سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید در ماه ژوئیه سال جاری وقوع ۱۰۰ اعدام در ایران را به ثبت رسانده که از این میان تنها هشت مورد آن در رسانه‌های رسمی اعلام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد در اطلاعیه ضمن بیان این خبر گفته که اعدام زندانیان در ایران پس از یک توقف یک ماهه به دلیل ماه رمضان، از ابتدای ماه ژوئیه از سر گرفته شده است.

بنا به این اطلاعیه از ۱۰۰ مورد اعدام ماه ژوئیه، ۶۱ اعدام مربوط به جرایم مواد مخدر، ۳۴ اعدام مربوط به اتهام قتل عمد، دو مورد سرقت مسلحانه و دو مورد مربوط به جرم تجاوز به عنف می‌شد. اتهام یک مورد نیز نا‌معلوم گزارش شده است.

در این آمار اعدام‌های مربوط به جرایم مواد مخدر در حالی بالاترین تعداد را دارند که ۲۵ تیرماه امسال (۱۶  ژوئیه) اکثریت مجلس به کلیات طرح تخفیف مجازات اعدام محکومان جرایم مربوط به مواد مخدر رأی داد. این طرح قرار است در هفته‌های آتی در مجلس به بحث گذاشته شود.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این‌باره گفته است: «بسیاری از کسانی که به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام می‌شوند در صورت تصویب لایحه جدید حکمشان به حبس تبدیل می‌شود. قابل درک نیست که چرا مسئولان قضایی با وجود این‌که بار‌ها به عدم تأثیر پیشگیرانه اعدام‌ها اعتراف کرده‌اند، حاضر نیستند فقط چند ماه از اجرای آن صرف نظر کنند.»

علی مؤیدی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است که اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر تأثیر چندانی در روند مجازات فعلی ندارد و «بحث ملغی شدن اعدام به هیچ عنوان مطرح نیست».