی خبر غلام حلقه بگوش این قدرت‌ها خواهد بود. فقر و گرسنگی و پریشانی‌های اقتصادی و اجتماعی، پیامدهای ضروری و اجتناب ناپذیر خرید سلاح‌های گران و مرگبار و غالباً بلااستفاده از قدرت های استعماری است.
آمریکا در منطقه ای که ما زندگی می‌کنیم، هم توسط اسرائیل و هم به کمک جمهوری اسلامی، از دیرباز و پیوسته ترس و تهدید و ناامنی تولید می‌کند و سلاح می‌فروشد. اکنون کره شمالی نیز با ایجاد رعب و وحشت توسط سلاح‌های کشتار جمعی خود، غیرمستقیم به یاری کارخانه‌های تولید مرگ و سرمایه داران اسلحه ساز آمریکایی برخاسته است تا کشورهای شرق و جنوب آسیا را مورد دستبرد و چپاول قرار دهند.

در جهان امروز اسلحه به هیچ وجه امنیت نمی آورد. انبارهای تسلیحات مرگبار به خودی خود منطقه پیرامون خویش را دچار ناامنی می‌سازند و به رقابتی ابلهانه دامن می‌زنند که سود آن فقط و فقط به جیب سرمایه داران اسلحه ساز بی وجدان سرازیر می‌شود. جهان امروز به شدت نیازمند جنبشی مردمی و جهانی و فراگیر علیه سازندگان سلاح و کارخانه‌داران و سرمایه‌سالاران و سهامداران بی اخلاق اسلحه‌ساز است. این امر مهم به تحولی در وجدان و باور و انسانیت و ارزش های انسانی دنیای کنونی وابسته است که متأسفانه از این جهت حتا اندک چشم انداز روشن و افق امیدوار کننده‌ای فراروی بشر دیده نمی‌شود.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
14 نوامبر 2017
سیامک مهر (پورشجری)
siamakmehr1960@gmail.com
 

منبع:پژواک ایران


محمدرضا پورشجری

فهرست مطالب محمدرضا پورشجری در سایت پژواک ایران 

*علیه جنگ   [2019 May] 
*بحث با الاغ ممنوع  [2019 Mar] 
*سال آخر (برگی از تاریخ)   [2018 Oct] 
*علی و حوضش   [2018 Aug] 
*چند نکته پیرامون مسئلۀ زن در اسلام   [2018 Mar] 
*فاجعۀ حجاب  [2018 Feb] 
*جنبش دی‌ماه از دریچه‌ای دیگر   [2018 Jan] 
*تکلیف ما با آخوندها چیست؟  [2018 Jan] 
*حکایت تکراری زمانه‌های سرکوب   [2017 Dec] 
*دلقک اسلحه‌ فروش   [2017 Nov] 
*اعدام یعنی توحش (به مناسبت 10 اکتبر روز جهانی مبارزه با اعدام)   [2017 Oct] 
*گفتاری پیرامون جنبش ضد‌اسلامی  [2017 Oct] 
*دشمن درون   [2017 Aug] 
*پیام‌های کوتاه (۲) (برای آنانکه چون من چشم‌انتظار مرگ اهریمنند.)  [2017 Jun] 
*به مناسبت 20 ژوئن روز جهانی پناهندگان  [2017 Jun] 
*پیرامون اسارت بشری   [2017 Jun] 
*وقاحت نبوی   [2017 Apr] 
*رویاهای رسولانه 18+  [2017 Apr] 
*شاعرملیِ بیگانه پرست!  [2017 Mar] 
*آتش متعال  [2017 Mar] 
*ضرورت شادی بر مرگ حاکم جائر  [2017 Jan] 
*نگاهی دیگر به پدیدۀ داعش   [2016 Dec] 
*زندگی در قلمرو مرگ  [2015 Mar] 
*ولایت فقیه چینی  [2013 May] 
*انتخابات : تحریم یا بایکوت ؟  [2012 Jan] 
*در محاکمه اسلامی  [2012 Jan] 
* بیداری اسلامی ومسئله تروریسم  [2011 Dec] 
*آخرین مقاله وبلاگ نویس سیامک مهر(محمدرضا پورشجری) از زندان رجایی شهر  [2011 Oct]