PEZHVAKEIRAN.COM «داوران ترسو و فاقد تفکر حرفه‌ای ، آفت بزرگ کشتی ایران»
 

«داوران ترسو و فاقد تفکر حرفه‌ای ، آفت بزرگ کشتی ایران»
محمودرضا گران

به بهانه تکرار حرکت ناپسند مسعود اسماعیل‌پور
«داوران ترسو و فاقد تفکر حرفه‌ای ، آفت بزرگ کشتی ایران»
--------------------------------------------------------------------
 
مسعود اسماعیل‌پور دارنده دو مدال جهانی سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ دنیاست. او پسر محمود اسماعیل‌پور مربی سازندۀ بزرگی است که کشتی‌گیران صاحب‌نام بسیاری را پرورش داده و خود انسان زحمتکش و وارسته‌ای است. در سال‌های اخیر نوسانات بسیاری در عملکرد مسعود ۲۹ساله دیده شده است که به نظر می‌رسد با اتفاق‌های رخ‌داده دیشب و۶ماه پیش در فینال جام باشگاه‌های جهان، او را دیگر نمی‌توان در زمرۀ مدعیان وزن ۶۱ کیلوگرم ارزیابی کرد و فشار سالها حضور در میدان و رنج کاستن‌های جانکاه وزن‌بدن، به اصطلاح «پیر کشتی»اش کرده و زمان کنارگذاشتن "ورزش قهرمانی" برایش فرارسیده است.
 
دو سال قبل در رقابت‌های قهرمانی‌جهان در لاس‌وگاس و در اوج حساسیت رقابتها برای کسب سهمیه‌ بازیهای المپیک ریو، در مسابقه بین حمید سوریان و روشان بایرام‌اف آذری شاهد واکنش داوران به سرزدن‌های عمدی سوریان بودیم که پس از یک اخطار جدی، در بار دوم با قاطعیت سوریان را دیسکالیفه کردند و دست بایرام‌اف را بالا بردند. نگارنده که از فاصله یک متری کنار تشک شاهد بوده، به یاد می‌آورد که حیرت و حسرت عجیبی تمام سالن برگزاری رقابت را فراگرفته بود و ایرانیها که تعدادشان به حدود ۸۰ نفر می‌رسید بنای اعتراض را گذاشتند و حمید سوریان هم حاضر نبود تا کنار داور بایستد... وقتی نام سوریان برای مبارزه با حریف کره‌شمالی اعلام شد، مشخص شد که امریکایی‌ها میهمان‌نوازی کرده‌اند و اجازه ادامه حضور را به سوریان داده‌اند هرچند سوریان در مبارزه با رقیب عنواندار کره‌ایی بازهم آنچنان با سر به صورت رقیب بخت‌‌برگشته کوبید که فریادش به آسمان رفت. کمیته داوران فدراسیون جهانی هم همان‌شب تشکیل جلسه داد و نام سوریان ۳۰ساله را از جدول مسابقات حذف کرد.
مسابقات جام‌تختی که در دی‌ماه ۹۴ برگزار شد، شاهد اتفاقی دیگر بود که این‌بار واکنش داوران ایرانی در برابر حرکت ناپسند رضا یزدانی ۳۱ساله در کشتی فینال، فقط سکوت بود و چشم‌پوشی. درحالیکه تصاویر تلویزیونی و عکس‌های متعدد نشان می‌داد، رضا یزدانی قهرمان دنیا، تعمدا امیر محمدی را از بالای رینگ به پائین پرت کرده است اما داوران دستپاچه هم‌میهن، وانمود می‌کردند که چنین تشخیصی نداده‌اند! (تصویر پیوست)
Image result for ‫پرت کردن امیر محمدی توسط رضا یزدانی‬‎
۶ماه قبل و در مرحلۀ فینال جام باشگاه‌های دنیا در خارکف اوکراین، مسعود اسماعیل‌پور در مبارزه‌ای حساس‌ برابر قهرمان المپیک ریو ولادیمیر خینچگاش‌ویلی که از باشگاه تایتان‌مرکوری امریکا شرکت کرده بود، در ۳ ثانیه آخر دو بار به صورت حریف چنگ انداخت تا سرانجام با واکنش پرخاش‌گرانۀ حریف، هر دو دیسکالیفه اعلام شوند و با همین تغییر نتیجه، سرنوشت تیم بیمه‌رازی درنهایت کسب عنوان دومی جهان شود.
 
