سه فرد فعال در تلگرام «در مجموع به ۳۶ سال زندان محکوم شدند»

رادیو فردا ـ چند وب‌سایت خبری گزارش دادند که سه شهروند ۲۴ ساله فعال در تلگرام که در سال ۹۵ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند در مجموع به ۳۶ سال زندان محکوم شده‌اند.

وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خبر داد که علیرضا توکلی، محمدمهدی زمان‌زاده و محمد مهاجر در ۱۲ مرداد، ۱۳ شهریور و ۲۰ شهریور سال گذشته توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده و اینک در بند هشت زندان اوین محبوس هستند.

وب‌سایت محموعه فعالان حقوق بشر،هرانا، نیز خبر داد که هر یک از این افراد به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به پنج سال، به اتهام «توهین به مقدسات» به پنج سال، به اتهام «توهین به رهبر و بنیانگذار انقلاب» به دو سال و در مجموع به ۱۲ سال حبس محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، آخرین جلسه دادگاه این سه فعال فضای مجازی روز ۲۱ فروردین در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار و این حکم چهارم اردیبهشت به متهمان ابلاغ شده است.

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از فعالان فضای مجازی‌ به حکم‌های زندان طولانی مدت محکوم شده اند.

از جمله در سال ۹۴ پنج متهم پرونده موسوم به فعالان فیس‌بوکی به هفت سال و سه متهم دیگر به پنج سال زندان محکوم شدند.

این هشت نفر در دادگاه بدوی در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شدند.

در اسفند سال گذشته، مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی و شماری از روزنامه‌نگاران از جمله هنگامه شهیدی، مراد ثقفی، احسان مازندرانی و همچنین رامین کریمیان، پژوهشگر و مترجم، بازداشت شدند.

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، و تعدادی از اعضای فراکسیون امید مجلس به این بازداشت‌ها واکنش نشان داده و آن را با موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مرتبط دانستند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، اعلام کرده اند که دولت با بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف است.

با این حال دادستان کل کشور اعلام کرد که مدیران دستگیر شده «برای انتخابات برنامه‌ریزی داشته‌اند».

در همین حال امکان تماس‌ صوتی از طریق اپلیکیشن تلگرام نیز تنها دو روز پس از فعال شدن در ایران با دستور قضایی در روز ۲۷ فروردین مسدود شد.

این اقدام اعتراض علی مطهری و مسعود پزشکیان، دو نایب رئیس مجلس را به دنبال داشت، اما حسین نجات جانشین سازمان اطلاعات سپاه با دفاع از فیلترینگ تماس صوتی تلگرام اذعان داشت که هیچ امکان کنترلی بر این سرویس تلگرام وجود ندارد.

دادستان کل کشور نیز اعلام کرده که این امکان دست‌کم تا پس از انتخابات مسدود خواهد ماند.

منبع:پژواک ایران