نامه مولوی عبدالحمید و جواب آیت‌الله خامنه‌ای
عبدالستار دوشوکی

 

Abdolsatar_Doshouki.jpgآیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی برای اولین در سال های اخیر به آخرین مکاتبه مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و شاخص ترین رهبر مذهبی اهل سنت ایران جواب داده است. تا به امروز نامه های متعدد مولانا عبدالحمید بی جواب مانده بودند. چندین نکته مهم در این جوابیه کوتاه که ماه پیش فرستاده شده بود و امروز علنی گردید، نهفته است که با اندکی پالایش املایی و رمزگشایی می توان آن را از منظر تحلیلی و محتوا مورد مداقه "متفاوتی" قرار داد، تا معنی شفاف این جوابیه کوتاه آشکار شود.

آخرین نامه مولانا عبدالحمید به رهبر جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۱ مرداد ماه سال جاری فرستاده شد. در آن نامه علاوه بر تعارفات و عرض ارادت و به نوعی بیعت سیاسی رایج، دو درخواست مهم و مشخص ذکر شده بود. اولین درخواست برای رفع تبعیضات مذهبی بر علیه اهل سنت و نابرابری های ۳۸ ساله در رده های مختلف کشور در استخدام ها و واگذاری های مسئولیت ها و مناصب در مرکز و مناطق مختلف کشور بود. در نامه آمده است که "تبعیض و نابرابری بر علیه اهل سنت بیداد می کند. به نحوی که اگر ما گزارش جزئیات آن را از مناطق سنی نشین و مرکز کشور خدمت حضرتعالی تقدیم کنیم، قطعا خاطر مبارک مکدر خواهد شد".

درخواست دوم در مورد آزادی نماز های یومیه و نماز جمعه اهل سنت در کلان شهرها و به ویژه تهران بود که اهل سنت حق خواندن نماز جماعت حتی در یک نمازخانه اجاره ای در ام القرای جهان اسلام و بیرق دار وحدت بین شیعه و سنی را ندارند.

آیت الله خامنه ای در جوابیه خویش با نفی تبعیض تاکید کرده است که "همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچگونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند". اگرچه این سخن بسیار زیباست، اما متاسفانه برای بسیاری از ناظران نوعی تناقض آشکار و دوگانگی در حرف و عمل در این جوابیه نهفته است. زیرا اصل ۱۲ قانون اساسی تصریح می کند: "دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری است و این اصل الی الابد غیرقابل تغییر است".

بر طبق قانون اساسی از جمله اصول ۱۰۹ و ۱۱۵ رهبر و رئیس جمهور باید شیعه باشند. اکثر مقامات جمهوری اسلامی نظیر رئیس قوه قضائیه در قانون و یا عمل باید شیعه اثنی عشری باشند. در نتیجه چگونه می توان بر اساس قانون اساسی (که در آن اساس تبعیض و نابرابری بر پایه مذهب تصریح شده است) تبغیض و نابرابری را "ناروا" قلمداد کرد؟

نکته حائز اهمیت دیگر تاکید آیت الله خامنه ای بر رفتار همه ارکان جمهوری اسلامی بر اساس معارف دینی (قاعدتا منطبق با فقه تشیع) است معارف دینی یعنی فهم و استنباط و استخراج فقها و مجتهدین جامع الشرایط اهل تشیع از دین و احکام الهی که توسط مراجع تقلید ترویج می شود.

در نتیجه اگر این جوابیه را در آینه قانون اساسی و معارف شیعه مورد بررسی استفهامی و شرح شرعی قرار بدهیم؛ کاملا روشن است که آیت الله خامنه ای مولانا عبدالحمید را با "زیباگویی" کلامی و متناقض اما هوشمندانه به معارف دینی شیعه و قانون اساسی رجوع می دهد. و به نوعی تاکید می کند که با تمسک به قانون اساسی جاری کشور و معارف دینی حاکمیت متعاله و غالب در جمهوری اسلامی نباید اجازه داد "دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند".

مولانا عبدالحمید در نامه پر از مهر و تکریم و تمجید و احترام نسبت به رهبر جمهوری اسلامی بر وحدت و برادری تاکید کرده بودند. سوال اساسی اینجاست آیا شایسته بود در جواب به نامه سرشار از ارج و عزت مولانا عبدالحمید، آیت الله خامنه ای از واژه هایی نظیر نفوذ "خناسان" و دشمنان این مرز و بوم استفاده کند؟ اصولا کاربرد چنین واژه هایی در این جوابیه چه ارتباط و موضوعیتی داشت؟ وانگهی مولانا عبدالحمید درخواست های مشخصی را مطرح کرده بودند، که در جوابیه آیت الله خامنه ای به هیچگونه حکم حکومتی و کارزار و طرق عملی و قانونی برای رفع این تبعیضات اشاره ای نشده است.

اگرچه همه مقامات جمهوری اسلامی همواره نفس تبعیض را مردود دانسته و منکر وجود تبعیضات مذهبی در کشور شده اند. با اینحال آیت الله خامنه ای در نامه خویش موضع دیرینه جمهوری اسلامی را تکرار کرده است. و هیچ سیاست جدیدی برای رفع تبعیضات مرسوم و نهادینه شده قانونی و فراقانونی ارائه نکرده است.

