PEZHVAKEIRAN.COM وزارت دارایی آمریکا سپاه پاسداران را تحریم کرد
 

وزارت دارایی آمریکا سپاه پاسداران را تحریم کرد

 

وزارت دارایی آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دلیل حمایت از "گروه‌های تروریستی" در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

در متن اطلاعیه وزارت دارایی آمریکا آمده است که سپاه به دلیل فعالیت‌های سپاه قدس در حمایت از "گروه‌های تروریستی" حزب‌الله، حماس و همچنین طالبان در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد.

دونالد ترامپ امروز، ۱۳ اکتبر، هنگام اعلام سیاست‌های جدیدش درباره برجام تاکید کرد که از وزارت دارایی آمریکا خواسته سپاه را تحریم کند. دقایقی بعد اطلاعیه وزارت دارایی در این‌باره منتشر شد.

همچنین سه شرکت صنایع شهید علم‌الهدی، فناموج و راستافن به دلیل ارائه خدمات فنی و تسلیحاتی به سپاه و برنامه موشکی ایران به فهرست تحریم‌های وزارت دارایی اضافه شده است.

پیش‌تر وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود که سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نمی‌گیرد "به خصوص به دلیل پیچیدگی‌ها در میدان جنگ".

فرمانده سپاه پاسداران ایران پیش‌تر در واکنش به احتمال قرار گرفتن در فهرست گروه‌های تروریستی نیروهای آمریکا در منطقه را تهدید کرده بود.

بر اساس اطلاعیه وزارت دارایی و سخنان دونالد ترامپ سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نگرفته است.

بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی در نیویورک می‌گوید این اطلاعیه جدید وزارت دارایی تغییر چندانی در وضعیت سپاه ایجاد نخواهد کرد چرا که در حال حاضر سپاه تحریم است و شرکت‌های آمریکایی اجازه ندارند با سپاه معامله کنند.

سپاه ایران پیش‌تر در سال ۲۰۰۷ به دلیل برنامه‌های موشکی و نقش داشتن در برنامه هسته‌ای ایران تحریم شده بود. در سال ۲۰۱۱ هم تحریم‌های حقوق بشری به تحریم‎‌های قبلی این نیروها افزوده شد. اما اکنون سپاه به دلیل حمایت نظامی، تسلیحاتی و آموزشی از "گروه‌های تروریستی" در فهرست تحریم‌های وزارت دارایی آمریکا قرار گرتفه است.

در اطلاعیه وزارت دارایی آمریکا یکی از دلایل تحریم سپاه پاسداران ایران، حمایت از بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، اعلام شده است. وزارت دارایی ایران گفته است که ایران حامی اصلی بشار اسد در "برخورد بی‌رحمانه" با مردم کشورش است.

حسن روحانی امروز دقایقی بعد از اعلام استراتژی تازه دونالد ترامپ درباره برجام از سپاه حمایت کرد و گفت برنامه‌های موشکی این کشور "مضاعف‌تر" خواهد شد.

او بار دیگر سپاه را در کنار ملت ایران و حامی ملت‌های مظلوم منطقه توصیف کرد و گفت مسلم است که سپاه در برابر تجاوزهای داعش که توسط آمریکا به وجود آمده، از ملت‌های عراق، سوریه، یمن و ... حمایت خواهد کرد.

منبع:پژواک ایران