شاگردان شایسته‌‌ی حمید باوفا؛ تاریخ‌ساز و طلایی‌تر از طلا
مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی فرزندان شایسته‌وشجاع ایران‌زمین  

محمودرضا گران

Image result for ‫کشتی فرنگی جوانان جهان‬‎
 
کشتی‌فرنگی ایران برای سالهایی طولانی، طعم تلخ تبعیض را تجربه کرده و فدراسیون‌های بسیاری بوده‌اند که نگاهی نابرابر به آنان داشته‌اند. از اولیّن روزی که نخستین سنگ بنای کشتی‌فرنگی را کار می‌گذاشتند، سهمی کوچک‌تر، امکاناتی محدودتر و البته انتظاراتی کمتر را به فرزندان شایسته‌ی فرنگی‌کار ارزانی داشته‌اند امّا در تامپره فنلاند یک‌بار دیگر ثابت شد که این رشته‌ی زیبا و پرتحرّک فقط متعلق به چشم‌آبی‌ها و موبورها نیست و درخشش سه‌نشان تاریخی‌ و طلایی المپیک لندن، می‌تواند بازهم تکرار شود اگر نسل طلایی جدیدی که سربرآورده و بزرگی می‌کند را درست ببینیم، اگر آنها را پشت دیوار بلند سلیقه‌های خاص، سرخورده نکنیم و اگر با همین فرمان، اجازه دهیم قدم به مرحله‌ی بالاتر بگذارند. پویا دادمرز، کرامت عبدولی و امین کاویانی‌نژاد با کسب نشان‌های طلایی‌رنگ از رقابتهای جهانی جوانان، نه فقط بر سکوی نخست ایستادند که نمایشی درخشان از «هنر کشتی» را به تصویر کشیدند و مقابل چشمان فنلاندی‌های کشتی‌فهم، فریاد شایستگی سردادند همچنانکه آرمان علیزاده و امین میرزازاده با کسب نشان‌های نقره و برنز سهمی مهم در برتری تیمی ایران ایفا کردند؛ اتفاقی که برای اولین‌مرتبه رخ داد و رکوردی جالب را به ثبت رساند.
 آرمان علیزاده
۲۲سال می‌گذرد از روزی که بهمن طیّبی و محسن سوریان -برادر حمید سوریان دارنده‌ی هفت مدال طلای المپیک‌وجهان و پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران- با مدال طلای مسابقات قهرمانی امیدهای جهان در تهران، از شایستگی‌های خود دفاع کردند و دیوار ناامیدی‌ها را شکستند. بعدها بهمن طیّبی که می‌توانست خاطره‌ی دلاوریهای رحیم علی‌آبادی -دارنده سه نشان المپیک‌وجهان در ده‌های ۶۰ و ۷۰میلادی- را زنده کند، درست تحویل گرفته نشد همچنانکه محسن سوریان در چنبره‌ی کج‌سلیقه‌گی‌ها، شاگردبازی‌ها و استعدادسوزی‌ها، ساکت و بی‌صدا رفتند و پشت شمشادهای فراموشی و نسیان، از یادها و خاطره‌ها محو شدند. مجددا بهمن طیبی در سال ۱۹۹۷، سردار پاشایی در سال ۱۹۹۸، مجید رمضانی و مسعود هاشم‌زاده در سال ۲۰۰۱، حمید باوفا در سال ۲۰۰۳، حمید سوریان و داود عابدین‌زاده در سال ۲۰۰۵، رضا اسدپور و امیر علی‌اکبری در سال ۲۰۰۷، سعید عبدولی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، زنده‌یاد بابک قربانی در سال ۲۰۰۹، فرشاد عیسوند در سال ۲۰۱۳ و رضا خدری در سال ۲۰۱۵ دیگر دارندگان نشان طلای قهرمانی جوانان جهان در بیست سال اخیر هستند.
 