بسیاری این سوال را مطرح می کنند که به راستی کدام "دشمن" و به اصطلاح "خناس" در قانون و یا سخن و یا در عمل بین شیعه و سنی تفرقه افکنی کرده است؟ چه کسانی و بر اساس کدام معارف دینی اهل سنت را از مجالس تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری حذف کردند؟ چرا علیرغم مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری و آرای میلیونی، اهل سنت ایران از حق داشتن وزیر و معاون وزیر و استاندار و همه مناصب بالای کشوری و لشکری محروم هستند؟

آیا واقعا دست دشمنان این مرز و بوم و "خناسان" در کار است تا از طریق اعمال تبعیض و نابرابری و اعمال سلیقه ای و مذهبی در صف نهست یا به عبارتی غیرموجود (در عمل) اتحاد شیعه و سنی تفرقه افکنی کنند؟

از این جوابیه کاملا هویداست که این در هنوز بر همان پاشنه قدیمی می چرخد و نباید انتظار تغییر عملی محسوسی در رفتار حکومت ایران با اهل سنت داشت.

عبدالستار دوشوکی

رئیس مرکز مطالعات بلوچستان در لندن
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع:بی بی سی


عبدالستار دوشوکی

فهرست مطالب عبدالستار دوشوکی در سایت پژواک ایران 

*ایران: ملتی پریشان و سرگردان بین پاسارگاد و کربلای معلی [2017 Nov] 
* آی ملت، به داد ما برسید [2017 Sep] 
*نامه مولوی عبدالحمید و جواب آیت‌الله خامنه‌ای [2017 Sep] 
*چرا از سخنان حسن روحانی باید حمایت کرد [2017 Jul] 
*طرح توسعه سواحل مکران یا نابودی بلوچستان؟ [2017 Jul] 
*شکست مفتضحانه اپوزیسیون در انتخابات  [2017 May] 
*چرا اهل سنت و اقوام نباید به روحانی رای بدهند [2017 May] 
*چرا در ایران روز جهانی زبان مادری جشن گرفته نمی شود؟  [2017 Feb] 
*بلوچها بعنوان اجنبی از حق اجاره منزل در بیدخون عسلویه محروم شدند [2016 Dec] 
*دلیل مخالفت با فراکسیون اقوام در مجلس چیست؟ [2016 Nov] 
*چرا بلوچها با امکانات و شرایط ۱۰۰ سال قبل زندگی می‌کنند؟ [2016 Oct] 
*رفراندوم بریتانیا و رای خروج از اتحادیه اروپا  [2016 Jun] 
*نظر زیگموند فروید در مورد حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی [2016 Apr] 
*سفر بی ثمر رئیس جمهور به پاکستان  [2016 Mar] 
*مهندسی گسترده در انتخابات زاهدان [2016 Feb] 
*سخنی کوتاه با معاون رئیس جمهور در مورد اعدام مردان یک روستا [2016 Feb] 
*پایان دوران حسینعلی شهریاری در زاهدان و بهارستان [2016 Feb] 
*چرا باید انتخابات را تحریم و حامیان آن را نفی کرد؟ [2016 Feb] 
*چرا هموطنان در مقابل «رنج بلوچستان» بی تفاوت هستند؟ [2015 Dec] 
*رانتخواری بیسابقه وزیر صنعت در پروژه های منطقه آزاد چابهار [2015 Sep] 
*چرا توافق هسته ای به سود منافع استراتژیک ملت ایران است؟ [2015 Jul] 
*جام زهر هسته ای با نرمشی واقع بینانه [2015 Apr] 
*روز جهانی زبان مادری: فارسی را پاس بداریم بقیه زبانها را زاپاس [2015 Feb] 
*ترسیم فقر مطلق مردم بلوچستان در آغاز «دهه زجر» [2015 Jan] 
*بی‌اطلاعی يا تبليغات سوء بر عليه بلوچ‌ها؟ [2014 Dec] 
*هویت ایرانی به روایت دکتر عطاالله مهاجرانی [2014 Dec] 
*فتوای جدید جبهه ملی: تشیع از ارکان مهم ملیت ایرانی است [2014 Nov] 
* روشنفکر ایرانی به روایت مسعود بهنود؟  [2014 Nov] 
*نقدی بر عملکرد صدا و سیما، آیا بلوچ ایرانی نیست؟ [2014 Sep] 
*بلوچ ها و روز جهانی قربانیان ناپدید شدن های اجباری [2014 Aug] 
*احتمال تجزیه عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان و عواقب آن برای ایران [2014 Jun] 
*نقدی بر عملکرد و اهداف درازمدت بخش فارسی بی بی سی و صدای آمریکا [2012 Dec] 
*نقدی بر فرهنگ بهتان و بدعت گذاری [2011 Oct] 
*سکولاریسم نو ! نواختن شیپور از سر گشاد آن [2011 Sep] 
*به یاد مـاشـاءالله بــامـری موسقی‌دان بلوچ که امروز به خاک سپرده شد [2011 Jul] 
*پروژه الماس فریب، درس آموزنده ای برای اپوزیسیون [2011 Jun] 
*در ذهـن بمبگذار انتحاری بلوچ چه میگذرد؟ [2011 May] 
*آمدند، نشستند و گفتند و رفتند ! [2011 Apr] 
*اعدام ۱۱ بلوچ و انتقامجویی جمهوری اسلامی از بمبگزاری چابهار [2010 Dec] 
*کشتار چابهار توسط جندالله وعکس‌العمل بلوچ‌ها [2010 Dec] 
*حقایق زندگی عبدالمالک ریگی از صعود تا سقوط  [2010 Jun] 
*نقدی برمنشور جنبش سبز و موضع اپـوزیـسـیـون سـکولار برونمرزی [2010 Jun] 
*فتواي تكان دهنده شيخ در مورد صدها ميليون مسلمان سنی مذهب [2009 Feb]