در میان سکوت رسانه‌های دولتی و حامیان حسن روحانی، مدیران کانال‌های تلگرامی «اصلاح‌طلب»، به حبس از دو تا پنج سال محکوم شده‌اند. عدم واکنش و موضع گیری دولت نسبت به این موضوع با واکنش برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده است. آنها از حمایت نکردن روحانی و نزدیکانش از این فعالان رسانه‌ای گلایه مندند.

روزنامه نگاری در ایران/ کارتون از اسد بینا‌خواهی

وکیل جمعی از مدیران کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب اما با اعلام خبر صدور احکام موکلان خود گفته است: «مدیران کانال‌های تلگرامی بازداشت شده جمعا به ۲۳ سال حبس محکوم شدند.»

علی مجتهدزاده به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است از طریق وثیقه گذاران به متهمان این پرونده اعلام شده برای ابلاغ حکم به دادگاه مراجعه کنند: «تمام افراد به دادگاه مراجعه کرده و حکم به آنها ابلاغ شده است.»

به گفته این وکیل دادگستری، بر اساس آرای صادر شده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب نیما کشوری و علی احمدنیا هر کدام به پنج سال حبس، سعید نقدی و جواد جمشیدی هر کدام به چهار سال حبس و سبحان جعفری تاش به سه سال حبس محکوم شده‌اند.

مجتهدزاده گفته است از آنجا که مجتبی باقری خارج از تهران بوده، حکمش روز شنبه به او ابلاغ می‌شود: «گویا حکم ایشان هم دو سال حبس است.»

بر اساس گفته‌های این وکیل دادگستری، حکم این پرونده نزدیک به ۶۰ صفحه است که او هنوز موفق به مطالعه کامل آن نشده است: «شنبه یکی از وکلا برای گرفتن کپی از حکم به دفتر دادگاه مراجعه می‌کند. گویا برخی از متهمان این پرونده نیز به مدت دو سال از برخی حقوق اجتماعی محروم شده‌اند.»

این حکم بدوی و قابل تجدیدنظر خواهی است. مجتهدزاده نیز گفته است: «قطعا در مرحله تجدیدنظر تیم حقوقی قوی‌تر می‌شود تا بتوانیم از نظر وکلای دیگری هم در پرونده استفاده کنیم.»

پیش از این، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه گفته بود در کانال‌های تلگرامی نزدیک به اصلاح‌طلبان، مطالب «ضدامنیتی، مستهجن و خلاف عفت عمومی» منتشر شده و آنها با «سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان» در ارتباط بودند.

از سوی دیگر اما محمود علوی، وزیر اطلاعات به شکل مستقیم و حسن روحانی، رییس جمهوری، به صورت تلویحی خواهان آزادی این افراد شده بودند. ‎

محسنی اژه‌ای در واکنش به درخواست آزادی مدیران کانال‌های تلگرامی از سوی محمود علوی گفته بود در این پرونده مطالبی علیه وزیر اطلاعات مطرح است و به همین دلیل او نمی‌تواند درباره این موضوع اظهارنظر کند.


در همین زمینه