پس از آنکه قربانی یک اسیدپاشی از ادامه اجرای حکم قصاص مجرم صرف نظر کرد و رضایت داد، حکم نابیناکردن دومین چشم این محکوم متوقف شد.

دومین چشم متهم به اسیدپاشی از قصاص نابیناشدن نجات یافت

به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به فعالان حقوق بشر ایران، اجرای حکم نابیناسازی دومین چشم محسن یساولی، متهم به اسیدپاشی بر یک راننده در شهر قم در سال ۱۳۸۸به واسطه رضایت شاکی در اواخر سال گذشته متوقف شده‌است.

یساولی نخستین محکوم به اسیدپاشی بود که حکم قصاص عضو مجازات اسیدپاشی در مورد او اعمال شد. او اعتراف کرده‌بود که «از سوی دو زن» برای پاشیدن اسید بر صورت یک راننده تاکسی در ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ «اجیر» شده بود. قربانی این اسیدپاشی نابینا شد.

قضات دادگاه کیفری قم او را به قصاص عضو (نابینایی کامل هر دو چشم)، پرداخت دیه و ۱۰ سال زندان محکوم کردند.

این حکم که به دلیل خشونت آن بازتابی بین‌المللی یافت، در ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ پس از تأیید در دادستانی تهران اجرا شد. جمعی از پزشکان متخصص با اسید چشم نخست این متهم را نابینا کردند. اجرای این حکم اعتراض شدید فعالان حقوق بشر و دیگر فعالان مدنی را به دنبال داشت.

پس از اجرای حکم به متهم مهلت داده شد تا برای جلوگیری از ادامه اجرای حکم برای چشم دیگر، با پرداخت دیه و هزینه درمان قربانی رضایت او را بگیرد.

در قانون مجازات اسلامی جرم اسیدپاشی تعریف نشده‌است. قانونی که اکنون در مورد اسیدپاشی به آن استناد می‌شود، مربوط به ۱۶ اسفند ۱۳۳۷ است که بر اساس آن «هر کس عمداً با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیائی دیگر، موجب قتل کسی بشود، به مجازات اعدام و اگر موجب مرض دائمی یا فقدان یکی از حواس مجنی علیه گردد به حبس جنایی درجه یک و اگر موجب قطع یا نقصان یا از کارافتادگی عضوی از اعضا شود به حبس جنایی درجه دو از دو سال تا ۱۰ سال و اگر موجب صدمه دیگر شود به حبس جنایی درجه دو از دو تا پنج سال محکوم خواهد شد.»

قسمت نخست این قانون به دلیل جایگزین‌شدن قصاص در مجازات اسلامی و به تبع آن قصاص نفس به جای «مجازات اعدام» اعتبار ندارد. به واسطه جایگزینی قصاص اما اکنون اسیدپاش می‌تواند با حکم قصاص عضو مواجه شود.

یساولی پس از کسب رضایت اکنون از زندان آزاد شده‌است.