اگر در تمام حوادث داخلی، داوران ایرانی به‌جای کدخدامنشی، قانون را اجرا می‌کردند و کشتی‌گیر خاطی را بدون توجه به اسم‌واعتبار قبلی‌اش مجازات می‌کردند، دیگر شاهد چنین حرکات زشتی در خارج نمی‌شدیم که داوران قاطع، بلافاصله رأی به اخراج کشتی‌گیر خاطی می‌دهند.
 
مسعود اسماعیل‌پور می‌تواند حالا از دوستی‌اش با مهران نصیری بگوید و عده‌ای هم لابد پیدا خواهند شد که بگویند و بنویسند که «انشاءالله گربه است» اما او به‌خوبی آگاه است که پرت‌کردن رقیب از بالای رینگ به پائین درهرجای دیگر دنیا فقط به دیسکالیفه‌شدنش ختم می‌شد و بس.

فیلم این اتفاق را در ادامه مشاهده می‌کنید:

دانلود

 
کمیته داوران کشتی ایران اگر مسئولی باکفایت و لیاقت داشت، نه اجازه تکرار چنین حرکاتی می‌داد و نه به برگزارکنندگان اجازه می‌دادند که مسابقات را بر روی تشکی با رویه زرد و قرمز برگزار کنند که دوسال است از دور خارج شده و دیگر استاندارد محسوب نمی‌شود. مطابق ضوابط قیدشده در آئین‌نامه داوری، رنگ کفش داوران فقط می‌تواند مشکی باشد و این به انتخاب داور نیست که کفش سفید کتانی بپوشد (تصویر پیوست) آن‌هم در شبی که نزدیک به ۱۲ نفر از ملی‌پوشان و بهترین‌های کشتی ایران در مسابقات لیگ شرکت داشتند و رقابت در شهرستان جویبار استان مازندران برگزار می‌شد که قلب همیشه تپندۀ کشتی ایران است با تماشاگرانی پرشور.

منبع:پژواک ایران


محمودرضا گران

فهرست مطالب محمودرضا گران در سایت پژواک ایران 

* درد بی‌درمان ندانستن  [2020 May] 
* باقر یخ‌کشی پدیده‌ای بی‌مهار؛ شکست بزرگان و درخشش جوان‌‌ترهای کمتر دیده‌شده در جام یاشار دوغو   [2018 Jul] 
* یک قهرمان در همه‌حال باید احساس سرداری کند   [2018 Jul] 
*با استعفای احتمالی رسول خادم، چه کسی نماینده ایران در فدراسیون‌جهانی‌کشتی خواهد شد؟   [2018 Jul] 
*کشتی‌آزاد ایران در راه بازیهای‌آسیایی؛ میانگین‌سنی زیاد، اصلی‌ترین تهدید   [2018 Jun] 
*سرمایه‌سوزی کشتی ایران و اتلاف وقت با فرصت‌دادن به ابراهیم امامیِ قاضی‌القضات  [2018 May] 
*تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی/ گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش  [2018 May] 
* آقایان پیر و سیر، از زمان بازنشستگی‌تان هم گذشته  [2018 May] 
* حلقۀ گم‌شده‌ی کشتی ایران؛ جوانان زیر ۲۳سال  [2018 Apr] 
*تیغ تیز سانسور بر سر خانواده رسانه و کشتی  [2018 Mar] 
*سیمای نازل و فروپاشی اخلاقی یک قهرمان سوخت‌شده   [2018 Mar] 
*به یاد و خاطرۀ زنده‌نام ابوالفضل انوری   [2018 Feb] 
*دروغ‌گویی سیستماتیک، کنتور نمی‌اندازد  [2018 Feb] 
*بازی برد-برد مامیاش‌ویلی، خودزنی به‌سبک ایرانی  [2018 Jan] 
*شاگردان شایسته‌‌ی حمید باوفا؛ تاریخ‌ساز و طلایی‌تر از طلا  مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی فرزندان شایسته‌وشجاع ایران‌زمین  [2017 Aug] 
*کلیدِ گم‌شده‌ی کشتی ایران  [2017 Aug] 
*هیچ کیمیاگری نتوانسته که مس را طلا کند   [2017 Jul] 
*سنگینی مصیبت‌بار سایه‌ی سلیقه‌ی سخیفِ سیمای میلی  [2017 Jul] 
* سایه روشن‌های زندگی استاد عطاء بهمنش  [2017 Jun] 
*«داوران ترسو و فاقد تفکر حرفه‌ای ، آفت بزرگ کشتی ایران»  [2017 Jun] 
*«خبرنگاران ورزشی زرد، دروغ‌پردازان رسانه‌های عاشق کلیک»   [2017 May]