PEZHVAKEIRAN.COM آلمان خواهان توقف اجرای حکم اعدام پیمان برنده شد
 

آلمان خواهان توقف اجرای حکم اعدام پیمان برنده شد

 
دولت آلمان از ایران خواست اجرای حکم اعدام "پیمان برنده" را که برای دهم ماه مه برنامه‌ریزی شده متوقف کند و برای او امکانات یک دادرسی عادلانه بدون استفاده از مجازات اعدام فراهم آورد.
Bärbel Kofler (picture-alliance/dpa/B. von Jutrczenka)

 

بربل کوفلر (Bärbel Kofler)، مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان شامگاه جمعه (۲۸ آوریل/ ۸ اردیبهشت) از دولت ایران خواست اجرای حکم اعدام "پیمان برنده" را متوقف کند.

پیمان برنده در نوجوانی مرتکب جرم شده و در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۰) در حالی که ۱۵ سال داشت بازداشت شده است. او متهم است که در یک درگیری دسته‌جمعی میان چندین نفر از هم‌سالان خود، نوجوانی را با چاقو به قتل رسانده است.

پیمان در همان سال ۱۳۹۱ به اعدام محکوم شد. پس از ۵ سال قرار است حکم اعدام این نوجوان روز ۲۰ اردیبهشت (۱۰ مه) اجرا شود.

مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان می‌گوید تردید قابل‌ملاحظه‌ای وجود دارد که در جریان محاکمه پیمان برنده، اصول دادرسی عادلانه و قانونمندانه رعایت شده باشد.

در همین زمینه:

 

عفو بین‌الملل خواستار توقف اعدام دو زندانی در ایران شد

نقض حکم اعدام ۶ نوجوان زیر ۱۸ سال در ایران

تایید حکم اعدام یک جوان ۲۱ ساله به اتهام "سب‌النبی"

سال گذشته اعدام‌ها کمتر، اما صدور حکم اعدام بیشتر شد

علاوه بر این طبق کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (منشور حقوق بشر)، اعدام نوجوانانی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشتند ممنوع است.

بربل کوفلر گفت، دولت آلمان با مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است. به گفته او، اجرای حکم اعدام پیمان برنده نقض غیرقابل قبول قوانین بین‌المللی است.

علاوه بر پیمان برنده، نوجوان دیگری به نام "مهدی بهلولی" نیز حکم اعدام گرفته و این حکم قرار بود روز چهارشنبه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل ۲۰۱۷) اجرا شود، اما در آخرین ساعات متوقف شد. او نیز به قتل با چاقو متهم است و در زمان ارتکاب جرم احتمالی، ۱۵ سال داشت.

مقام‌های مسئول سازمان ملل از جمله خانم اسما جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و نیز نهادهای حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل، خواستار توقف اجرای حکم اعدام هر دو نوجوان شده‌اند. آنها از دولت ایران خواسته‌اند تمام احکام اعدام صادرشده در مورد کودکان را متوقف کند.

 

منبع:پژواک ایران