 کشتی فرنگی جوانان جهان؛ حریفان چهار نماینده ایران مشخص شدند
 
حمید باوفا سرمربی ۳۴ساله، فهمیده و جوان تیم کشتی‌فرنگی ایران خود قهرمان جوانان جهان شده و تمام مراحل ترقّی و پیشرفت را گام‌به‌گام طی کرده است. او در مدتی کوتاه توانست حاصل زحمات طاقت‌فرسای رضا سیم‌خواه نایب‌قهرمان سال ۱۹۹۱جهان و سرمربی پیشین تیم جوانان- را به بهترین وجهی جمع‌وجور کرده و بعد از فتح سکوی نخست آسیا، در تامپره فنلاند تاریخ‌ساز شود. شاگردان باوفا که شماری از آنها در رده‌سنی نوجوانان با علی اشکانی به‌خوبی با دانستنی‌ها و آموزش‌های فنّی آشنا شده بودند، در مرحله‌‌ی حسّاس انتقالی از نوجوانان به جوانان به‌درستی طیّ مسیر کرده‌اند و صرف‌نظر از برد‌وباخت، این بچّه‌ها درست می‌ایستند، درست گارد می‌گیرند، وقتی جلو می‌افتند، اداره‌کردن کشتی و اگر عقب می‌افتند، تغییر تاکتیک مبارزاتی را نسبتا خوب اجرا می‌کنند و از این‌ها مهم‌تر برای این رده‌سنی، روحیّه جنگنده و اشتیاق وصف‌ناپذیری است که موتورمحرّکه تیم است تا نفرات جوان و آینده‌سازان ایران، خود از اولین لحظه، کشتی را آغاز کنند و حریفان را در مخمصه‌ی فشارهای دائمی دست‌ها، اسیر کنند و مستأصل. بچه‌های حمید باوفا به معنای دقیق‌کلمه "فرنگی‌کار" هستند و برای کسب موفقیت در آن انگیزه‌های بسیاری دارند.
 
Image result for ‫حاج صفی و شجاعی‬‎
 
دیشب آسمان پرستاره کشتی ایران یک‌بار دیگر غرق نور و ستاره‌ شد همچنان‌که چندی پیش‌تر مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی فوتبالیست‌های شایسته ایران‌زمین، بر دیوارِ بلندِ تابویی‌ غیرانسانی، تَرکی اساسی انداختند و با شرکت در رقابتی منصفانه با باشگاهی از کشور اسرائیل، بارِ دشوارترین استرسِ همیشگیِ خانواده‌ی کشتی را کم کردند. بارها گفته‌شده و نیازی به توضیح بیشتر نیست که ورزش جای دعواهای سیاسی نیست و نباید بیش از این خانواده بزرگ کشتی را برای مسابقه ندادن با اسرائیلی‌ها تحت‌فشار قرار داد. شجاعی و حاج‌صفی کاری را که از سالها پیش، خانواده کشتی انجام نداد را با درایت و شجاعت انجام دادند و از این‌رو شایسته‌ی هرگونه تحسین و سزاوار تمجیدند.

منبع:پژواک ایران


محمودرضا گران

فهرست مطالب محمودرضا گران در سایت پژواک ایران 

* درد بی‌درمان ندانستن  [2020 May] 
* باقر یخ‌کشی پدیده‌ای بی‌مهار؛ شکست بزرگان و درخشش جوان‌‌ترهای کمتر دیده‌شده در جام یاشار دوغو   [2018 Jul] 
* یک قهرمان در همه‌حال باید احساس سرداری کند   [2018 Jul] 
*با استعفای احتمالی رسول خادم، چه کسی نماینده ایران در فدراسیون‌جهانی‌کشتی خواهد شد؟   [2018 Jul] 
*کشتی‌آزاد ایران در راه بازیهای‌آسیایی؛ میانگین‌سنی زیاد، اصلی‌ترین تهدید   [2018 Jun] 
*سرمایه‌سوزی کشتی ایران و اتلاف وقت با فرصت‌دادن به ابراهیم امامیِ قاضی‌القضات  [2018 May] 
*تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی/ گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش  [2018 May] 
* آقایان پیر و سیر، از زمان بازنشستگی‌تان هم گذشته  [2018 May] 
* حلقۀ گم‌شده‌ی کشتی ایران؛ جوانان زیر ۲۳سال  [2018 Apr] 
*تیغ تیز سانسور بر سر خانواده رسانه و کشتی  [2018 Mar] 
*سیمای نازل و فروپاشی اخلاقی یک قهرمان سوخت‌شده   [2018 Mar] 
*به یاد و خاطرۀ زنده‌نام ابوالفضل انوری   [2018 Feb] 
*دروغ‌گویی سیستماتیک، کنتور نمی‌اندازد  [2018 Feb] 
*بازی برد-برد مامیاش‌ویلی، خودزنی به‌سبک ایرانی  [2018 Jan] 
*شاگردان شایسته‌‌ی حمید باوفا؛ تاریخ‌ساز و طلایی‌تر از طلا  مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی فرزندان شایسته‌وشجاع ایران‌زمین  [2017 Aug] 
*کلیدِ گم‌شده‌ی کشتی ایران  [2017 Aug] 
*هیچ کیمیاگری نتوانسته که مس را طلا کند   [2017 Jul] 
*سنگینی مصیبت‌بار سایه‌ی سلیقه‌ی سخیفِ سیمای میلی  [2017 Jul] 
* سایه روشن‌های زندگی استاد عطاء بهمنش  [2017 Jun] 
*«داوران ترسو و فاقد تفکر حرفه‌ای ، آفت بزرگ کشتی ایران»  [2017 Jun] 
*«خبرنگاران ورزشی زرد، دروغ‌پردازان رسانه‌های عاشق کلیک»   [2017 May]