کاندید شدن خزعلی و عمق فاصله مردم با رژیم
رضا مقدم

 

مهدی خزعلی برای تعیین رئیس جمهوری خود را کاندید  کرده است. مهدی خزعلی از معتقدین به سیستم حکومتی ولایت فقیه است و آنرا  برآمده از اسلام و لازم میداند. مهدی خزعلی در عین حال یکی از صریح الهجه ترین منتقدین درون نظام اسلامی است و به دلیل انتقاداتش از بالاترین مقامات رژیم و زیرپا گذاشتن خط قرمزهای آن، چندین بار زندانی و با اعتصاب غذای تا آستانه مرگ آزاد شده است. انتقادات تند خزعلی که بعضا از خط قرمزهای رژیم اسلامی و خامنه ای عبور می کند نشانه ای محکم از فاصله عمیق مردم ایران با رژیم اسلامی است که برای جلب توجه آنها امثال خزعلی ناچارند بر شدت حملات خود به حاکمان بر ایران بیافزایند.

پس از پایان جنگ تا کنون همه کاندیداهای ریاست جمهوری طرح و برنامه برای رفع معضلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی رژیم اسلامی ارائه کرده اند و آنها که رئیس جمهور شده اند، از رفسنجانی تا روحانی همگی در اجرای برنامه های خود شکست خورده اند. در تمام این سالها، در پایان هر دوره مشکلاتی که رئیس جمهورها قول پایانش را داده بودند، نه تنها کاهش نیافته بلکه بر آن افزوده هم شده است. خاتمی لازم نبود قول پایان حصر، مبارزه با فسادهای افشا شده کنونی را بدهد اما روحانی چهار سال پیش نه تنها اینها بلکه به ناگزیر قول داد که خامنه ای و سپاه تسلیم شوند، بسیاری از تاسیسات اتمی را تعطیل کنند تا تحریمها قطع شود و اقتصاد ایران بهبود یابد. با تسلیم خامنه ای و سپاه، تحریمها قطع شد و با افزایش فروش نفت اوضاع اقتصادی رژیم اسلامی بهبود یافت اما اوضاع اقتصادی دهها میلیون مردم ایران بهتر نشد. 

اکنون فسادی ساختاری و علاج ناپذیر سراپای رژیم اسلامی را فرا گرفته است. قوه پاپوش دوز، فاسد و آدمکش قضائیه و بیدادگاهایش یکی از منفور ترین ارگانهای رژیم اسلامی است. کشتارهای دهه شصت که به دستور خمینی انجام شد بیش از پیش افشا و عاملان آن رسوا شده اند و روحانی یکی از آخوندهای عضو هیات مرگ را وزیر دادگستری کرده است. فقر و فلاکت گریبانگیر دهها میلیون مردم ایران است. با ناکارآمدی رژیم اسلامی میرود تا بخشهای بزرگی از ایران غیر قابل سکونت شود. فشار، تهدید و دستگیری فعالین جنبشهای مختلف و از جمله جنبش کارگری افزایش یافته و آستانه تحمل رژیم اسلامی چنان کاهش یافته که حتی به جشن های محدود مردم در چاردیواری خانه ها هم حمله می کند.

اکنون هیچکدام از کاندیداهای دو جناح رژیم اسلامی طرح و برنامه ای برای عبور از اوضاع فعلی ندارند. در واقع اکنون هیچ راه حل درون سیستمی برای پایان یافتن اوضاع فعلی وجود ندارد. همین دلیل سوت و کوری مباحث انتخاباتی است که دو ماه نیم دیگر برگزار میشود. این اوضاع  شرایط برای طرح شدن راه برون رفت از اوضاع غیر قابل تحمل کنونی توسط نیروهای اپوزیسیون سرنگونی طلب را فراهم کرده است. برای مقابله با مطرح شدن راه حلهای خارج از رژیم اسلامی بخشی از مدافعان رژیم اسلامی نظیر مهدی خزعلی با انتقادات تند از کارنامه نزدیک به چهار دهه رژیم اسلامی به میدان آمده اند تا خود را به انتقادات همه جانبه و بنیادی مردم نزدیک کنند تا شاید راه حل آنها که در مرکز آن حفظ این نظام است، گوش شنوا پیدا کند. رژیم اسلامی در میان مردم ایران پایگاهی ندارد و ادامه بقای رژیم به دلیل ناتوانی و ضعف نیروهای انقلابی و سوسیالیست است.

 

منبع:پژواک ایران